Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Black Friday, o tradiție importată din Statele Unite, a câștigat rapid popularitate în România, fiind un eveniment așteptat de mulți consumatori dornici de oferte atractive. Totuși, dincolo de entuziasmul cumpărăturilor, este esențial să înțelegem și cadrul legal care reglementează aceste vânzări.
În România, comercializarea produselor și serviciilor de piață este reglementată de mai multe acte normative, dintre care cele mai importante sunt:
Aceste documente juridice pun accentul pe drepturile și obligațiile atât ale consumatorilor cât și ale operatorilor economici.
Conform Ordonanței 21/1992, operatorii economici sunt obligați să pună pe piață numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate. Mai mult, ei trebuie să se comporte în mod corect în relațiile cu consumatorii.
Pe de altă parte, consumatorii au dreptul de a fi informați în mod complet, corect și precis despre caracteristicile esențiale ale produselor și serviciilor oferite de către operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.
Informarea consumatorilor despre produsele şi serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu în mod vizibil, lizibil, uşor de înţeles, într-o formă care să nu permită ştergerea şi să nu fie inscripţionate în locuri obscure, să nu fie întrerupte prin desen sau imagini, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnică, contract, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura acestuia.
Preţurile şi tarifele trebuie indicate în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit.
Cadrul legal românesc clasifică vânzările la preț redus în mai multe categorii:
O reducere de preț este orice vânzare însoțită sau precedată de publicitate și promovată ca vânzare “de lichidare” care, prin intermediul unei reduceri de preț, are ca efect accelerarea vânzării stocurilor sezoniere într-o structură de vânzare cu amănuntul. Trebuie remarcat faptul că vânzările de lichidare pot viza doar stocuri sezoniere noi sau folosite/utilizate într-o structură de vânzare cu amănuntul, precedate sau însoțite de publicitate. Stocurile sezoniere sunt acele grupuri de produse, cum ar fi, dar fără a se limita la: îmbrăcăminte, inclusiv blană, marochinărie și mercerie, tricotaje, țesături, încălțăminte, articole de sport-turism, cosmetice și alte produse similare.
O caracteristică specifică a vânzărilor de lichidare este faptul că pot fi efectuate doar în două perioade pe an, cu o durată maximă de 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele oferite spre lichidare să fie plătite furnizorului de către comerciant cu cel puțin 30 de zile înainte de începere. Data perioadei de lichidare a vânzării și sunt, în mod normal, oferite spre vânzare înainte de acea dată.
În plus, vânzarea la vămuire trebuie să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele în cauză au fost vândute în mod normal.
Un alt aspect important pe care trebuie să îl rețină entitățile ce organizează vânzări cu preț redus este ca documentele justificative legale să dovedească faptul că stocul de produse propuse spre vânzare prin intermediul unei vânzări de lichidare a fost constituit cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii vânzării prin vânzare de lichidități și achitat timp de cel puțin 30 de zile. Înainte de această dată trebuie păstrate pentru a putea fi prezentate organelor de control competente ori de câte ori este necesar. Dovada plății contraprestației pentru produsele care fac obiectul vânzării prin vânzare se face prin examinarea conturilor.
În ceea ce privește perioadele de sold, acestea sunt determinate de comerciant între următoarele perioade:
Vânzările promoționale sunt vânzări cu amănuntul/vânzări cash and carry/vânzări de servicii de piață care pot avea loc în orice moment al anului fără notificare, în umătoarele condiții:
Vânzările promoționale în care consumatorii sunt notificați cu privire la o reducere de preț care implică o comparație exprimată în cifre vor fi supuse următoarelor reguli de preț și publicitate:
Produsele puse în vânzare la prețuri reduse/oferte promoționale, cu 3 zile înainte de expirarea datei de durabilitate minimă/data limită de utilizare pentru produsele alimentare sau a datei de durabilitate minimă/perioada de valabilitate pentru produsele nealimentare sunt sortate și afișate spre vânzare pe rafturi sau în standuri marcate vizibil, cu informații corecte, complete și exacte pentru consumatori.
Prețul de vânzare trebuie să acopere cel puțin prețul de cumpărare al bunului, scopul oricărei activități economice considerându-se ca fiind realizarea de profit prin perceperea unei prime comerciale asupra prețului de cumpărare, astfel, numai în anumite situații expres prevăzute de lege, vânzarea în pierdere este posibilă.
Vânzarea în pierdere este definită de lege ca orice vânzare la un preț egal sau mai mic decât costul de achiziție, costul de achiziție al unui produs fiind egal cu prețul de achiziție, taxe nerecuperabile, costuri de transport-aprovizionare și alte cheltuieli incidente în mod expres prevăzute de lege.
În ceea ce privește posibilitatea de a vinde în pierdere, menționăm că, în conformitate cu prevederile OG 99/2000, este interzis oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere în cazul vânzărilor promoționale și în cazul produselor incluse în pachetele de servicii.
Ca și comerciant, știm că îți dorești să te concentrezi pe dezvoltarea afacerii și pe oferirea celor mai bune servicii sau produse clienților tăi. Implementarea corectă a soldărilor poate fi o provocare și orice greșeală poate avea un impact negativ asupra afacerii. De aceea, este esențial să ai alături experți de încredere. Specialiștii Accace România îți pot oferi consultanța necesară pentru a te asigura că aspectele contabile, fiscale și legale sunt gestionate corect. Apelând la profesioniștii Accace, vei avea ocazia să îți concentrezi atenția acolo unde contează cel mai mult într-un business – creșterea cifrei de afaceri.