Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
CALCULATOR SALARII
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Cum se păstrează statutul de asigurat: noutăți cu privire la plata contribuției la sănătate

22 august 2025

Prevederile Legii nr. 141/2025, publicată în Monitorul Oficial al României din 25 iulie 2025, aduce modificări și în ceea ce privește calitatea de asigurat. Începând cu data de 1 septembrie 2025, persoanele care până acum erau asigurate fără plata contribuției la sănătate (de exemplu soț/soție, părinți fără venituri proprii) își pierd acest statut. Pentru a rămâne asigurat, trebuie să opteze pentru o altă formă de asigurare.

Această modificare vizează părinții fără venituri, anterior coasigurați ai angajaților, soț/soție fără venituri proprii, etc. Pentru menținerea accesului la servicii medicale, acești coasigurați pot deveni asigurați prin opțiune voluntară, ce presupune depunerea Declarației Unice și plata contribuției anuale.

În sprijinul acestui demers, specialiștii Accace România au realizat un scurt ghid informativ privind modificările aduse statutului de coasigurat și posibilitatea asigurării voluntare:

Cum se poate menține asigurarea pentru soț/soție sau părinți fără venituri

Persoanele care doresc să îți mențină statutul de asigurat pot opta pentru asigurare voluntară, care presupune:

  • Depunerea Declarației Unice (Formular 212) la ANAF cu valabilitate pentru 1 (un) an de zile de la momentul depunerii.
  • Plata CASS: 10% din 6 salarii minime brute pe economie.

Pentru anul 2025 valoarea este de 2.430 lei/an pentru fiecare persoană care se dorește a fi asigurată.

Plata se efectueaza în două tranșe, după cum urmează:

  • 25% (608 lei) – la depunerea declarației unice
  • 75% (1.822 lei) – până la 25 mai 2026.

Cum se completează declarația unică (formularul D212)

La completarea declarației unice (formularul D212) este necesară respectarea următorilor pași:

  1. Asiguratul (persoana cu venituri) este cel care completează și depune declarația D212 la ANAF.
  2. Formularul D212 se descarcă de pe site-ul ANAF, se salvează pe desktop, apoi se va completa corespunzător.
  3. Asiguratul bifează secțiunea corespunzătoare contribuțiilor la sănătate (CASS) și specifică faptul că plata este pentru o persoană fără venituri proprii (coasigurat).

Cum se depune și cum se efectuează plata declarației unice

Online prin SPV:

  • Depuneți Declarația Unică (Formular 212) prin SPV.
  • Efectuați plata prin ghiseul.ro sau prin transfer bancar.

La ghișeul ANAF:

  • Depuneți Declarația Unică (Formular 212) la ghișeul ANAF.
  • Efectuați plata pe loc la ghișeul ANAF sau prin transfer bancar ulterior conform datelor agreate de plată.

Plata se efectuează în contul Trezoreriei corespunzător domiciliului fiscal.

Recomandarea specialiștilor Accace România

Recomandăm angajatorilor să analizeze cu atenție situația membrilor de familie ale angajaților care beneficiază în prezent de statutul de coasigurat și să ia măsurile necesare pentru informarea angajaților până la data de 1 septembrie 2025, în vederea prevenirii pierderii calității de asigurat. Totodată, este indicată actualizarea formularelor interne privind persoanele aflate în întreținere, astfel încât eventualele persoane coasigurate să fie înregistrate corect ca persoane întreținute în evidențele angajatorului.

Ai nevoie de asistență privind procedura de mai sus (înregistrare în SPV, completarea formularului D212 în numele salariaților, etc.)? Echipa noastră este pregătită să îți ofere suport prin intermediul serviciilor noastre de salarizare și administrare de personal.

Arhivă: 2024

Coasiguratul poate fi soţul/soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unui salariat, care beneficiază de asigurare socială de sănătate fără plata contribuției, potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. De menționat, coasigurații nu pot avea la rândul lor coasigurați.

Persoana în întreținere poate fi soția/soțul, copiii sau alți membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soțului/soției până la gradul al doilea inclusiv, ale cărei venituri, impozabile și neimpozabile, nu depășesc 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, cu excepția veniturilor prevăzute la art. 62 lit. o), w) și x) în Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare și/sau a pensiilor de urmaș cuvenite conform legii, precum și a prestațiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea nr. 448/2006 privind protectia și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Copiii minori ai contribuabilului, în vârstă de până la 18 ani împliniți, sunt considerați întreținuți.

