Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, a fost modificată prin OUG nr. 125 din 23 octombrie 2024 si Legea nr. 317 din 20 decembrie 2024, introducând noi reglementări relevante atât pentru operatorii economici, cât și pentru consumatori. Iată care sunt principalele modificări în ceea ce privește casele de marcat electronice fiscale:
Una dintre principalele schimbări se referă la încasările efectuate prin carduri de credit/debit. Conform noilor reglementări, operatorii economici nu mai sunt obligați să emită bonuri fiscale pentru aceste plăți, cu excepția cazurilor în care clientul le solicită. Bonurile fiscale pot fi emise doar la cererea consumatorului. De asemenea, extrasul de cont bancar va fi considerat suficient ca dovadă a achiziției, fără a afecta drepturile consumatorilor, conform Ordonanței nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor.
O altă modificare semnificativă se referă la echipamentele nesupravegheate, cum sunt automatele comerciale care funcționează exclusiv cu plăți prin card. Pentru aceste echipamente, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale nu mai este obligatorie, oferind astfel o mai mare flexibilitate operatorilor economici care folosesc astfel de sisteme automatizate.
În plus, modificările aduse Codului Fiscal stabilesc că livrările de bunuri și prestările de servicii realizate prin automatele comerciale ce acceptă doar plăți cu cardul nu mai necesită emiterea bonurilor fiscale.
Totodată, o noutate importantă vizează serviciile de încărcare a vehiculelor electrice, care nu mai sunt supuse obligației de a achiziționa case de marcat electronice fiscale. Aceste servicii sunt gestionate prin automatele comerciale care permit plăți cu carduri de credit/debit și aplicații de tip portofel electronic. Astfel, operatorii stațiilor de încărcare nu sunt obligați să implementeze aparate de marcat electronice fiscale, având în vedere sistemul automatizat de plată și trasabilitatea plăților.
Până la 1 septembrie 2025, sunt suspendate sancțiunile contravenționale pentru emiterea bonurilor fiscale care nu conțin codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului și alte date sub formă de cod QR. Această măsură oferă operatorilor economici timp suplimentar pentru a se conforma noilor cerințe și pentru a asigura corectitudinea informațiilor emise pe bonurile fiscale.
Vrei să afli cum aceste modificări impactează raportările tale financiar contabile? Contactează-ne acum!
Iuliana Chitucea | Accounting Team Leader Accace Romania