Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Ordonanța de Urgență nr. 127/2024, privind unele măsuri în domeniul social, aduce modificări importante în legislația privind protecția persoanelor cu handicap și asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale. Mai jos, regăsiți cele mai relevante modificări.
Ordonanța de Urgență nr. 127/2024 introduce noi obligații pentru angajatorii cu cel puțin 50 de salariați:
Conform art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006, angajatorii care au cel puțin 50 de angajați sunt obligați să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de salariați.
Începând cu 2025, angajatorii vor trebui să dovedească faptul că , printr-o cerere scrisă, au solicitat sprijinul organizațiilor nonguvernamentale (ONG-uri) care, potrivit statutului acestora, prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități, pentru a respecta procentul de angajare de cel puțin 4%. Angajatorii vor putea demonstra îndeplinirea noii obligații, respectiv că au colaborat cu ONG-uri la angajarea persoanelor cu dizabilități, prin prezentarea către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) atât a cererii scrise, cât și a dovezii transmiterii acesteia către aceste organizații. Cererea va include descrierea atribuțiilor pentru posturile vacante adecvate ocupării de către persoanele cu dizabilități, calificările necesare și norma de lucru.
Angajatorii vor trebui să transmită anual, până la data de 31 ianuarie pentru anul anterior, către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă o situație centralizată a funcțiilor ocupate de persoanele cu dizabilități angajate și un inventar al competențelor solicitate la angajare.
Această abrogare, prevăzută de art. 18 lit. i) din Legea nr. 346/2002, precum și abrogarea literei l) din articolul 93 alin. (2), care reglementa plata pensiilor de urmaș în cazul decesului cauzat de un accident de muncă sau boală profesională, elimină aceste prestații din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, iar cheltuielile aferente nu vor mai fi acoperite de acest sistem.
Începând cu 2025, baza de calcul al indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă se determină ca medie a veniturilor brute din salarii sau asimilate salariilor definite conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, realizate lunar de către asigurat la angajator, în ultimele 6 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical, fără a lua în calcul veniturile obținute și la alți angajatori.
Se introduce un nou articol (art. 36^1) care reglementează acordarea indemnizațiilor pentru asigurații sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, înregistrați cu accident de muncă, care au suferit arsuri de gradul IIB-III, localizate pe față, scalp, mâini, picioare, organe genitale, perineu, articulații mari, sau arsuri de gradul III în alte zone, dar care afectează cel puțin 10% din suprafața corporală. Aceștia beneficiază de indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă, în cuantum de 100% din media veniturilor realizate din salarii sau venituri asimilate salariilor. Indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă se va acorda pe întreaga perioadă de tratament, inclusiv pe durata recuperării, până la vindecarea completă a leziunilor.
Revizuiește politicile interne ale companiei pentru a respecta noile cerințe privind angajarea persoanelor cu dizabilități și raportarea situației acestora. Verifică modul de calcul al indemnizațiilor pentru accidente de muncă și asigură-te că procesul este aliniat la noile reguli. Pregătește documentația necesară colaborării cu ONG-uri și începe să planifici modul de raportare anuală.
Pentru orice alte clarificări în ceea ce privește implementarea acestor noi măsuri din domeniul social, specialiștii Accace România îți stau la dispoziție.