Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Beneficiile salariale din perspectivă fiscală: Câteva clarificări pentru angajatori | News Flash

22 aprilie 2024

În contextul politicilor de retenție implementate de angajatori, au apărut numeroase întrebări cu privire la tratamentul fiscal aplicabil beneficiilor acordate angajaților, la neclaritățile existente, precum și la noutățile legislative de la începutul anului 2024.  

Ținând cont de importanța pe care o acordă angajatorii beneficiilor pe care le oferă salariaților, dorim să vă prezentăm noutățile cu privire la tratamentul fiscal aplicabil anumitor beneficiii salariale, de la începutul anului 2024, precum: 

  • educația timpurie a copiilor angajaților 
  • telemunca 
  • abonamentele la facilitățile sportive 
  • tichetele de masă și voucherele de vacanță​. 

 Ce înseamnă educația timpurie și care sunt facilitățile fiscale dedicate acesteia?  

Anul 2024 aduce un nou cadru legislativ pentru facilitatea fiscală dedicată educației timpurii, un subiect dezbătut dar rămas în expectativă în ultimii ani. Educația timpurie este definită de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (Ref. Legea nr. 198/2023) și cuprinde educația ante-preșcolară (0-3 ani) și învățământul preșcolar (3-6 ani), ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare.  

Începând cu 1 ianuarie 2024, la nivelul angajatului, sumele suportate de angajator sunt neimpozabile în limita a 1500 lei/lună/copil, fiind eliminate din categoria veniturilor neimpozabile. Facilitatea este însă inclusă în categoria veniturilor plafonabile global în limita a 33% din salariul de bază.  

Facilitatea se acordă unui singur părinte, la un singur angajator, pe baza unei declarații pe proprie răspundere a părintelui care beneficiază.  

Facilitatea se va acorda în baza documentelor justificative puse la dispoziție de către părinte, printre care recomandăm: contractul încheiat cu unitatea de educație timpurie, certificatul de naștere al copilului, dovada plății costului, declarația pe proprie răspundere menționată mai sus, dovada acreditării / autorizării unității.  

Din punct de vedere al impozitului pe profit, sumele suportate de angajator în limita a 1500 lei/lună/copil este inclusă în categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat – 5% din fondul de salarii. 

Care este impactul modificărilor fiscale asupra abonamentelor sportive?

O altă modificare a avut loc cu privire la abonamentele sportive, pe de o parte prin reducerea plafonului neimpozabil de la 400 Euro pe an la 100 Euro pe an, și pe de altă parte, mai sensibil, cu privire la eligibilitatea furnizorilor. 

Începând cu 1 ianuarie 2024, furnizorii eligibili sunt cei care au următoarele activități autorizate 9311 – Activități ale bazelor sportive, 9312 – Activități ale cluburilor sportive, 9313 – Activități ale centrelor de fitness, desfășurate în nume propriu sau în calitate de intermediari pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ şi servicii medicale. 

Așadar, se poate observa o restrângere a furnizorilor eligibili, platformele de beneficii care acționează ca intermediari neîncadrându-se în noile prevederi fiscale.  

Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala este deductibilă indiferent dacă plafonul este depășit sau nu.  

Care sunt cele mai utilizate beneficii salariale? 

În cadrul webinarului susținut la începutul lunii aprilie pe tema beneficiilor salariale, am realizat o analiză a celor mai utilizate avantaje fiscale, identificând și prezentând modalități de optimizare a portofoliului de beneficii salariale.  

Dintre acestea enumerăm: servicii turistice, pensii facultative, abonamente sportive, asigurare voluntară sănătate / servicii medicale sub formă de abonament, tichete de masă, tichete culturale, cadouri în bani sau în natură și tichete cadou, cazarea și contravaloarea chiriei, stock-option plan, utilizarea în scop personal a vehiculelor angajatorului​, decontarea meselor la restaurant​, cheltuielile cu pregătirea profesională a salariaților​ etc. 

Ce acțiuni concrete pot lua angajatorii pentru optimizarea bugetelor din punct de vedere fiscal?  

Plaja beneficiilor salariale este destul de mare. Ele pot fi alese în funcție de tipul de activitate desfășurat, de studiile din piață dar și interne, prin crearea unor sondaje în rândul salariaților, prin analiza bugetelor de care dispun pentru acestea.  

Cunoașterea modificărilor fiscale și implementarea lor corectă pot impacta bugetele alocate. Apelând la consultanți de specialitate în fiscalitate, te poți asigura de implementarea corectă a modificărilor, eliminând astfel riscul unor neconformități și aplicarea unor penalități din partea autorităților fiscale. 

Dacă dorești să îți construiești o strategie de retenție a angajaților ce are la baza un buget construit pe date concrete și corecte, specialiștii noștri îți stau la dispoziție.

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram