Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID GDPR
Afla mai multe
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Bunurile acordate cu titlu gratuit: tratament TVA, contabil si fiscal

30 martie 2020

Analizam cazul unei societati care se ocupa de comert cu amanuntul si care doreste sa faca o promovare a produselor oferindu-le clientilor, persoane fizice sau juridice, produse cu titlu gratuit sub forma de mostre sau promotii de tip 1+1 gratis.

Produse cu titlu gratuit sub forma de mostre

Conform Codului Fiscal, bunurile acordate in scop de reclama si publicitate cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.

1. Tratament TVA

Conditia pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA este ca bunurile achizitionate sa fie utilizate in folosul unor operatiuni care ii dau drept de deducere a TVA – operatiuni ce se regasesc la art. 297 alin. (4) si (5) din Codul Fiscal.

De asemenea, nu exista obligativitatea colectarii TVA, deoarece, in sensul art. 270 alin. 8 lit. b din Codul Fiscal, livrarea de mostre nu este considerata livrare de bunuri, iar produsele respective vor fi acordate pe baza de aviz de insotire a marfurilor.

2. Tratament contabil

La achizitia acestora, veti inregistra intrarea bunurilor care fac obiectul mostrelor astfel:

% = 401

        371

        4426

Scaderea din gestiune a materialelor consumate de clienti se efectueaza in momentul acordarii bunurilor (in baza avizului de insotire a marfii, nu la momentul consumului), indiferent de calitatea clientului (persoana fizica sau persoana juridica).

623 = 371

3. Tratament fiscal

a) Din punct de vedere al impozitului pe profit

Potrivit Codului Fiscal, sunt cheltuieli deductibile acele cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cheltuielile de reclama si publicitate, care reprezinta cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui contribuabilului, produsului sau serviciului, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare cand reclama si publicitatea se efectueaza prin mijloace proprii.

Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri acordate cu scopul stimularii vanzarilor.

b) Din punct de vedere al impozitului pe microintreprindere

Din punct de vedere al microintreprinderii, ramane relevant faptul ca aceasta cheltuiala este in scopul activitatii economice, avand rol de reclama si publicitate, cu documentele justificative potrivite.

Totodata, pentru organizarea unor campanii promotionale este necesara existenta unei decizii a conducerii societatii, care sa cuprinda informatii despre motivele organizarii, bugetul alocat, perioada desfasurarii, descrierea clientilor vizati, a produselor acordate, criterii de acordare etc.

Promotiile de tip 1+1 gratis

Spre deosebire de mostre, promotiile de tip 1+1 gratis sunt considerate, conform OUG 99/2000, vanzari cu prime.

Vanzarea cu prime este acea practica comerciala prin care, la vanzarea sau oferta de vanzare de produse/servicii, se ofera consumatorului cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor produse/servicii.

Acordarea unui produs gratuit echivaleaza, pentru furnizor, cu acordarea unui discount de 100% pentru acel produs.

1. Tratament TVA

Pentru bunurile respective achizitionate este permisa exercitarea dreptului de deducere a TVA, aspect reglementat in mod expres prin art. 297 alin. (5), prin care se face precizarea ca persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 270 alin. (8), daca operatiunea nu contravine prevederilor alin. (4).

Alin. (4)  se refera la dreptul de deducere a sumei TVA deductibile pentru achizitii efectuate in scopul realizarii de operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere (exporturi, livrari intracomunitare).

De asemenea, precum in cazul mostrelor, acordarea gratuita de bunuri fiecarui cumparator in cadrul campaniei de stimulare a vanzarilor reprezinta o operatiune legata direct de cresterea vanzarilor, caz in care nu se efectueaza ajustarea sumei TVA deduse.

2. Tratament contabil

Prezentam mai jos cazul unui produs acordat in mod gratuit in valoare de 100 lei, pretul de achizitie initial fiind de 80 lei.

  • Inregistrarea facturii de iesire:

411 = % 119

707        100

4427       19

  • Incasarea facturii:

5311 = 411 119

  • Descarcarea de gestiune:

607 = 371 80

623 = 371 80

  • Bon fiscal:

Produsul A: 2 buc. X 100 lei => 238

Discount: -119

Total Valoare: 119

Din care TVA: 19

3. Tratament fiscal

Asemanator mostrelor, incadram promotiile de tip 1+1 gratis in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate, tinand cont de intocmirea documentelor justificative. Mentionam faptul ca pentru desfasurarea unei campanii de amploare, un Regulament al campaniei, in scopul fidelizarii clientilor, este necesar sa fie autentificat la notar si facut public pe site-ul firmei.

Asadar, acordarea de produse gratuite reprezinta o modalitate de stimulare a vanzarilor, in conditiile in care TVA aferenta acestor produse acordate clientilor ramane deductibila si cheltuiala de asemenea.

In incheiere, reitaram faptul ca se pot efectua operatiuni de distribuire a mostrelor si de acordare a gratuitatilor, avand la baza documentele justificative prezentate anterior. Scopul acestora ar trebui sa fie promovarea si cresterea vanzarilor companiei, iar organizarea comerciala a vanzarii trebuie sa tina cont de conditiile OUG nr. 99/2000.

GHID GDPR
Afla mai multe
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram