Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Potrivit Accace Romania, una dintre principalele companii de consultanta de afaceri si externalizare servicii din Europa Centrala si de Est, in topul industriilor care au incheiat cele mai multe contracte de telemunca in ultimul an si jumatate s-au aflat industria de IT, firmele de consultanta si cele din domeniul bancar.
Compania estimeaza ca in contextul pandemic tot mai multi angajatori vor opta pentru contracte de telemunca sau munca la domiciliu in industriile care permit aceasta varianta de lucru.
Din datele Accace Romania, cele mai multe contracte de telemunca s-au inregistrat la inceputul anului 2021, odata cu reglementarea posibilitatii ca angajatorul sa deconteze salariatilor lunar suma de pana la 400 lei pentru sustinerea cheltuielilor la locul in care acestia isi desfasoara activitatea.
In legislatia din Romania exista doua variante de contracte de munca la distanta: contractul de telemunca si cel de munca la domiciliu. Cei mai multi angajatori au optat pentru contractul de telemunca, intrucat acesta ofera mai multa flexibilitate si libertate angajatilor, dar si un echilibru intre viata profesionala si cea personala si, totodata, reprezinta un pas inainte in procesul de digitalizare al companiilor.De la inceputul pandemiei, statul a adus modificari prin OUG 192/2020, Legea 208/ 2021 si OUG 35/ 2001, modificari ce tin de definitia telemuncii, mijloace prin care se poate verifica angajatul sau obligatiile angajatorului. Astfel, printre cele mai importante reglementari pe care compania le-a observat in contractele de munca din Romania odata cu debutul pandemiei se numara: introducerea indemnizatiei lunare de sanatate, beneficiile pentru cheltuielile legate de telemunca, perioada nedeterminata de telemunca, diverse drepturi pentru telesalariat precum dreptul la protectie in caz de concediere, dar si clauze privind monitorizarea angajatilor.
In ceea ce priveste beneficiile pentru cheltuielile legate de telemunca, o parte dintre angajatori a dorit sa puna la dispozitia salariatilor mobilier de birou, accesorii de birotica sau a decis sa acopere partial facturile la utilitati, in special electricitate si internet.
La nivel fiscal, de taxe si impozite, principala reglementare din contractele de telemunca a fost legata de posibilitatea angajatorului de a deconta salariatilor pana la 400 lei pe luna pentru a contribui la cheltuielile la locul in care acestia isi desfasoara activitatea, fara a fi necesara prezentarea unor documente care sa justifice aceste costuri. Astfel, cheltuiala la nivelul entitatii va putea fi considerata deductibila la calculul impozitului pe profit, respectiv neimpozabila la nivelul individului.
Potrivit datelor Accace, companiile observa si o serie de limitari frecvente in ceea ce priveste telemunca: controlul activitatii angajatului si a timpului petrecut in vederea desfasurarii sarcinilor care este mult mai greu de realizat, riscul accidentelor de munca poate creste avand in vedere ca angajatul nu mai presteaza activitatea de la locul de munca, iar comunicarea cu ceilalti colegi poate fi mai dificila.
Din punct de vedere al salariilor, acestea nu au fost influentate de pandemie, mentinandu-se la acelasi nivel fata de anii trecuti sau au crescut pe criterii de performanta.„Observam clar o crestere a contractelor de telemunca, mai ales de la inceputul acestui an, in industrii precum IT, consultanta sau bancara, unde lucrul la distanta este mai facil de pus in practica. Aceste domenii s-au adaptat mult mai usor la schimbarile din ultimul an si datorita gradului mare de digitalizare din activitatea lor, dar si a faptului ca au adoptat, in mai mica masura, contracte de telemunca inca de la nivelul anului 2018. Totodata, observam cresteri si in industriile in care nu existau contracte de telemunca inainte de martie 2020. Pandemia, noile reglementari aduse in legislatie, dar si o mai buna definire a conceptului de <telemunca> au impulsionat companiile sa faca aceasta schimbare in ceea ce priveste munca la distanta”, a declarat Laura Stefan, Managing Director Accace Romania.
Prezenta pe piata locala incepand cu anul 2007, compania a inteles nevoia clientilor de a avea toate procesele interne gestionate sub o singura umbrela, devenind un furnizor complet si inovator de consultanta si externalizare servicii. In prezent, Accace Romania ofera servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum si consultanta fiscala, corporate si juridica, prin intermediul unui cabinet de avocatura afiliat. In plus, Accace pune la dispozitia clientilor solutii tehnologice noi pentru a sustine si a imbunatati aceste servicii, solutii dezvoltate la nivel global si adaptate in functie de specificul clientilor locali.
Accace opereaza, pe plan international, ca Accace Circle, o comunitate de business formata din consultanti si furnizori de servicii BPO, care asigura clientilor sai o experienta unificata, personalizata si de inalta calitate. Acoperind aproape 40 de locatii prin intermediul celor peste 2.000 de profesionisti, sprijinim peste 10.000 de clienti, in mare parte companii locale si internationale din topul Fortune 500 si procesam cel putin 170.000 de fluturasi de salariu pe luna la nivel global.