Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Schimbări fiscale majore în România aduse de OUG 156/2024: Ce trebuie să știi și cum te poți pregăti? 

9 ianuarie 2025

La finalul anului 2024, au fost adoptate schimbări fiscale majore în România prin Ordonanța de Urgență nr. 156/2024, care vor avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri și al contribuabililor, începând cu 2025. Actul normativ aduce modificări importante în legislația fiscală, incluzând eliminarea unor facilități fiscale și stabilirea unor noi condiții în anumite sectoare economice.  

Pe data de 31.12.2024, a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.  

Redăm principalele modificări aduse de acest act normativ: 

Impozit pe dividendele obținute de persoane juridice 

  1. Creșterea cotei de impozit la de la 8% la 10% 

Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. 

Data intrării în vigoare: Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025. 

Impozit pe veniturile microîntreprinderilor 

  1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare 

Astfel, o microîntreprindere este o persoană juridică română care la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 250.000 euro,respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Reamintim că microîntreprinderea trebuie să îndeplinească cumulativ toate celelalte condiții precizate la art 47 Cod fiscal. 

Vechiul plafon: 500.000 euro. 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Este eliminată condiția privind ponderea veniturilor din consultanță și/sau management în total venituri, care trebuia să fie mai mică de 20% pentru a putea aplica pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Pentru aplicarea cotei de impozitare de 3%, începând cu 1 ianuarie 2025, se iau în vedere, după caz, și activitățile, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5611 – Restaurante, 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..”

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor 

Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025 

  1. Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024, respectiv la 31 decembrie 2025. Condiția referitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.

Impozit pe venit 

Crește cota de impozitare pentru veniturile din dividende, obținute de persoanele fizice, de la 8% la 10% 

    Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obținut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu cota de impozit de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. 

    Data intrării în vigoare: Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025. 

    Impozitul pe veniturile obținute de nerezidenți 

    Crește cota de impozitare de la 8% la 10% pentru veniturile obținute de nerezidenți, sub formă de dividende. 

    Data intrării în vigoare: Noua cotă se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025. 

    Impozitul pe construcții 

    Se reintroduce impozitul pe construcţii. Acesta se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situaţia construcţiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere. 

    Impozitul pe construcţii se plăteşte în două rate egale până la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv. 

    Data intrării în vigoare: 1 ianuarie 2025, cu mențiunea că în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor va emite norme metodologice privind aplicarea noilor prevederi privind impozitul pe constructii. 

    Eliminarea facilităților fiscale pentru anumite categorii de salariați

    Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, OUG nr. 156/2024 elimină facilitățile fiscale acordate salariaților din următoarele sectoare: 

    • IT – se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit pentru angajații care desfășurau activități de creare de programe informatice. 
    • Construcții – se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit aplicabilă lucrătorilor din sectorul construcțiilor. 
    • Sectorul agricol și industria alimentară – se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit pentru angajații din domeniul agroalimentar. 

    Ca urmare, angajații din aceste sectoare vor plăti integral impozitul pe venit – 10%, contribuția la pensii (CAS) – 25% și contribuția la sănătate (CASS) – 10%. 

    Data intrării în vigoare: începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025. 

    Stabilirea salariului minim brut diferențiat

    Salariul minim brut pentru anumite sectoare economice este stabilit după cum urmează: 

    • Sectorul construcțiilor: Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește în bani, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 27,714 lei/oră. 
    • Sectorul agricol și industria alimentară: Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este de 4.050 lei lunar, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 24,496 lei/oră. 

    Suma de 300 lei netă, fără taxe, pentru salariul minim

    Începând cu veniturile lunii ianuarie 2025 și până la 31 decembrie 2025, se menține măsura privind scutirea de taxe pentru suma de 300 lei/lună din salariul minim brut. Această sumă este exceptată de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, dacă sunt respectate următoarele condiții: 

    1. Salariului de bază brut lunar, fără sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin hotărâre de Guvern; 
    1. Venitul brut lunar realizat din salarii și asimilate salariilor, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.300 lei inclusiv. 

    Obligativitatea contribuției la Pilonul II de pensii private

    Odată cu eliminarea facilităților fiscale pentru IT, construcții și sectorul agro-alimentar, revine și obligativitatea contribuției integrale la Pilonul II de pensii private. Până acum, angajații din aceste sectoare plăteau o contribuție CAS redusă, de 21,25%, diferența destinată Pilonului II nefiind virată automat, decât dacă salariatul opta în scris pentru aceasta. 

    În urma modificărilor, procentul legal de 4,75% din CAS va fi virat automat către Pilonul II, fără a mai fi necesară o cerere expresă din partea angajaților. Astfel, contribuția la pensiile private devine din nou obligatorie, similar cu regimul aplicabil celorlalți angajați din România. 

    Suport în implementarea modificărilor fiscale în activitatea ta

    Aceste modificări fiscale aduc provocări semnificative pentru companii și persoane fizice. Dacă ești afectat de noile reglementări și ai nevoie de suport pentru a înțelege impactul asupra afacerii tale, specialiștii Accace sunt aici să te sprijine. Apelează la noi pentru consultanță personalizată și soluții eficiente! 

    GHID FISCAL
    Afla mai multe
    Mailchimp - subscribe form sidebar

    Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

    Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
    • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
    • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
    • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
    • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
    • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
    • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
    • Portal online de consultanta
    Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
    crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram