Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
Mailchimp - subscribe form sidebar

Accace isi schimba conducerea: interviu cu fostul si noul CEO

27 februarie 2020

Jiří Majer a predat rolul de CEO Mihaelei Pašek-Virlan, colega sa de multi ani. In ultimii 13 ani, Jiří a condus Accace pe drumul evolutiei de la furnizor regional de servicii la o companie cu peste 600 de angajati. Acoperirea globala s-a extins si ea, au fost implementate solutii de externalizare a proceselor de business de noua generatie si s-au semnat contracte cu unele dintre cele mai mari si mai exigente branduri.

Partea I: Jiří

Ti-ai deschis propria firma imediat dupa terminarea studiilor si, de atunci, esti om de afaceri. In ce fel inceputurile afacerii ti-au influentat viata si tipul de persoana care ai devenit?

Cred ca nu exista o educatie mai buna decat sa incepi o afacere de la zero. Uitandu-ma inapoi, a fost ca un salt in necunoscut, intrucat am pornit cu mainile si buzunarele goale. Chiar si astazi imi aduc aminte de acele prime luni si acei primi ani cand trebuia sa facem noi singuri totul, inclusiv renovarea si reamenajarea primului nostru birou. Am fost pe rand electrician, instalator, om de serviciu, agent de vanzari, secretar, contabil, manager de proiect, consultant fiscal, informatician, functionar – o profesie diferita in fiecare zi! Insa, tocmai aceste inceputuri m-au facut capabil sa ma adaptez si sa cresc cu fiecare profesie noua. Experienta nu doar ca m-a ajutat sa inteleg – uneori pe propria piele – cum se construiesc si se conduc afacerile, dar m-a si facut sa apreciez toate tipurile de munca si, totodata, oamenii care fac acea munca.

Ce lectii personale ai invatat din conducerea propriei afaceri ca CEO? Care sunt cele mai bune si cele mai rele parti ale functiei de Director Executiv?

Cand iti conduci propria afacere, nu ai unde sa te ascunzi. Nu ai niciun umar pe care sa plangi, nu iti intinde nimeni o mana de ajutor. Trebuie sa iti asumi tu responsabilitatea si sa gasesti calea de iesire din situatii dificile. Sa fii CEO e o munca grea – nu este vorba doar de faptul ca petreci foarte mult timp muncind. Pentru mine, cea mai mare provocare a fost sa port pe umeri responsabilitatea finala. In anumite perioade mai dificile imi treceau neincetat prin cap tot felul de intrebari: Daca nu ne plateste la timp clientul si nu vom avea bani de salarii? Daca am dat sfaturi gresite clientului in perioade grele? Daca noua solutie nu va functiona? Daca noii colegi nu sunt atat de buni pe cat ne-am fi asteptat? Prea multi de „daca” si de „parca”. Insa, am invatat ca poti sa te descurci cu orice atata timp cat iti pastrezi sanatatea, o gandire pozitiva si ai incredere in persoanele care sunt cele mai apropiate de tine – atat acasa, cat si la birou. Iar eu am norocul sa fiu inconjurat de astfel de persoane.

Care au fost punctele de cotitura ale filosofiei companiei cand vine vorba de cultura, management, crestere, resurse umane si responsabilitate pentru mediu?

Unul din aceste momente s-a petrecut acum cativa ani. Dupa multi ani in mediul de business m-am simtit epuizat si nu mai gaseam nicio placere in munca mea. Am hotarat sa fac o pauza pentru a ma relaxa si a-mi recupera energia pentru a merge mai departe. Insa, spre marea mea surprindere, nu a functionat! Mi-am dat seama ca motivul pentru care nu imi mai facea placere sa conduc Accace era pierderea motivatiei. Pe atunci, consideram companiile responsabile pentru multe dintre problemele lumii care ne inconjoara – poluare, politicieni corupti, spalarea pe creier a oamenilor, ignorarea saraciei si definirea succesului prin banii si averea pe care le detii. Chiar voiam sa imi petrec viata ca om de afaceri nepasator sau voiam sa ajut acolo unde era nevoie de ajutor? M-am gandit chiar sa o iau de la capat intr-un alt domeniu, cum ar fi educatia sau protectia mediului. Am fost efectiv la o semnatura distanta de a vinde Accace.

Din fericire, mi-am dat seama de un lucru crucial: daca eu consider ca societatile trebuie trase la raspundere pentru atat de multe lucruri negative din jurul nostru, care e pasul corect de facut? Sa imi vand afacerea si sa parasesc acest „loc de joaca urat” cu o suma mare de bani si sa am siguranta financiara? Sa incep sa predic ca mediul de afaceri e rau si ca trebuie sa se schimbe? Sau sa raman in acel mediu si sa incerc sa il schimb dinauntru? Dupa cum stiti, am ales a doua optiune – am vrut ca Accace sa devina o societate ghidata de un set de valori puternice, care sa arate ca scopul principal al afacerilor este, de fapt, sa faca lumea un loc mai bun atat pentru cei din interiorul mediului de afaceri, cat si pentru cei din afara lui. Astazi simt ca mi-am regasit motivatia, iar lucrul acesta ma umple de bucurie in fiecare zi. Sper ca aceasta motivatie va atrage si alti oameni cu o gandire similara catre Accace.

Care sunt cele mai importante decizii de business pe care a trebuit sa le iei de-a lungul anilor?

Una dintre aceste decizii s-a produs la doar cativa ani dupa ce am fondat Accace. Dupa ce am pornit afacerea in Slovacia, ne-am extins rapid si am deschis filiale in Romania, Ucraina, Cehia, Ungaria si Polonia. Afacerile mergeau bine, era un flux constat de investitori in regiunea CEE. Pe atunci, faptul ca vorbeam engleza si aveam cunostinte de contabilitate, taxe si drept a insemnat un succes imediat in industrie. Insa, in 2008, criza financiara a lovit Europa. Fluxul de investitori parea sa se fi oprit peste noapte. Ma gandeam: ce facem acum? Avem toate aceste filiale noi, noi colegi, insa fara clienti noi vom ramane foarte repede fara bani. Acela a fost momentul in care m-am gandit foarte serios sa inchidem toate filialele si sa pastram doar firma din Slovacia. Dupa cateva discutii dificile cu echipa mea, am hotarat sa nu ne dam batuti. Sa faci afaceri intr-o economie in crestere este foarte simplu. Dar poate cineva sa prevada cand va incepe economia sa creasca din nou? Nu. Ar trebui sa renuntam doar pentru ca nu exista conditii economice favorabile in acel moment? Desigur ca nu, asa incat am hotarat sa ne asumam riscul si sa invatam sa facem afaceri pe o piata in scadere. Promitea a fi mai antrenant si, pana la urma, asa a fost.

„Imi doresc ca Accace sa devina o companie ghidata de un set de valori puternice, care sa arate ca scopul principal al afacerilor este, de fapt, sa faca lumea un loc mai bun atat pentru cei din interiorul mediului de afaceri, cat si pentru cei din afara lui.”

Iti amintesti un moment in care Accace te-a facut foarte fericit?

Sunt intotdeauna fericit cand imi vad colegii impartasindu-si pasiunea si ajutandu-se unii pe altii, cand vad curajul lor de a-si asuma initiative si de a depasi o situatie dificila. Sau cand ma intalnesc cu un client multumit, care ne lauda pentru munca pe care o facem. Sau cand imi vad colegii ajutand si facand lucruri bune in comunitate. Din fericire, sunt multe momente de acest gen.

Cand te uiti la afacerea actuala, cum o percepi? Si unde ai vrea sa o vezi in viitor?

Accace nu mai este doar afacerea mea. Din punct de vedere juridic, in prezent, exista mai multi proprietari. Insa, eu consider ca Accace este o afacere a tuturor celor care lucreaza in cadrul ei. Nu ma pricep sa ii laud pe altii, nici macar sa ma laud pe mine. Totusi, as dori sa profit de aceasta oportunitate pentru a-i lauda pe cei care merita si pentru a le multumi. Atunci cand ma uit la alte companii din aceeasi industrie, cand vad unde sunt ele si unde este Accace dupa doar 13 ani, consider ca ne-am descurcat foarte bine si vom continua sa facem acest lucru. As dori sa le multumesc tuturor colegilor mei pentru energia si pasiunea pe care le-au investit in Accace! Nu in ultimul rand, as dori sa ii multumesc sotiei mele, Sylva, pentru ca m-a ajutat sa trec prin momentele grele si ca a ramas langa mine de-a lungul numeroaselor suisuri si coborasuri. Unde as vrea eu sa vad Accace in viitor este definit, in mod clar, de obiectivele noastre strategice pana in anul 2028: sa ii ajutam pe clientii nostri sa reuseasca in cel putin 50 de tari, gratie abordarii noastre unice si serviciilor de inalta calitate si sa devenim angajatorul preferat pentru oamenii talentati din tarile in care operam.

Te-ai gandit vreodata sa cauti in afara companiei o persoana pentru functia de CEO?

Nu. Consider ca Accace trebuie condusa de o persoana care a crescut in cadrul companiei. Cele mai importante caracteristici ale unui CEO intr-o afacere atat de dinamica precum a noastra sunt dispozitia pentru schimbare si curajul de a infrunta provocarile. Sunt convins ca, si in aceasta privinta, am luat o hotarare buna.

Care vor fi urmatorii tai pasi si in ce calatorie vei porni acum? Ce ii doresti Mihaelei ca nou CEO?

Calatoria mea continua cu Accace, insa intr-un rol diferit. Voi ramane membru in Consiliul de Administratie, dar vreau sa ma concentrez mai mult pe proiectele pe care le consider critice pentru succesul nostru pe viitor, cum ar fi inteligenta artificiala sau conducerea transparenta. Intrucat raman actionarul majoritar, cel mai important rol al meu este sa ma asigur ca ne vom continua misiunea de sprijinire a clientilor, colegilor si partenerilor nostri in realizarea visurilor lor, lasand in acelasi timp o amprenta pozitiva in lume.

O cunosc pe Mihaela de multi ani, asa ca sunt singur ca ea va conduce Accace in directia buna. Pentru a reusi, va avea nevoie de aceleasi ingrediente pe care le-am mentionat mai devreme: optimism, sanatate, colegi grozavi in jur si o familie care sa o sprijine.

Partea II: Mihaela

Impartaseste-ne cateva lucruri despre tine si evolutia in Accace.

Am detinut numeroase roluri de la inceput si, sincera sa fiu, mi-au placut foarte mult toate. Consider ca posibilitatea de a experimenta este ceea ce ma motiveaza. Poate pentru ca vin dintr-o profesie juridica si, astfel, influentata de ganduri si idei liberale, am nevoie constanta de provocari. Am depasit multe provocari, de la inceputurile cu practica juridica a Accace in Romania pana la participarea la infiintarea de operatiuni in mai multe tari. In plus, mi-am gasit sufletul pereche in cadrul Accace, deci cred ca aici chiar avem grija sa cream un mediu aproape familial.

Acum ca stim ce inseamna Accace pentru Jiří, ne poti spune ce inseamna pentru tine?

Accace reprezinta platforma pe care dorim sa ne invitam toti colegii, clientii, partenerii si folosim mediul de afaceri pentru a face lucruri bune pentru aceasta comunitate. Ii incurajam pe toti sa vina si sa capete incredere prin dezvoltarea competentelor proprii si experimentam cu diverse moduri de a face afaceri in industria noastra. Modul nostru de a furniza servicii, in care intelegem nevoia de libertate si flexibilitate a noastra ca indivizi, precum si nevoia de a oferi clientilor nostri cea mai buna calitate si inovatii constante.

Care sunt cele mai mari provocari cu care urmeaza sa ne confruntam?

Tehnologia si globalizarea schimba viata tuturor, iar afacerea noastra este – si va continua sa fie – afectata, la fel ca oricare alta afacere. Cea mai mare provocare pe care o vad o reprezinta implementarea si utilizarea inteligenta a noilor tehnologii, luand in considere, in acelasi timp, impactul pe care acestea le au asupra oamenilor si asupra mediului. Avand in vedere climatul ecologic si politic actual, exista semne foarte clare ca se poate produce o noua incetinire a economiei mondiale.

„Imi place pur si simplu sa pun sub semnul intrebarii modul in care facem anumite lucruri pentru a le imbunatati sau a gasi noi moduri de a le implementa. Impreuna cu colegii nostri vom pastra cultura Accace de care ne bucuram si pe care o impartasim.”

Apropiatii te aud adesea spunand: munca trebuie sa fie distractiva. Cum se poate realiza acest lucru intr-o afacere dinamica precum a noastra si intr-o companie care tinde mereu spre crestere?

Pentru o persoana care nu zambeste des, „munca trebuie sa fie distractiva” este un lucru amuzant de spus. Eu vad lucrurile foarte simplu: fa ceva care iti aduce bucurie, mandrie si implinire, iar distractia va urma. Nu te plafona! Daca nu iti place ceea ce faci, nu te vei putea distra. Pentru mine, bucuria si distractia vin de la oamenii extraordinari din jurul meu.

Cresterea noastra vine exact de la impulsul pe care il primim din dinamica afacerii noastre, care ne invata sa experimentam cu noi moduri de furnizare a serviciilor – si care ne provoaca sa esuam! cu tehnologia. Insa, in cele din urma nu trebuie sa uitam niciodata ca suntem aici pentru a reinventa externalizarea proceselor de business si serviciile de consultanta.

Colegii spun, adesea, ca le oferi perspective noi asupra lucrurilor si ii faci sa gandeasca in moduri noi. Vei pastra aceasta abordare ca nou CEO? Sa ne asteptam la schimbari majore?

Schimbarile majore vor fi generate de tehnologie, mediu si economie, insa nu de mine. Mie imi place pur si simplu sa pun sub semnul intrebarii modul in care facem anumite lucruri pentru a le imbunatati sau a gasi noi moduri de a le implementa. Impreuna cu colegii nostri vom pastra cultura Accace de care ne bucuram si pe care o impartasim.

Care consideri ca este cheia succesului Accace?

Avem peste 600 de „chei ale succesului Accace” si fiecare dintre colegii nostri reprezinta o cheie. Mai mult, ne schimbam si ne reinventam permanent, astfel incat compania evolueaza impreuna cu oamenii si clientii nostri, in timp ce valorile noastre raman la fel de puternice ca la inceput.

Mi-as dori ca, in cativa ani, sa vad nu un Accace, ci mii de versiuni ale Accace, fiecare dintre acestea condusa de un visator pasionat care sa vrea sa schimbe in bine o mica parte a lumii sale.

Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram