Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în Monitorul Oficial în data de 9 iulie 2025 Ordinul nr. 1729/2025, care aprobă modelul și conținutul formularului „Notificare referitoare la obligația de declarare și de plată a impozitului suplimentar național” datorat în România de grupurile de întreprinderi multinaționale și naționale de mari dimensiuni, care sunt eligibile pentru plata impozitului minim global de 15% în România (cunoscut și sub denumirea de „Qualified Minimum Top-Up Tax” sau „QDMTT” conform regulilor OECD Pillar 2).
Pentru context, dorim sa menționăm ca entitățile care intră sub incidența impozitului suplimentar național sunt acelea care fac parte din grupuri de întreprinderi multinaționale si naționale de mari dimensiuni, cu veniturile consolidate de cel puțin 750 milioane EUR în cel puțin 2 (două) dintre ultimele 4 (patru) exerciții financiare anterioare exercițiului financiar de referință. De asemenea, conform principiilor avute în vedere pentru calculul impozitului suplimentar național, calculele se fac la nivel jurisdicțional, ceea ce înseamnă ca în cadrul acelor grupuri eligibile care activează in Romania prin mai multe entități constitutive, calculul si compararea cotei efective de impozitare cu 15% trebuie făcute la nivel consolidat pentru toate entitățile constitutive din Romania. Drept consecință, legislația fiscală prevede opțiunea, ca in cazul în care există mai multe entități constitutive în România, plata oricărui impozit suplimentar național sa fie efectuată de către o singură entitate din România, expres desemnată în acest sens.
Această opțiune trebuie notificată ANAF în termen de 6 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare. Drept urmare, pentru anul 2024 (care este și primul an de aplicare pentru plata impozitului suplimentar național în România), notificarea ar fi trebuit depusă până la data de 30 iunie 2025 (în cazul în care exercițiul financiar este anul calendar).
Astfel, specific anului de raportare 2024, în Ordinul ANAF nr. 1729/2025, publicat în data de 9 iulie 2025, se menționează că se va introduce modelul Notificării care ar fi trebuit depus cel târziu pe 30 iunie 2025, neexistând până la momentul publicării Ordinului clarificări suplimentare referitoare la obligativitatea folosirii notificării nou-introduse și pentru anul 2024 sau la extinderea termenului de depunere a notificării pentru anul 2024. Deși inițial formularul PDF inteligent nu a fost disponibil la data publicării Ordinului ANAF nr. 1729/2025, acesta a fost publicat ulterior pe site-ul ANAF, în data de 11 august 2025, sub denumirea Formular N408.
Informațiile care trebuie incluse în Notificare includ identificarea contribuabilului care depune notificarea, denumirea grupului de întreprinderi din care face parte (i.e., denumirea folosită în situațiile financiare consolidate), lista entităților constitutive din România (incluzând mențiunea asupra calității de entitatea desemnată să declare și să plătească impozitul suplimentar național în România), precum și perioada fiscală vizată de notificare (începere și încheiere). Notificarea se poate depune doar în format PDF cu XML atașat, semnat electronic cu certificat calificat.
În acest context, entitățile constitutive eligibile pentru impozitului suplimentar național ar trebui să acorde importanță sporită asupra modalității de depunere a notificării a opțiunii declarării impozitului suplimentar național de o singură entitate în România, în vederea efectuării unei notificări corecte (inclusiv pentru anul de referință 2024).
Pentru orice alte clarificări în ceea ce privește această notificare, specialiștii Accace România îți stau la dispoziție.

Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile