In data de 12 iulie a fost publicata Directiva (UE) 2016/1164 prin care se stabilesc normele impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne. Directiva vine cu masuri concrete in contextul initiativei impotriva erodarii bazei impozabile si a transferului profiturilor (BEPS) de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE).
Astfel, Directiva 2016/1164 vine cu masuri in cinci directii:
-
- limitarea deductibilitatii dobanzii;
- impozitarea la iesire;
- anti-abuz;
- societatile straine controlate;
- tratamentul neuniform al elementelor hibride.
Cine va fi afectat?
Normele prezentei directive se vor aplica tuturor contribuabililor care sunt supusi impozitului pe profit in unul sau mai multe state membre, inclusiv sediilor permanente din unul sau mai multe state membre ale entitatilor cu rezidenta fiscala intr-o tara terta.
Limitarea deductibilitatii dobanzii
Grupurile multinationale finanteaza membrii grupului din tari care au rate mari de impozitare, mutand astfel profiturile, in mod artificial, catre jurisdictii cu reguli de impozitare mai avantajoase.
Directiva stabileste sa descurajeze aceasta practica prin limitarea cheltuielilor cu indatorarea (dobanzi, diferente de curs) la valoarea de 30% din EBITDA (castigurile inainte de dobanzi, impozite, depreciere si amortizare). Aceasta limitare ar putea sa creasca pana la valoarea de 3 milioane €, insa aceasta valoare va fi la nivelul intregului grup.
Impozitarea la iesire
Atunci cand o companie isi muta domiciliul fiscal si/sau activele catre o jurisdictie cu fiscalitate redusa, baza de impozitare va fi, de asemenea, mutata din statul de origine in statul de destinatie.
Regulile de taxare la iesire vor preveni erodarea bazei impozabile in tara de origine, impozitand astfel castigurile de capital din activele transferate pe baza diferentei dintre valoarea lor de piata si valorile lor fiscale.
Pentru plata impozitului la iesire, contribuabilul va putea opta pentru esalonarea platii pe o perioada de 5 ani in anumite circumstante. Totusi, pentru a beneficia de acesta facilitate, contribuabilului i s-ar putea cere sa ofere o garantie.
Norma anti-abuz
Aceasta regula este destinata sa acopere lacunele care pot exista in normele anti-abuz specifice ale unei tari, si, astfel, permite autoritatilor fiscale sa refuze contribuabililor beneficiul oricaror aranjamente fiscale abuzive care pot sa apara.
Societatile straine controlate (SSC)
Pentru a reduce obligatiile fiscale, grupurile multinationale pot muta valori mari din profituri catre filiale controlate in jurisdictii cu reguli de impozitare mai avantajoase. Normele privind SSC redistribuie veniturile unei filiale straine controlate supuse unei cote de impozitare reduse catre societatea-mama care se afla, de obicei, intr-o tara cu reguli de impozitare neavantajoase.
O entitate sau un sediu permanent va fi considerata ca fiind SSC in cazul in care vor fi indeplinite urmatoarele conditii:
- societatea detine, singura sau impreuna cu alte intreprinderi asociate, cel putin 50% dintr-o entitate sau un sediu permanent (50% fiind masurat la drepturile de vot, la capital sau la profit);
- impozitul pe profit efectiv platit de catre entitate sau sediul permanent este mai mic decat diferenta dintre:
-
- impozitul pe profit care ar fi fost platit de entitate sau sediul permanent daca ar fi fost aplicata legislata fiscala din statul contribuabilului,
- impozitul pe profit platit efectiv de catre entitate sau sediul permanent.
-
Daca entitatea sau sediul permanent se califica in calitate de SSC, atunci contribuabilul va trebui sa includa in baza impozabila urmatoarele categorii de venituri din activitati financiare, redevente, dividende, leasing financiar, activitati de asigurare etc.
Aceste venituri nu se includ in baza impozabila a contribuabilului in cazul in care valoarea veniturilor SSC care se incadreaza in categoriile specificate mai sus reprezinta o treime sau mai putin din totalul veniturilor realizate de SSC.
In cazul in care veniturile unui SSC au rezultat din acorduri neautentice cu scopul principal de a obtine un avantaj fiscal, aceste venituri vor fi, de asemenea, incluse in baza impozabila a contribuabilului. Statele membre pot exclude inglobarea acestor venituri in baza de impozitare a contribuabilului daca profiturile contabile ale SSC nu depasesc 750.000 euro si veniturile din activitati comerciale secundare nu depasesc 75.000 euro.
Tratamentul neuniform al elementelor hibride
Acest tratament neuniform poate aparea fie in cazul in care o deducere a unei cheltuieli este data in doua tari diferite, fie in cazul in care exista o deducere a cheltuielii intr-o tara, insa veniturile corespunzatoare din statul beneficiar nu sunt impozitate.
Masurile luate de directiva sunt urmatoarele:
-
- daca asimetria hibrid are ca rezultat o deducere dubla, deducerea se acorda numai in statul membru din care se face plata;
- in cazul in care o astfel de asimetrie hibrid are ca rezultat o deducere a unei cheltuieli, insa fara a fi impozitate veniturile, statul membru al platitorului refuza deducerea acelei plati.
De cand se aplica
Aceasta directiva se va implementa in legislatia nationala pana la data de 31 decembrie 2018, urmand sa fie aplicata incepand cu 1 ianuarie 2019.
Prin exceptie, normele privind impozitarea la iesire se vor implementa in legislatia nationala pana la data de 31 decembrie 2019 cu aplicare de la 1 ianuarie 2020.