Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Termenul de bunuri de capital este cel mai des folosit intr-un context fiscal si, in mod special, in conexiune cu taxa pe valoare adaugata, deoarece, fiind bunuri cu o durata de viata lunga, necesita o atentie speciala pe toata aceasta perioada, in sensul urmaririi modului de folosire a acestora.
In acest articol, ne propunem sa clarificam ce inseamna bunurile de capital, cum ar trebui evidentiate de catre companii cu ajutorul registrului bunurilor de capital, implicatiile asupra TVA cand detinem acest tip de bunuri, precum si un exemplu practic numeric privind ajustarea dreptului de deducere a TVA aferenta acestor bunuri.
Conform legislatiei fiscale aplicabile la acest moment, in categoria bunurilor de capital intra urmatoarele:
In practica, trebuie sa se acorde o atentie sporita privind tipul activitatilor incadrate in operatiuni de transformare/modernizare, deoarece activitati precum reparatiile/lucrarile de intretinere efectuate bunurilor nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital, chiar daca operatiunile sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau alt tip de contract.
In cazul operatiunilor de transformare/modernizare a bunurilor imobile/parti de bunuri imobile care intra in categoria bunurilor de capital, efectuate de beneficiarul unui astfel de contract, acele bunuri apartin pana la sfarsitul contractului beneficiarului.
In cazul bunurilor care sunt subiectul unui contract de inchiriere/leasing/concesiune/alt tip de contract si care sunt puse la dispozitia unei persoane, sunt considerate bunuri de capital apartinand persoanei care le inchiriaza.
Tinand cont ca aceste bunuri pot fi folosite pe o perioada indelungata, legislatia prevede ca TVA dedusa la momentul achizitiei poate fi ajustata ulterior pe o anumita perioada de timp, daca bunurile de capital se folosesc in scopuri care nu ar da drept de deducere in aceasta perioada de ajutare.
Mai concret, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital se poate ajusta astfel:
In vederea unei evidente a taxei deductibile si a ajustarilor efectuate, societatile trebuie sa detina un Registru al bunurilor de capital. Acesta reprezinta o situatie a taxei deductibile din momentul in care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si inca 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii, insotit de alte documente referitoare la bunurile de capital (inregistrari, jurnale).
Registrul trebuie sa contina date referitoare la:
Ajustarea taxei deductibile se efectueaza in diverse situatii. In practica, cele mai des intalnite situatii in care este necesara ajustarea taxei sunt:
Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate, fabricate sau receptionate, cu conditia ca aceste eveniment sa fi avut loc dupa anul 2007 (anul aderarii Romaniei la UE).
In cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA de catre organele fiscale, se considera ca in perioada in care societatea nu detine un cod valabil de TVA, bunurile de capital nu sunt alocate unei activitati economice, astfel incat este necesara ajustarea taxei. Cu toate acestea, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu primul decont depus dupa reinregistrare, se poate realiza ajustarea pozitiva a taxei pe perioada de ajustare ramasa.
In vederea unei mai bune intelegeri a celor prezentate mai sus, finalizam acest subiect cu un exemplu asa cum este el prezentat si in Normele de aplicare a Codului Fiscal.
O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA achizitioneaza un imobil in anul 2011 in vederea desfasurarii de operatiuni cu drept de deducere si deduce integral TVA la data achizitiei in suma de 2.000.000 lei.
In anul 2016, societatea inchiriaza 30% din suprafata imobilului in regim de scutire de TVA.
Perioada de ajustare este de 20 ani, cu incepere de la 1 ianuarie 2011 si pana in anul 2030 inclusiv. Ajustarea trebuie sa se efectueze pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, adica 15 ani, si persoana respectiva trebuie sa restituie 15/20 din TVA dedusa initial, proportional cu suprafata inchiriata in regim de scutire.
TVA ajustata = 2.000.000 lei*30%*15/20 = 450.000 lei
Daca in anul 2018 persoana impozabila renunta la inchirierea acestei parti de 30% din imobilul in regim de scutire, vor fi efectuate ajustari pozitive pentru perioada ramasa din perioada de ajustare, respective 13 ani, astfel:
TVA ajustata pozitiv = 2.000.000 lei*30%*13/20 = 390.000 lei
In concluzie, societatea trebuie sa aiba o evidenta corecta si clara a activelor care intra in categoria bunurilor de capital, in special in cazul celor a caror destinatie se modifica, astfel fiind necesare ajustari de TVA, conform directivelor fiscale pe care societatea trebuie sa le respecte.
Facand mai cunoscute riscurile fiscale asociate cu statusul de inactivitate si costurile asociate pentru a redobandi statusul de contribuabil activ, consideram ca aceste informatii vor incuraja companiile sa respecte cerintele legale de raportare si administrative.
Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile