Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Indiferent daca un angajator roman angajeaza o persoana fizica din Romania sau din strainatate, acesta trebuie sa indeplineasca anumite obligatii. Conform legislatiei romanesti, pentru a angaja cetateni straini, angajatorii trebuie sa parcurga anumiti pasi care, pentru cetatenii non-UE, nu sunt foarte simpli in comparatie cu alte tari. Prin urmare, dificultatea procesului de angajare depinde de localitatea din care provine cetateanul care cauta un loc de munca in Romania.
Descarca ghidul nostru privind dreptul muncii si ocuparea fortei de munca in Romania in format PDF sau descopera mai care sunt principalele cerinte care stau la baza angajarii locale.
In Romania exista mai multe tipuri de contracte de munca, indiferent daca persoanele sunt rezidente sau nerezidente, dintre care amintim:
Contract de munca pe perioada nedeterminata
Contract de munca pe perioada determinata
De regula, contractul de munca trebuie sa fie incheiat pe o durata nedeterminata. Durata nedeterminata este o masura de protectie pentru angajat.
Prin exceptie, contractul individual de munca poate fi incheiat si pe o durata determinata, in conditiile expres prevazute de lege: numarul maxim de contracte de munca care pot fi incheiate succesiv intre aceleasi parti este de 3.
In conformitate cu articolul 13 din Codul Muncii din Romania, varsta minima necesara pentru angajare este de 16 ani. O persoana in varsta de 15 ani poate fi angajata pentru anumite activitati care nu ii vor afecta sanatatea sau dezvoltarea profesionala si numai cu acordul prealabil al parintilor sau al reprezentantilor legali.
Angajarea unei persoane cu varsta sub 15 ani este interzisa.
Viitorul angajat trebuie sa prezinte angajatorului documente precum:
diploma/diplomele de studii
cartea de identitate
documentatia relevanta specializarii profesionale (in cazul in care profilul postului implica o astfel de autorizatie sau calificare speciala)
certificatul de nastere
Pentru unele posturi specificate in Clasificarea Ocupatiilor din Romania sunt necesare studii superioare si nu este permisa angajarea unei persoane fara calificarea necesara.
Cetatenii nerezidenti care provin din tari din afara UE sunt, de obicei, angajati cu contracte incheiate pe perioada nedeterminata, deoarece trebuie sa dovedeasca stabilitate si faptul ca vor fi capabili sa se intretina pe perioada in care vor locui in tara noastra.
Pentru a angaja acest tip de nerezident, angajatorul roman trebuie sa parcurga o procedura complexa. In primul rand, trebuie sa obtina aprobarea Inspectoratului General pentru Imigrari, iar dupa aceasta etapa, angajatul poate solicita permisul de sedere.
Pentru cetatenii UE este mai simplu sa incheie un contract de munca in Romania. In cazul in care perioada de sedere in Romania depaseste 180 de zile intr-un an, trebuie sa se inregistreze la Inspectoratul General pentru Imigrari. Dupa incheierea contractului de munca, toti angajatii (rezidenti, nerezidenti din UE sau din tari terte) au aceleasi drepturi si obligatii fata de angajatorul roman.
Codul muncii prevede ca un contract de munca trebuie sa fie redactat in scris si in limba romana.
Printre elementele minime pe care trebuie sa le contina un contract individual de munca cu observarea prevederilor Art.17 din Codul muncii, amintim:
datele de identificare ale angajatorului si angajatului
salariul, periodicitatea platii si metoda de plata
durata si conditiile perioadei de proba, daca exista
durata contractului si functia ocupata in conformitate cu clasificarea ocupatiilor din Romania, precum si fisa postului
zilele de concediu si alte zile libere la care are dreptul salariatul
perioada de preaviz si conditiile de acordare
Contractul poate cuprinde, de asemenea, dispozitii privitoare la confidentialitate, neconcurenta, mobilitate, formarea profesionala, drepturile de autor (in domeniul IT) etc.
Contractul de munca poate fi incheiat utilizand semnatura olografa sau semnatura electronica. Partile pot opta pentru utilizarea semnaturii electronice avansate sau a semnaturii electronice calificate. La incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, incetarea contractului individual de munca, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura, respectiv semnatura olografa sau semnatura electronica, in conditiile legii specifice.
Controlul medical inainte de incheierea contractului de munca este obligatoriu potrivit Codului muncii. Nerespectarea acestei obligatii atrage nulitatea contractului individual de munca, iar nerespectarea acestei prevederi poate atrage si sanctiuni aplicabile angajatorului. Pentru anul 2024, salariul de baza minim brut lunar garantat in plata este de este de 3.300 lei. Angajatorii nu pot plati angajatii cu salariul de baza minim brut mai mult de 24 de luni.
Pentru angajatii din domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut lunar este de 4.582 lei, iar pentru angajatii din sectorul agricol și industria alimentară, salariul de baza minim brut lunar este de 3.436 lei.
Salariatul are dreptul, conform prevederilor Codului muncii, la minimum 20 de zile lucratoare de concediu de odihna pe an.
Perioada de proba depinde de functia salariatului si durata contractului individual de munca. In cazul contractelor incheiate pe durata nedeterminata, ea poate fi:
Perioadele de proba pentru contractele individuale de munca pe durata determinata nu trebuie sa depaseasca:
Contractul individual de munca poate fi incetat prin notificare prealabila de catre fiecare parte. Perioada de preaviz depinde de functie – de conducere sau de executie.
Perioada de preaviz in cazul incetarii la cererea angajatului este:
In prezent, salariul de baza minim brut lunar, este de 3.300 lei.
*Prin exceptie, pentru angajatii din domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut lunar este de 4.582 lei, iar in sectorul agricol si industria alimentara, salariul de baza minim brut lunar este de 3.436 lei.
Angajatorul este obligat sa calculeze, sa retina si sa plateasca lunar contributiile de asigurari sociale si impozitul pe venit personal pentru angajatii sai. Plata acestora este procesata de catre companie pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se proceseaza salariul.
Contributii si impozit pe venit | Angajat | Angajator |
Impozit pe venit | 10% | N/A |
Contributia la asigurarea de sanatate | 10% | N/A |
Contributia la asigurarile sociale (pensii) | 25% | N/A |
Contributia asiguratorie pentru munca | N/A | 2.25% |
*Pentru domeniul constructiilor, agricol si industria alimentara, respectiv IT se aplica prevederi speciale privind impozitele datorate si scutirile pe caz.
Durata normala a timpului de lucru este de 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana, de obicei de luni pana vineri, cu doua zile de odihna, de obicei sambata si duminica. Regula este ca durata maxima a timpului de lucru pentru o saptamana nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare. Pentru munca suplimentara, angajatul are dreptul la ore libere platite in limita de timp prevazuta de Codul muncii din Romania (90 de zile calendaristice), iar daca compensarea cu ore libere platite nu este posibila, munca suplimentara va fi platita angajatului prin adaugarea unui spor la salariu nu mai mic de 75% din salariul de baza corespunzator duratei acesteia.
Angajatii au dreptul, in conformitate cu prevederile din Codul Muncii, la un minim de 20 de zile lucratoare de concediu de odihna pe an.
Din motive medicale, angajatul poate beneficia de o indemnizatie de concediu medical, de exemplu in valoare de 100%, 75% s.a. din media veniturilor brute pe 6 luni anterioare perioadei de boala, in functie de cauza incapacitatii.
Angajatorul este obligat sa plateasca remuneratia pentru primele 5 zile calendaristice de incapacitate din perioada de concediu medical. Restul perioadei este platita de statul roman; cu toate acestea, angajatorul va credita statul cu suma platita angajatului. In maximum 90 de zile calendaristice, angajatorul este indreptatit sa depuna la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate o cerere de compensare pentru recuperarea sumelor platite angajatilor.
In cazul aparitiei unor evenimente familiale deosebite, salariatii au dreptul la zile libere platite, care nu se includ in durata concediului de odihna si ale caror conditii trebuie sa fie stabilite de lege, de contractul colectiv de munca aplicabil sau de regulamentul intern al societatii.
Pentru rezolvarea anumitor circumstante personale, angajatii au dreptul de a solicita, de asemenea, concedii fara plata, in conformitate cu prevederile contractului colectiv de munca aplicabil sau ale regulamentului intern al companiei.
Cele mai frecvente beneficii pentru angajatii din Romania sunt:
tichete de masa (bonuri de masa)
asistenta medicala privata
zile de concediu suplimentare
telefon mobil
activitati de teambuilding
laptop
cheltuieli de calatorie rambursate
tichete cadou
cadouri pentru copii cu mai multe ocazii (1 iunie, Craciun)
Reguli de acordare a tichetelor de masa (bonuri de masa):
Toate beneficiile se acorda de catre angajator salariatilor prin prevederi stipulate in contractul de munca, contractul colectiv de munca, Regulamentul intern si/sau prin decizie interna, acolo unde este cazul.
Munca prin agent de munca temporara este munca prestata de un salariat temporar care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara si care este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
Salariatul temporar este persoana care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara, in vederea punerii sale la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma. Salariul primit de angajatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi mai mic decat cel primit de angajatul utilizatorului, care efectueaza aceeasi munca sau una similara cu cea a angajatului temporar.
Agentul de muncă temporara este persoana juridica, autorizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care incheie contracte de munca temporara cu salariati temporari, pentru a-i pune la dispozitia utilizatorului, pentru a lucra pe perioada stabilita de contractul de punere la dispozitie sub supravegherea si conducerea acestuia.
Utilizatorul este persoana fizica sau juridica pentru care si sub supravegherea si conducerea careia munceste temporar un salariat temporar pus la dispozitie de agentul de munca temporara.
Misiunea de muncă temporara se stabileste pentru un termen care nu poate fi mai mare de 24 de luni. Durata misiunii de munca temporara poate fi prelungita pe perioade succesive care, adaugate la durata initiala a misiunii, nu poate conduce la depasirea unei perioade de 36 de luni.
Potrivit Codului muncii din Romania, locatia de munca poate fi modificata unilateral de catre angajator prin delegarea sau detasarea salariatului la un alt loc de munca decat cel prevazut in contractul individual de munca. Pe durata delegarii sau detasarii, salariatul isi pastreaza functia si fiecare drept stabilit in contractul individual de munca.
Delegarea este exercitarea temporara de catre salariat, la indicatia angajatorului, a unor lucrari sau sarcini similare cu sarcinile sale obisnuite, in afara locului de munca. O delegare poate avea loc pentru o perioada de maximum 60 de zile calendaristice in 12 luni si poate fi prelungita, pe perioade succesive, cu acordul angajatului, cu maximum 60 de zile. Un angajat aflat in delegatie are dreptul la plata cheltuielilor de transport si de cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
Detasarea este un act prin care angajatorul dispune schimbarea temporara a locului de munca in favoarea unui alt angajator, pentru efectuarea unor sarcini in interesul sau. In mod exceptional, tipul de munca poate fi schimbat in timpul detasarii, dar numai cu acordul scris al angajatului.
Detasarea poate avea loc pentru o perioada de maximum un an. In mod exceptional, perioada de detasare poate fi prelungita la fiecare sase luni, cu acordul ambelor parti, din motive obiective care necesita prezenta salariatului la angajatorul la care a fost dispusa detasarea. Un angajat poate refuza detasarea dispusa de angajatorul sau numai in mod exceptional si din motive personale justificate corespunzator.
Drepturile cuvenite unui angajat detasat sunt asigurate de angajatorul la care a fost dispusa detasarea. Pe durata detasarii, salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile – fie de cele de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de cele de la angajatorul la care este detasat.
Angajatorul care asigura detasarea trebuie sa ia toate masurile necesare pentru ca angajatorul la care a fost directionata detasarea sa isi indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de angajatul detasat.
Detasarea transfrontaliera este reglementata de mai multe Directive europene, dintre care amintim Directiva 96/71/CE, transpusa in Romania prin Legea nr. 16/2017. Aceste dispozitii legale reglementeaza detasarea pe teritoriul statelor membre UE sau pe teritoriul Confederației Elvețiene.
Un element esential care diferentiaza cele doua concepte se refera la efectele detasarii fata de contractul de munca. In cazul detasarii reglementate de Codul muncii, exista o suspendare a contractului de munca pe perioada detasarii (care presupune implicit suspendarea platii salariului de catre angajator).
In cazul detasarii transfrontaliere, contractul de munca cu angajatorul care detaseaza este mentinut in mod activ. In acest caz, salariul va ramane in continuare responsabilitatea angajatorului care il detaseaza.
Compania are obligatia de a asigura instructiuni relevante pentru siguranta si sanatatea („SSM”) angajatilor in toate aspectele legate de munca/ posturile de lucru.
Societatea trebuie sa se asigure că fiecare lucrator primeste o formare suficienta si adecvata in domeniul SSM, in special prin primirea de informatii si instructiuni de lucru specifice atat locului de munca, cat si pozitiei sale:
Instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca cuprinde 3 faze:
Instruirea introductiv-generala se face la angajarea salariatului, la detasarea si delegarea salariatului de la o întreprindere si/sau unitate la alta;
Instruirea la locul de munca se face dupa instruirea introductiv-generala si are ca scop prezentarea riscurilor pentru securitate si sanatate in munca precum si masurile si activitatile de prevenire si protectie la nivelul fiecarui loc de munca, post de lucru si/sau fiecarei functii exercitate.
Instruirea periodica se face tuturor lucratorilor si are drept scop reimprospatarea si actualizarea cunostintelor in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Organizarea activitatilor de prevenire si protectie este realizata de catre angajator, in urmatoarele moduri:
Ai acces gratuit la expertiza de specialitate si sfaturi utile. Te poti dezabona in orice moment de la newsletterul nostru. Datele tale personale vor fi in siguranta: Termeni si Conditii & Politica GDPR
Te-ai abonat deja? Confirma adresa de e-mail mai jos si primesti PDF-ul direct in inbox.