Nu sunt considerate persoane aflate în întreținere persoanele fizice care dețin terenuri agricole și silvice în suprafață de peste 10.000 m2    în zonele colinare și de șes și de peste 20.000 m2 în zonele montane.

Asiguratul care vrea să ia în întreținere soția/soțul, copiii sau alți membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soțului/soției acestuia până la gradul al doilea inclusiv trebuie să informeze angajatorul despre acest lucru și să-i ofere acestuia următoarele documente:

  • O declarație pe propria răspundere a salariatului prin care acesta declară că are în întreținere persoana respectivă;
  • Copia actului de identitate al persoanei coasigurate;
  • Copia actului care atestă relația de rudenie între salariat și coasigurat;
  • O declarație pe propria răspundere a viitorului întreținut din care să rezulte că nu realizează venituri proprii SAU că realizeaza venituri de până la 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, că nu deține terenuri agricole și silvice în suprafață de peste 10.000 m2 în zonele colinare și de șes și de peste 20.000 m2 în zonele montane, că nu este în întreținerea altcuiva și că se obligă să anunțe, în cel mai scurt timp posibil, orice modificare intervenită în cele declarate;
  • Adeverință emisă de Administrația Financiară din care să reiasă faptul că persoana respectivă nu realizează venituri impozabile – în original, în funcție de procedura internă a companiei angajatoare.

Asiguratul care vrea să ia în coasigurare soțul/soția/un părinte fără venituri trebuie să informeze angajatorul despre acest lucru și să-i ofere acestuia următoarele documente:

  • O declarație pe propria răspundere a salariatului prin care acesta declară că are în întreținere persoana respectivă, precum și o cerere prin care solicită adăugarea persoanei ca și coasigurat;
  • Copia actului de identitate al persoanei coasigurate;
  • Copia actului care atestă relația de rudenie între salariat și coasigurat;
  • O declarație pe propria răspundere a viitorului coasigurat din care să rezulte că nu realizează venituri proprii, că nu deține terenuri agricole și silvice în suprafață de peste 10.000 m2 în zonele colinare și de șes și de peste 20.000 m2 în zonele montane, că nu este în întreținerea altcuiva și că se obligă să anunțe, în cel mai scurt timp posibil, orice modificare intervenită în cele declarate;
  • Adeverința emisă de Administrația Financiară din care să reiasă faptul că persoana respectivă nu realizează venituri impozabile – în original, în funcție de procedura internă a companiei angajatoare.

Modalitatea electronică de verificare a calității de asigurat se face prin introducerea de către furnizorii de servicii medicale, medicamente, îngrijiri la domiciliu și dispozitive medicale a codului numeric personal al persoanei care necesită servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale în câmpul „CNP” din aplicația instalată pe site-ul CNAS.

În cazul în care persoana care necesită servicii medicale, medicamente, îngrijiri la domiciliu și dispozitive medicale, cu excepția celor din pachetul minim de servicii medicale, apare neasigurată (ca urmare a interogării aplicației menționate mai sus), aceasta va face dovada calității de asigurat cu adeverință de asigurat.

Deducerea personală

Persoanele fizice, contribuabili, au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub formă de deducere personală, acordată pentru fiecare lună a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se află funcția de bază.

Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului. În situația în care, în cursul aceleiași luni, se utilizează mai multe valori ale salariului minim brut pe țară, se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut.

Deducerile personale de bază se stabilesc potrivit tabelului cuprins în art. 77 alin. (4) din Codul Fiscal, care poate fi consultat aici.

În cazul în care o persoană este întreținută de mai mulți contribuabili, suma reprezentând deducerea personală se atribuie unui singur contribuabil, conform înțelegerii între părți. Pentru copiii minori ai contribuabililor, suma reprezentând deducerea personală se atribuie fiecărui contribuabil în întreținerea căruia/cărora se află aceștia.

Suma reprezentând deducerea personală se acordă pentru persoanele aflate în întreținerea contribuabilului, pentru acea perioada impozabilă din anul fiscal în care acestea au fost întreținute (perioada se rotunjește la luni întregi în favoarea contribuabilului).

Deducerea personală determinată potrivit prezentului articol nu se acordă personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, potrivit legii.

Începând cu 01 ianuarie 2023, în Codul Fiscal au fost adăugate deduceri personale suplimentare, care vizează două categorii de salariați. Informații cu privire la aceste deduceri personale suplimentare regăsiți aici.

Rodica Ștefan
HR & Payroll Strategy Sr. Manager – SME Growth | Accace Romania
Contacteaza-ne
CALCULATOR SALARII
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar
map-markerlaptop-phonecrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram