Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Hărțuirea la locul de muncă: Ce trebuie să știi ca angajator | News Flash

12 aprilie 2024

Într-o societate în continuă evoluție, cu un accent crescând pe drepturile individuale și valorile egalității, promovarea unui mediu de lucru sănătos și respectuos devine nu doar un ideal, ci și o cerință. Fiecare angajat are dreptul la un loc de muncă unde se simte în siguranță, respectat și apreciat pentru competențele și abilitățile sale, fără a fi supus discriminării sau hărțuirii.

Contextul legislativ  

Hărțuirea la locul de muncă nu doar că afectează starea de bine a indivizilor, dar poate avea repercusiuni semnificative asupra productivității, moralului echipei și retenției angajaților, având astfel un impact direct asupra succesului și reputației unei companii. Implementarea unui/unei Ghid/Politici/Proceduri solid/solide și eficient/eficiente pentru combaterea hărțuirii la locul de muncă poate contribui semnificativ la prevenirea acestor situații neplăcute și la crearea unei culturi organizaționale sănătoase.

Având în vedere Hotărârea de Guvern nr. 970/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, respectiv Legea nr. 69/2024 pentru ratificarea Convenției nr. 190/2019 (care se referă la eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, adoptată la cea de-a 108-a sesiune a Conferinței Internaționale a Muncii a Organizației Internaționale a Muncii, la Geneva la 21 iunie 2019), fiecare angajator, indiferent de domeniul său de activitate sau de mărimea organizației, este obligat să revizuiască și să alinieze procedurile interne de prevenire și combatere a hărțuirii pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la noul cadru legislativ, respectiv H.G. nr. 970/2023.

Astfel, până la data de 17 aprilie 2024, angajatorii au obligația de a-și elabora Ghidul/Politica/Procedura privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, adaptat condițiilor specifice de muncă, cu respectarea termenelor și principiilor prevăzute în H.G. nr. 970/2023, sub sancțiunea aplicării unor măsuri contravenționale de către autoritățile competente.

Aplicarea metodologiei: obligațiile angajatorului 

Angajatorii au obligația de a pune în aplicare metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, pe baza Ghidului privind prevenirea și combaterea acestora, Ghid prezentat ca anexă la metodologie.   

 Angajatorii sunt astfel obligați să instituie următoarele măsuri în cadrul locului de muncă: 

  • Elaborarea unei politici anti-hărțuire și anti-discriminare, respectiv stabilirea unei proceduri clare de depunere și soluționare a unei plângeri interne de hărțuire/discriminare, având în vedere și ghidul publicat prin H.G. nr. 970/2023. 
  • Asigurarea că regulamentul intern stipulează interzicerea discriminării și hărțuirii la locul de muncă, indicând și posibilele sancțiuni disciplinare aplicabile. De asemenea, asigură-te că salariații au fost informați și au luat la cunoștință de prevederile regulamentului intern. 
  • Desemnarea unui expert/tehnician în egalitate de șanse și tratament, respectiv cine este salariatul desemnat (obligație în vigoare pentru entitățile cu un număr de peste 50 de salariați) 
  • Informarea continuă a salariaților privind politica adoptată, prin diverse canale de comunicare interne (de ex: ședințe, reuniuni, comunicate, mesaje transmise prin e-mail sau postate pe rețelele de intranet, campanii de conștientizare, etc.) 
  • Organizarea de programe anuale de training pentru salariați cu privire la conținutul politicii adoptate. 
  • Elaborarea unei proceduri interne rivind promovarea, inclusiv ocuparea funcțiilor de decizie, a funcțiilor din consiliile de administrație și de supraveghere ale companiilor private. 
  • Formarea continuă și dezvoltarea carierei salariaților. 

Recomandări și suportul oferit de Accace 

Având în vedere obligațiile menționate mai sus, recomandăm și reamintim angajatorilor să elaboreze și să păstreze toate documentele necesare la nivel organizațional. Acestea sunt esențiale nu doar pentru a evita eventualele sancțiuni din partea autorităților, dar și pentru a asigura buna desfășurare a relațiilor de muncă, fiind o inițiativă esențială pentru promovarea un mediu de lucru sigur, respectuos și profesional pentru toți angajații companiei.

Pentru angajatorii care au nevoie de sprijin în elaborarea și implementarea unui/unei Ghid/Politici/Proceduri privind combaterea hărțuirii la locul de muncă, avocații noștri din Departamentul Juridic sunt pregătiți să ofere suportul necesar în vederea elaborării acestui document.

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram