Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Taxa pe Valoarea Adăugată: Cum te ajută dreptul de deducere?

24 octombrie 2023

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) și deducerea acesteia sunt concepte esențiale pentru orice afacere prosperă. TVA-ul este un impozit indirect deoarece este suportat de către consumatorul final, companiile acționând ca un intermediar între bugetul de stat și acesta.  

Cu ajutorul acestui material dorim să aducem în prim-plan clarificări și sfaturi practice legate de TVA, oferind o înțelegere aprofundata asupra modului în care poți maximiza avantajele deducerii taxei pe valoarea adăugată.

.

Eligibilitatea pentru statutul de plătitor de TVA și procedura de înregistrare în scopuri de TVA   

Pentru a obține statutul de plătitoare de TVA, este esențial ca entitatea să îndeplinească anumite condiții care sunt prevăzute de Codul Fiscal: 

  •  cifra de afaceri trebuie să fie superioară plafonului de 300.000 lei 
  • operațiunile desfășurate trebuie să se încadreze în sfera de TVA. 

 Înregistrarea în scopuri de TVA se poate efectua: 

  •  voluntar, prin opțiune 
  • obligatoriu, ca urmare a depășirii plafonului stabilit 
  • în avans, înainte de efectuarea unor operațiuni (cum ar fi: prestarea și achiziția de servicii în relația cu partenerii din cadrul Uniunii Europene).  

Pentru înregistrarea în scopuri de TVA, contabilul va trebui să depună formularul 700 prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), însoțit de anumite documente obligatorii: declarațiile pe propria răspundere a administratorilor și a acționarilor care să ateste că aceștia nu au infracțiuni înscrise în cazierul fiscal și balanța de verificare în care se reflectă depășirea plafonului de 300.000 lei (în cazul înregistrării prin depășire de plafon).  

Obligațiile legate de raportare și de deducerea TVA 

Conform Ordinului 239/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de TVA pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, înregistrarea în scopuri de TVA se realizează: 

  •  de la data menționată pe certificatul de TVA în cazul entităților care optează pentru regimul TVA; 
  • începând cu prima zi a lunii următoare celei în care s-a depus solicitarea pentru înregistrare în scopuri de TVA, pentru entitățile care depășesc plafonul stabilit. 

De asemenea, articolul 310 din Codul Fiscal precizează că formularul 700 se depune în primele 10 zile ale lunii următoare celei în care s-a realizat depășirea de plafon.  

După obținerea codului de TVA, entitatea va trebui să depună lunar sau trimestrial decontul de TVA (formularul 300) si declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național (formularul 394).  

Raportarea și deducerea TVA

Raportarea taxei pe valoarea adăugată către Agenția Națională a Finanțelor Publice se face prin transmiterea decontului de TVA, iar informațiile transmise se referă la: 

  • taxa colectată: taxa pe valoarea adăugată reflectată cu precădere în facturile de vânzare; partea care excede taxa deductibilă se plătește la Bugetul de Stat. 
  • taxa deductibilă: taxa pe valoarea adăugată din facturile de achiziție de la parteneri locali. 

 Deducerea TVA se realizează dacă sunt îndeplinite anumite condiții: 

  •  să rezulte din activități economice. Cu titlu de contra-exemplu menționăm facturile referitoare la cheltuielile care îmbracă forma avantajelor în natură acordate salariaților pentru care nu poate fi dedusă TVA, nefiind efectuate în scopul activității economice. 
  •  să existe factură/ bon fiscal care să îndeplinească condițiile prevăzute de Codul Fiscal. Conform Legii 227/2015, pe document trebuie să existe detalii complete despre beneficiarul facturii, precum: denumirea companiei, adresa, codul de TVA. Lipsa oricăruia dintre aceste elemente duce la anularea dreptului de deducere a taxei. 

Suport specializat în administrarea TVA

Apelând la experții Accace România pentru înregistrarea în scopuri de TVA și analiza, respectiv raportarea acesteia, beneficiezi de o serie de avantaje esențiale pentru afacerea ta.  

  •  În primul rând, vei avea certitudinea că procedurile sunt efectuate corect și conform reglementărilor în vigoare, evitând astfel eventualele sancțiuni sau amenzi.  
  •  De asemenea, echipa noastră de profesioniști îți va oferi sfaturi personalizate, adaptate nevoilor specifice ale afacerii tale, conferind siguranță raportărilor fiscale.  
  • Nu în ultimul rând, economisești timp prețios care poate fi realocat altor aspecte esențiale ale business-ului tău, în timp ce specialiștii Accace se ocupă de complexitatea administrativă a raportării și a analizei TVA.
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram