Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Companii nerezidente cu angajați români: 3 lucruri de avut în vedere pentru conformitatea fiscală

6 septembrie 2023
Articolul este disponibil și în limba
engleză

În contextul perioadei COVID și post-pandemice când munca în regim remote a căpătat o mare amploare, reprezentând chiar un beneficiu pentru angajați, angajatori nerezidenți și-au îndreptat atenția către forța de muncă din România pentru activități care bineînțeles pot fi desfășurate în regim de telemuncă / muncă la domiciliu. Ca atare, angajatori nerezidenți au încheiat contracte de muncă cu persoane fizice rezidente fiscal în România cu desfășurarea activității în România.

Înregistrarea fiscală a angajatorilor nerezidenți în scopul declarării și plății contribuțiilor sociale  

Înaintea încheierii unei relații de muncă între un angajator nerezident și un angajat român, cu muncă desfășurată în România, trebuie analizat în ce măsură activitatea desfășurată în România prin intermediul angajatului poate genera un sediu permanent pentru societatea nerezidentă.  

Acest aspect este foarte important deoarece poate atrage obligații fiscale și în sfera impozitului pe profit în România pentru societatea nerezidentă. Ca atare, o analiză a riscului de sediu permanent este eminamente necesară, mai ales în contextul în care autoritățile fiscale și-au exprimat recent intenția de a investiga această zonă.

Poți identifica necesitatea stabilirii unui sediu permanent luând în considerare diferiți factori, cum ar fi natura și durata activităților desfășurate, prezența angajaților sau reprezentanților în România, utilizarea facilităților și nivelul autorității exercitate în țară. Se recomandă ca entitățile nerezidente să solicite îndrumare profesională și să efectueze o analiză atentă a informațiilor disponibile pentru a evalua corect riscul potențial de sediu permanent. 

Contribuțiile sociale în România pentru companii nerezidente

În România, există mai multe contribuții sociale pe care angajatul are obligația să le plătească lunar: contribuția de asigurări de sănătate și contribuția de asigurări sociale (pensia), în timp ce plata contribuției de asigurări pentru muncă este în sarcina angajatorului. 

Cele două alternative existente din punct de vedere formal în vederea declarării și plății contribuțiilor sociale într-un astfel de caz sunt: 

  • Înregistrarea angajatorului nerezident în scop de contribuții sociale în România. Astfel, angajatorul nerezident va depune declarații fiscale lunare prin care va declara contribuțiile datorate pentru angajatul rezident fiscal în România. În ceea ce privește impozitul pe venit, acesta va rămâne în sarcina persoanei fizice, care va trebui să depună declarația de impozit pe veniturile din străinătate lunar și să plătească impozitul. Lunar, se vor depune două declarații fiscale diferite.  
  • Asumarea responsabilității de către persoana fizică în ceea ce privește declararea și plata contribuțiilor sociale, în numele angajatorului nerezident. Această alternativă presupune încheierea unui acord scris între angajatorul nerezident și angajatul român pentru preluarea responsabilității. Astfel, angajatul va depune lunar o singură declarație atât pentru impozitul pe venit datorat cât și pentru contribuțiile sociale și va plăti obligațiile fiscale ce derivă din contractul de muncă încheiat cu angajatorul nerezident.  

Bineînțeles, fiecare dintre cele două alternative comportă atât avantaje cât și dezavantaje care trebuie analizate de la caz la caz.  

Sprijinul oferit de consultanți de specialitate din România

Pe lângă oferirea unei perspective de valoare și de îndrumări, echipa noastră de experți oferă și o serie de beneficii suplimentare pentru a optimiza operațiunile din cadrul afacerii tale. Odată începută colaborarea cu Accace, poți economisi timp prețios, deoarece specialiștii noștri se ocupă de comunicarea cu autoritățile și gestionează toată documentația necesară. Ne asigurăm că fiecare formular este completat corect, scutindu-te de neplăcerile birocrației. 

 Mai mult, expertiza noastră ne permite să identificăm documentația corespunzătoare business-ului tău, eliminând costurile inutile. 

 Echipa Accace România, prin intermediul departamentului de taxe și corporate vă poate asista în întregul proces de la întocmirea contractului individual de muncă conform legii române, analiza riscului de sediu permanent pentru societatea nerezidentă, precum și în ceea ce privește înregistrarea fiscală și conformitatea fiscală recurentă în oricare din aceste situații.  

 Cu Accace, poți fi sigur că ești pe drumul cel bun, luând decizii informate pentru optimizarea resurselor.  

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram