Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionarea concedierii disciplinare: Cadrul de reglementare și arhitectura proceselor operaționale

12 februarie 2024

Concedierea disciplinară ocupă un loc central în dinamica relațiilor de muncă, prezentând un spectru larg de provocări pentru angajatori. Aceasta implică nu doar aspecte legate de conformitatea cu cadrul juridic existent, dar și considerații privind moralul și coeziunea organizațională. Într-un mediu de lucru unde drepturile angajaților sunt din ce în ce mai accentuate, angajatorii trebuie să navigheze cu prudență între protejarea intereselor organizației și respectarea drepturilor angajaților.

În România, concedierea disciplinară este definită ca fiind sancțiunea aplicabilă abaterilor săvârșite de salariați, cu vinovăție, față de normele stabilite în lege, în regulamentul intern, în contractul individual de muncă, sau în contractul colectiv de muncă. Întrucât aceasta este cea mai dură sancțiune disciplinară prevăzută de lege, ea presupune un proces structurat ce ar trebui să includă colectarea tuturor informațiilor și probelor relevante, parcurgerea procedurii cercetării disciplinare și, în final, emiterea unei decizii de concediere. Nerespectarea acestor proceduri conduce la anularea deciziei de concediere, subliniind importanța aderenței stricte la regulamente.

Deși observăm o tendință de echilibrare a rezultatelor disputelor născute în contextul concedierilor disciplinare, suntem nevoiți să constatăm că în continuare, majoritatea disputelor se soluționează în avantajul salariaților. Motivul care stă la baza acestei statistici este, în opinia noastră, bivalent:

  1. Organizațiile nu au constituit un cadru normativ comprehensiv și coerent care să decline temeiul de drept substanțial în baza căruia abaterile disciplinare pot fi identificate, definite, cercetate și sancționate; și
  2. Organizațiile nu documentează în mod adecvat comportamentul lucrătorilor, fapt care de multe ori conduce la imposibilitatea producerii probelor necesare, aspect esențial în cazul unui litigiu.

În cuprinsul prezentului articol ne propunem să identificăm soluțiile tehnice și organizatorice care să permită angajatorilor să stabilească valorile și dinamica de lucru în cadrul organizației astfel încât să poată sancționa obiectiv comportamentele care perturbă bunul mers al companiei.

Dacă modul de documentare a faptelor va fi întotdeauna o prerogativă internă a organizației, conceperea și implementarea cadrului regulator pe care se va întemeia procesul de sancționare este un demers pe care experții Accace îl execută constant pentru clienții noștri.

Arhitectura Politicilor Organizaționale

În cadrul evoluției dinamice a pieței muncii și a relațiilor dintre angajator și angajat, legislația și normele interne ale unei companii joacă un rol pivotal în asigurarea unui mediu de lucru echitabil și productiv. Paragrafele următoare aduc în discuție complexitatea și importanța regulamentelor, procedurilor și politicilor pe care angajatorii ar trebui să le implementeze pentru a naviga cu succes în peisajul legislativ actual și pentru a-și proteja atât angajații cât și interesele corporative.

REGULAMENTUL INTERN: PILONUL FUNDAMENTAL

CODUL DE CONDUITĂ

POLITICA ANTI-HĂRȚUIRE

POLITICA ANTI-DISCRIMINARE

PROTECȚIA AVERTIZORILOR ÎN ÎNTERES PUBLIC (WHISTLEBLOWING)

POLITICA ANTI-MITĂ ȘI ANTI-CORUPȚIE

POLITICA DE PREVENIRE A FRAUDEI

Concluzii și Recomandări

Concluzionând, concedierea pe motive disciplinare reprezintă un teritoriu complex, necesitând o abordare prudentă și informată. Angajatorii au doar de a avea la dispoziție un cadru legal și procedural bine definit, care să le permită gestionarea eficientă a problemelor disciplinare. Prin colaborarea cu profesioniști în domeniu, organizațiile pot asigura că procedurile lor sunt în deplină conformitate cu legislația.

Echipa noastră de specialiști este pregătită să ofere suportul necesar în vederea navigării acestui proces complex, asigurându-se că organizația dumneavoastră este protejată și că relațiile de muncă sunt gestionate într-un mod profesional și etic.

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram