Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
În contextul politicilor de retenție implementate de angajatori, au apărut numeroase întrebări cu privire la tratamentul fiscal aplicabil beneficiilor acordate angajaților, la neclaritățile existente, precum și la noutățile legislative de la începutul anului 2024.
Ținând cont de importanța pe care o acordă angajatorii beneficiilor pe care le oferă salariaților, dorim să vă prezentăm noutățile cu privire la tratamentul fiscal aplicabil anumitor beneficiii salariale, de la începutul anului 2024, precum:
Anul 2024 aduce un nou cadru legislativ pentru facilitatea fiscală dedicată educației timpurii, un subiect dezbătut dar rămas în expectativă în ultimii ani. Educația timpurie este definită de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (Ref. Legea nr. 198/2023) și cuprinde educația ante-preșcolară (0-3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare.
Începând cu 1 ianuarie 2024, la nivelul angajatului, sumele suportate de angajator sunt neimpozabile în limita a 1500 lei/lună/copil, fiind eliminate din categoria veniturilor neimpozabile. Facilitatea este însă inclusă în categoria veniturilor plafonabile global în limita a 33% din salariul de bază.
Facilitatea se acordă unui singur părinte, la un singur angajator, pe baza unei declarații pe proprie răspundere a părintelui care beneficiază.
Facilitatea se va acorda în baza documentelor justificative puse la dispoziție de către părinte, printre care recomandăm: contractul încheiat cu unitatea de educație timpurie, certificatul de naștere al copilului, dovada plății costului, declarația pe proprie răspundere menționată mai sus, dovada acreditării / autorizării unității.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, sumele suportate de angajator în limita a 1500 lei/lună/copil este inclusă în categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat – 5% din fondul de salarii.
O altă modificare a avut loc cu privire la abonamentele sportive, pe de o parte prin reducerea plafonului neimpozabil de la 400 Euro pe an la 100 Euro pe an, și pe de altă parte, mai sensibil, cu privire la eligibilitatea furnizorilor.
Începând cu 1 ianuarie 2024, furnizorii eligibili sunt cei care au următoarele activități autorizate 9311 – Activități ale bazelor sportive, 9312 – Activități ale cluburilor sportive, 9313 – Activități ale centrelor de fitness, desfășurate în nume propriu sau în calitate de intermediari pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ şi servicii medicale.
Așadar, se poate observa o restrângere a furnizorilor eligibili, platformele de beneficii care acționează ca intermediari neîncadrându-se în noile prevederi fiscale.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala este deductibilă indiferent dacă plafonul este depășit sau nu.
În cadrul webinarului susținut la începutul lunii aprilie pe tema beneficiilor salariale, am realizat o analiză a celor mai utilizate avantaje fiscale, identificând și prezentând modalități de optimizare a portofoliului de beneficii salariale.
Dintre acestea enumerăm: servicii turistice, pensii facultative, abonamente sportive, asigurare voluntară sănătate / servicii medicale sub formă de abonament, tichete de masă, tichete culturale, cadouri în bani sau în natură și tichete cadou, cazarea și contravaloarea chiriei, stock-option plan, utilizarea în scop personal a vehiculelor angajatorului, decontarea meselor la restaurant, cheltuielile cu pregătirea profesională a salariaților etc.
Plaja beneficiilor salariale este destul de mare. Ele pot fi alese în funcție de tipul de activitate desfășurat, de studiile din piață dar și interne, prin crearea unor sondaje în rândul salariaților, prin analiza bugetelor de care dispun pentru acestea.
Cunoașterea modificărilor fiscale și implementarea lor corectă pot impacta bugetele alocate. Apelând la consultanți de specialitate în fiscalitate, te poți asigura de implementarea corectă a modificărilor, eliminând astfel riscul unor neconformități și aplicarea unor penalități din partea autorităților fiscale.
Dacă dorești să îți construiești o strategie de retenție a angajaților ce are la baza un buget construit pe date concrete și corecte, specialiștii noștri îți stau la dispoziție.