Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Beneficiile salariale din perspectivă fiscală: Cadourile în bani sau în natură

14 martie 2025

Beneficiile salariale reprezintă orice formă de avantaj material sau financiar acordat angajaților, având un tratament fiscal specific în funcție de natura și scopul lor. Acestea includ, pe lângă salariu, diverse bonusuri, prime, tichete de masă și cadouri oferite în bani sau în natură.

Oferirea de cadouri în bani sau în natură angajaților este unul dintre aceste beneficii, fiind o practică frecventă, mai ales cu ocazia unor evenimente speciale. Tratamentul fiscal al acestor cadouri depinde de mai mulți factori, cum ar fi valoarea acestora, ocazia acordării și încadrarea în plafonul de deductibilitate. În funcție de aceste criterii, cadourile pot fi neimpozabile sau, dimpotrivă, pot genera obligații fiscale suplimentare, inclusiv impozit pe venit, contribuții sociale și TVA. Totodată, deductibilitatea lor în calculul impozitului pe profit trebuie analizată cu atenție. În acest articol, vom explora în detaliu toate aceste aspecte pentru a clarifica implicațiile fiscale ale cadourilor oferite angajaților, mai precis pentru cadourile oferite cu ocazia 8 martie, sărbătorile pascale sau de 1 iunie.

Acest tip de zile sunt momente importante pentru a celebra și aprecia angajații din companie. Oferirea unui cadou simbolic poate consolida relațiile în echipă și transmite recunoștința angajatorului față de eforturile depuse. Totuși, aceste beneficii trebuie analizate și din perspectiva tratamentului fiscal, pentru a putea fi considerate deductibile din punct de vedere impozit pe profit si TVA.

Tipuri de cadouri pentru angajați:

Cadouri materiale: flori, produse cosmetice, bijuterii, agende personalizate, accesorii de birou etc.
Vouchere cadou: carduri de cumpărături pentru magazine de modă, cărți, wellness, SPA etc.
Dulciuri și produse gourmet: coșuri cadou cu ciocolată, praline, vin, ceaiuri premium etc.
Beneficii în natură: abonamente la sală, evenimente speciale.

Tratamentul fiscal al cadourilor

  • Impozit pe profit: conform Codului fiscal, cadourile oferite angajatelor de 8 Martie, angajaților cu ocazia Sărbătorilor Pascale, precum și copiilor angajaților cu ocazia zilei de 1 Iunie, sunt încadrate la cheltuieli sociale și sunt deductibile limitat în procent de 5% din fondul de salarii brut. Se înregistrează în contabilitate în contul 6458 “Alte cheltuieli sociale”.
  • Impozit pe venit și contribuții sociale: cadourile în bani sau vouchere cadou sunt neimpozabile dacă nu depășesc 300 lei per angajat (conform art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul Fiscal). Suma excedentară plafonului este supusă impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii.
  • TVA: dacă angajatorul achiziționează bunuri pentru a le oferi cadou, TVA-ul aferent este nedeductibil si se include in costul cadourilor. În cazul în care s-a dedus TVA la achiziția bunurilor, atunci societatea are obligația de a colecta TVA.

Exemple de calcul

Exemplul 1: Cadouri de 250 lei per angajat (sub plafonul de 300 lei)

Suma de 250 lei este neimpozabilă, nu se plătesc contribuții sociale și este deductibilă la calcul de impozit pe profit în limita de 5% din fondul de salarii.

Exemplul 2: Cadouri de 350 lei per angajat (peste plafonul de 300 lei)

Diferența ce depășește 300 lei devine impozabilă din punct de vedere al taxelor salariale, prin urmare, deductibilă la calculul de impozit pe profit.

Cadourile reprezintă un gest frumos de apreciere a angajaților, însă este important să fie acordate conform reglementărilor fiscale pentru a evita taxe suplimentare. Alegerea unor cadouri sub 300 lei per angajat este cea mai avantajoasă variantă, fiind neimpozabilă și deductibilă în limita legală.

Ce acțiuni concrete pot lua angajatorii pentru optimizarea bugetelor din punct de vedere fiscal?  

Plaja beneficiilor salariale este destul de mare. Ele pot fi alese în funcție de tipul de activitate desfășurat, de studiile din piață dar și interne, prin crearea unor sondaje în rândul salariaților, prin analiza bugetelor de care dispun pentru acestea.  

Cunoașterea modificărilor fiscale și implementarea lor corectă pot impacta bugetele alocate. Apelând la consultanți de specialitate în fiscalitate, te poți asigura de implementarea corectă a modificărilor, eliminând astfel riscul unor neconformități și aplicarea unor penalități din partea autorităților fiscale. 

Dacă dorești să îți construiești o strategie de retenție a angajaților ce are la baza un buget construit pe date concrete și corecte, specialiștii noștri îți stau la dispoziție.

Iuliana Chitucea | Accounting Team Leader Accace Romania

2024: Facilități fiscale pentru educația timpurie și abonamentele sportive

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram