Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Amnistia fiscală: condiții pentru aplicare, obligații bugetare și documente necesare pentru accesarea facilităților fiscale

1 noiembrie 2024

Amnistia fiscală din septembrie 2024, oficializată prin Ordonanța de Urgență nr. 107/2024, prevede anularea dobânzilor, penalităților și altor accesorii aferente obligațiilor bugetare restante până la data de 31 august 2024. Pentru a beneficia de această măsură, contribuabilii trebuie să aplice procedura stabilită prin Ordinul 5521/2024.

Condiții pentru aplicarea amnistiei fiscale

I. Achitarea obligațiilor bugetare restante:

  • Datoriile restante până la 31 august 2024 trebuie achitate integral până la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024. Aceasta include și obligațiile bugetare corectate prin declarații rectificative.

II. Achitarea obligațiilor cu scadențe ulterioare:

  • Contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile bugetare principale și accesorii cu scadențe cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii, tot până la 25 noiembrie 2024.

III. Depunerea declarațiilor fiscale:

  • Toate declarațiile fiscale trebuie să fie depuse la zi până la momentul depunerii cererii de amnistie.

IV. Depunerea cererii de anulare a accesoriilor:

  • Cererea pentru anularea accesoriilor (dobânzi, penalități) trebuie depusă la organul fiscal competent până la 25 noiembrie 2024 inclusiv.

Obligații bugetare care nu fac obiectul amnistiei

  • Ajutoare de stat de recuperat sau alte sume datorate bugetului Uniunii Europene.
  • Obligații fiscale legate de procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței.
  • Sume stabilite prin hotărâri penale definitive.
  • Prejudicii care fac obiectul Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.

Documente necesare pentru accesarea facilităților fiscale

Există situații în care cota de impozitare poate crește semnificativ, în special în cazurile de tranzacții considerate artificiale (fără conținut economic real) sau când plățile sunt efectuate către jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal. În astfel de cazuri, impozitul poate ajunge la 50%. Lista jurisdicțiilor necooperante este actualizată de Uniunea Europeană de două ori pe an, iar nerezidenții cu conturi bancare în aceste țări pot fi supuși cotei maxime de impozitare.

Prezentarea certificatului de rezidență fiscală

Pentru a beneficia de aceste facilități fiscale, solicitantul trebuie să completeze următoarele documente:

  1. Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea obligațiilor bugetare (D11_v2.0.0_07102024) – depunerea acestei notificări suspendă executarea silită și amână la plată obligațiile care pot face obiectul anulării.
  2. Cererea de anulare a obligațiilor bugetare (D11_v2.0.0_07102024) – poate fi depusă doar după ce sunt îndeplinite toate condițiile specificate.

Anularea accesoriilor

După ce datoria principală este achitată integral, dobânzile, penalitățile și alte accesorii sunt anulate, iar organul fiscal emite o decizie oficială în acest sens.

Compensarea obligațiilor

În situația în care contribuabilul are alte datorii fiscale restante, sumele anulate pot fi folosite pentru a compensa aceste datorii. În caz contrar, accesoriile anulate pur și simplu nu mai sunt datorate și nu se generează un drept de restituire.

În cadrul amnistiei fiscale din septembrie 2024, sumele rezultate din anularea dobânzilor, penalităților și altor accesorii nu se restituie contribuabilului. Aceste sume vor rămâne în fișa fiscală a contribuabilului. Mai precis, dacă contribuabilul are alte datorii restante în fișa sa, sumele anulate vor fi utilizate pentru a compensa aceste obligații. În situația în care nu există alte datorii, sumele respective vor fi pur și simplu anulate, fără a genera dreptul la restituire.

Recomandarea specialiștilor Accace România

Amnistia fiscală din 2024 permite contribuabililor să scape de dobânzi și penalități aferente datoriilor restante până la 31 august 2024, dacă îndeplinesc condițiile necesare și depun documentația până la 25 noiembrie 2024. Dacă doriți să beneficiați de amnistia fiscală sau aveți întrebări legate de procedura de implementare, te invităm să iei legătura cu echipa noastră de specialiști. Aceștia te pot ghida pas cu pas și te pot asigura că toate cerințele sunt respectate, pentru a beneficia de această oportunitate de regularizare fiscală.

Iuliana Chitucea | Accounting Team Leader Accace Romania
E-mail: 

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Gestionam toate nevoile companiei tale sub o singura umbrela

Menține-ți afacerea la un nivel înalt de calitate și eficientă cu sprijinul unei echipe specializate de consultanți
  • Externalizarea serviciilor de contabilitate si raportare: Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
  • Externalizarea serviciilor de salarizare si administrare de personal: Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR
  • Servicii de consultanta fiscala: Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review (servicii de revizuire fiscala) | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Traininguri personalizate
  • Servicii de consultanta corporate: Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | Servicii de consultanta legate de implementarea GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Incadrarea in munca a cetatenilor straini in Romania
  • Servicii de consultanta juridica (prin intermediul unui cabinet de avocatura asociat): Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
  • Servicii de consultanta in cadrul tranzactiilor: Due diligence si consultanta in cadrul tranzactiilor | Preturi de transfer | Fuziuni si achizitii
  • Portal online de consultanta
Împărtășește-ne nevoile tale și vom găsi împreună cele mai bune soluții
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram