Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Schimbări fiscale majore în România începând cu 1 august 2025: creșterea cotelor de TVA, accizelor și introducerea altor reguli mai stricte pentru contribuabili

31 iulie 2025
Articolul este disponibil și în limba
engleză

În Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 699 din data de 25.07.2025, a fost publicată Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (denumită în continuare „Legea 141/2025”), care aduce modificări importante în materie de fiscalitate în România începând cu 1 august 2025.

Printre cele mai semnificative schimbări se regăsesc majorarea cotei standard de TVA la 21%, redefinirea unei singure cote redusă de TVA de 11%, eliminarea unor scutiri în materie de TVA, creșterea impozitului pe dividende la 16% începând cu 1 ianuarie 2026, ajustarea regimului de plată a contribuției de asigurări în domeniul sănătății (denumită în continuare „CASS”), majorarea accizelor, majorarea impozitului suplimentar pentru instituțiile de credit, etc.

Redăm în cele ce urmează cele mai importante modificări introduse prin Legea nr. 141/2025 din punct de vedere fiscal.

Taxa pe valoarea adăugată („TVA”)

Legea nr. 141/2025 introduce un set amplu de modificări în ceea ce privește regimul TVA în România, cu impact semnificativ asupra contribuabililor români, cu precădere asupra sectoarelor din domeniul comerțului, construcțiilor, imobiliarelor, industriei alimentare și ONG-urilor. Modificări sunt valabile începând cu 1 august 2025.

Creșterea cotei standard de TVA la 21%

Cota standard de TVA crește de la 19% la 21%, aplicabilă tuturor operațiunilor care nu beneficiază de scutiri sau cote reduse.

Creșterea cotei reduse de TVA la 11%

Se introduce o singură cotă redusă de TVA de 11%, care înlocuiește vechile cote reduse de 9%, respectiv 5%, care va fi aplicabilă următoarelor tipuri de operațiuni:

  1. Livrarea de medicamente de uz uman;
  2. Livrarea de alimente de bază și apă potabilă ale căror coduri NC se vor stabili prin Norme Metodologice (cu unele excepții – ex: suplimente alimentare, alimente cu conținut ridicat zahăr adăugat);
  3. Servicii de alimentare cu apă și de canalizare;
  4. Livrarea apei pentru irigații în agricultură;
  5. Livrarea de îngrășăminte și pesticide, in anumite condiții;
  6. Livrarea de manuale școlare, cărți și reviste;
  7. Livrarea de energie termică în sezonul rece în anumite condiții către anumiți beneficiari;
  8. Livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale (cămine pentru bătrâni și pensionari, case de copii și centre de recuperare)
  9. Cazare hotelieră și servicii de catering/ restaurant (fără băuturi alcoolice).

Legea 141/2025 introduce și o reajustare a următoarelor categorii de operațiuni, care ies de sub incidența cotei reduse de TVA și vor fi subiect de cota majorată de TVA 21%:

  1. Livrarea de suplimente alimentare;
  2. Livrarea de medicamente de uz veterinar;
  3. Livrarea de construcții noi către persoane fizice, in anumite condiții (măsuri tranzitorii vor exista până la 31 iulie 2026, așa cum vom enumera mai jos);
  4. Livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, etc.

Regim de tranziție pentru cota de 9% aplicabilă livrării de locuințe către persoane fizice până la 31 iulie 2026

Se menține o cotă redusă de TVA de 9% pentru livrarea de locuințe către persoane fizice în perioada 1 august 2025 – 31 iulie 2026, în anumite condiții cumulative:

  • Suprafața utilă a locuinței ≤ 120 mp;
  • Prețul locuinței ≤ 600.000 lei (exclusiv TVA);
  • Locuința trebuie să fie livrată și să poată să fie locuită ca atare până la data de 31 iulie 2026;
  • Beneficiarul nu a mai achiziționat nicio altă locuință cu cotă redusă de TVA;
  • Să fie încheiat un act juridic între vii care să aibă ca obiect plata în avans pentru achiziția asemenea locuinței până la 1 august 2025.

În plus, pentru actele menționate mai sus, încheiate în perioada 3 iulie – 31 iulie 2025, se impune și dovada achitării unui avans de minimum 20% până la 31 iulie 2025 pentru a putea beneficia de cota redusă de TVA de 9%.

Eliminarea scutirii de TVA pentru anumite livrări de bunuri/ prestări de servicii din domeniul medical

Pentru următoarele livrări de bunuri și prestări de servicii care au beneficiat anterior de scutire de TVA, se va aplica cota standard de 21%:

  1. Servicii de construire, reabilitare și modernizare a unităților spitalicești prestate către entități nonprofit, dacă sunt oferite gratuit spitalelor publice sau deținute de entități nonprofit;
  2. Servicii similare prestate către societăți deținute integral de entități nonprofit;
  3. Livrări de echipamente medicale, aparate, accesorii și consumabile sanitare furnizate către entități nonprofit (în anumite condiții).

Impozitul pe dividende

Impozitul pe dividende se majorează de la 10% la 16% asupra dividendelor distribuite începând cu 1 ianuarie 2026, respectiv începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026.

Dividendele repartizate în baza situațiilor financiare interimare întocmite în anul 2025 (sau în cadrul unui exercițiu financiar modificat început în 2025) sunt supuse cotei anterioare de impozitare de 10%, fără a fi supuse unei eventuale regularizări ulterior întocmirii situațiilor financiare anuale.

Impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit

Impozitul suplimentar datorat de instituțiile de credit conform art. 46^1 din Codul Fiscal se majorează de la 2% la 4%, începând cu 1 iulie 2025.

Prin excepție, instituțiile de credit cu o cotă de piață mai mică de 0,2% (raportată la totalul activelor nete ale sectorului bancar din România) vor rămâne sub incidența cotei de 2%.

Cotele nou-introduse prin Legea 141/2025 vor rămâne valabile și pentru anul 2026.

Majorarea accizelor

Începând cu 1 august 2025, nivelul accizelor va crește, în medie cu 10%, pentru diverse categorii de produse, printre care se numără: benzină și motorină, alcool, bere, vinuri, precum și băuturi nealcoolice cu adaos de zahăr.

Ulterior, în anul 2026, este planificată o nouă majorare, tot în jur de 10%.

Totodată, se instituie acciză pentru vinurile liniștite și băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri (e.g., cidru de mere și de pere).

Modificări privind impozitul pe venit și CASS

Legea 141/2025 introduce o serie de modificări în materie de impozit pe venit și CASS, redăm mai jos pe cele mai importante dintre acestea.

Impozit pe venit

  • Majorarea cotei de impozitare pentru dividendele obținute, care vor fi distribuite începând cu 1 ianuarie 2026; de la 10% la 16%;
  • Se clarifică tratamentul fiscal al veniturilor din dobânzi din obligațiuni emise de persoane juridice din România pe piețe de capital externe, i.e., acestea vor fi impozitate cu 10% și declarate prin Declarația unică.
  • Creșterea cotei de impozitare pentru intervalul minim aplicabil câștigurilor din jocuri de noroc (4%, în loc de la 3%).
  • Introducerea în categoria veniturilor impozabile din alte sursă a veniturilor de orice fel, primite ca urmare a predării metalelor feroase și neferoase și aliajelor acestora, din patrimoniul personal, încadrate ca deșeuri.

CASS

  • Veniturile din pensii vor fi subiect de CASS în România pentru partea care depășește plafonul de 3.000 Lei. Măsura se aplică pentru veniturile aferente perioadei între 1 august 2025 și 31 decembrie 2027, inclusiv pentru pensii primite din străinătate. 
  • Pe lângă veniturile din pensii, alte venituri care vor fi supuse CASS, sunt: 

– Indemnizația pentru creșterea copilului; 
– Stimulentul de inserție; 
– Indemnizația de acomodare (pentru adopție); 
– Indemnizația de îngrijire a copilului cu dizabilități (până la 7 ani). 

  • O serie de categorii de persoane fizice care până acum erau exceptate de la plata CASS nu vor mai beneficia de această scutire începând cu 1 Septembrie 2025. Printre acestea se regăsesc, soțul, soția și părinții fără venituri proprii, întreținuți de o persoană asigurată, persoanele care primesc indemnizație de șomaj sau alte forme de sprijin din bugetul asigurărilor pentru șomaj, persoanele aflate în concediu de acomodare sau în concediu pentru creșterea copilului, beneficiarii de ajutor social, etc. 
  • Este introdusă o nouă procedură pentru opțiunea de a achita CASS pentru persoanele aflate în întreținere (cum ar fi soțul, soția, părinții fără venituri proprii). Acesta va presupune ca pentru fiecare persoană aflată în întreținere, trebuie plătită contribuția de CASS la valoarea de bază, stabilită la nivelul a 6 salarii minime brute pe economie în vigoare la 1 ianuarie din anul în care faci declarația. Opțiunea trebuie exercitată prin depunerea Declarației unice prin care se va evidenția CASS datorată, iar plata se va efectua în doua tranșe, i.e., 25% din sumă se plătește la depunerea declarației, iar 75% din sumă se achită până în data de 25 mai anul următor. 

Modificări în calculul concediului medical

Certificate medicale (cod 01 – boala obișnuită)

Începând cu 1 august 2025, indemnizația de concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă se calculează diferențiat, în funcție de durata episodului medical:

  • 55% din baza de calcul pentru certificatele eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile;
  • 65% din baza de calcul pentru certificate eliberate pentru 8–14 zile;
  • 75% din baza de calcul pentru certificate medicale emise pentru peste 15 zile.

Excepție: Pentru concediile medicale acordate în cazul bolilor cardiovasculare cu durată lungă, indemnizația se calculează în continuare cu 75% din baza de calcul, indiferent de durată.

Arhivă: Modificările aduse de OUG 156/2024 

La finalul anului 2024, au fost adoptate schimbări fiscale majore în România prin Ordonanța de Urgență nr. 156/2024, care vor avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri și al contribuabililor, începând cu 2025. Actul normativ aduce modificări importante în legislația fiscală, incluzând eliminarea unor facilități fiscale și stabilirea unor noi condiții în anumite sectoare economice.  

Pe data de 31.12.2024, a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.  

Redăm principalele modificări aduse de acest act normativ: 

Impozit pe dividendele obținute de persoane juridice 

  1. Creșterea cotei de impozit la de la 8% la 10% 

Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. 

Data intrării în vigoare: Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025. 

Impozit pe veniturile microîntreprinderilor 

  1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare 

Astfel, o microîntreprindere este o persoană juridică română care la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 250.000 euro,respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Reamintim că microîntreprinderea trebuie să îndeplinească cumulativ toate celelalte condiții precizate la art 47 Cod fiscal. 

Vechiul plafon: 500.000 euro. 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Este eliminată condiția privind ponderea veniturilor din consultanță și/sau management în total venituri, care trebuia să fie mai mică de 20% pentru a putea aplica pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Pentru aplicarea cotei de impozitare de 3%, începând cu 1 ianuarie 2025, se iau în vedere, după caz, și activitățile, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5611 – Restaurante, 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..”

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024, respectiv la 31 decembrie 2025. Condiția referitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.

Impozit pe venit 

Crește cota de impozitare pentru veniturile din dividende, obținute de persoanele fizice, de la 8% la 10% 

Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obținut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu cota de impozit de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. 

Data intrării în vigoare: Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025. 

Impozitul pe veniturile obținute de nerezidenți 

Crește cota de impozitare de la 8% la 10% pentru veniturile obținute de nerezidenți, sub formă de dividende. 

Data intrării în vigoare: Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025. 

Impozitul pe construcții 

Se reintroduce impozitul pe construcţii. Acesta se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situaţia construcţiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere. 

Impozitul pe construcţii se plăteşte în două rate egale până la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv. 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025, cu mențiunea că în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor va emite norme metodologice privind aplicarea noilor prevederi privind impozitul pe constructii. 

Eliminarea facilităților fiscale pentru anumite categorii de salariați

Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, OUG nr. 156/2024 elimină facilitățile fiscale acordate salariaților din următoarele sectoare: 

  • IT – se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit pentru angajații care desfășurau activități de creare de programe informatice. 
  • Construcții – se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit aplicabilă lucrătorilor din sectorul construcțiilor. 
  • Sectorul agricol și industria alimentară – se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit pentru angajații din domeniul agroalimentar. 

Ca urmare, angajații din aceste sectoare vor plăti integral impozitul pe venit – 10%, contribuția la pensii (CAS) – 25% și contribuția la sănătate (CASS) – 10%. 

Data intrării în vigoare: începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025. 

Stabilirea salariului minim brut diferențiat

Salariul minim brut pentru anumite sectoare economice este stabilit după cum urmează: 

  • Sectorul construcțiilor: Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește în bani, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 27,714 lei/oră. 
  • Sectorul agricol și industria alimentară: Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este de 4.050 lei lunar, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 24,496 lei/oră. 

Suma de 300 lei netă, fără taxe, pentru salariul minim

Începând cu veniturile lunii ianuarie 2025 și până la 31 decembrie 2025, se menține măsura privind scutirea de taxe pentru suma de 300 lei/lună din salariul minim brut. Această sumă este exceptată de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, dacă sunt respectate următoarele condiții: 

  1. Salariului de bază brut lunar, fără sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin hotărâre de Guvern; 
  1. Venitul brut lunar realizat din salarii și asimilate salariilor, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.300 lei inclusiv. 

Obligativitatea contribuției la Pilonul II de pensii private

Odată cu eliminarea facilităților fiscale pentru IT, construcții și sectorul agro-alimentar, revine și obligativitatea contribuției integrale la Pilonul II de pensii private. Până acum, angajații din aceste sectoare plăteau o contribuție CAS redusă, de 21,25%, diferența destinată Pilonului II nefiind virată automat, decât dacă salariatul opta în scris pentru aceasta. 

În urma modificărilor, procentul legal de 4,75% din CAS va fi virat automat către Pilonul II, fără a mai fi necesară o cerere expresă din partea angajaților. Astfel, contribuția la pensiile private devine din nou obligatorie, similar cu regimul aplicabil celorlalți angajați din România. 

Suport în implementarea modificărilor fiscale în activitatea ta

Aceste modificări fiscale aduc provocări semnificative pentru companii și persoane fizice. Dacă ești afectat de noile reglementări și ai nevoie de suport pentru a înțelege impactul asupra afacerii tale, specialiștii Accace sunt aici să te sprijine. Apelează la noi pentru consultanță personalizată și soluții eficiente! 

Anca Ghizdavu
Tax Director | Accace Romania
Contacteaza-ne
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram