Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
In vigoare din 25 iunie 2018, Directiva Consiliului UE 2011/16 sau, pe scurt, directiva DAC6, acopera divulgarea obligatorie si schimbul automat de informatii intre statele membre UE in domeniul fiscalitatii aferente aranjamentelor transfrontaliere raportabile. Obligatia de raportare are ca scop consolidarea transparentei fiscale si prevenirea evaziunii fiscale.
Descarca studiul nostru comparativ sau descopera mai jos informatii utile privind obligatia de raportare a aranjamentelor transfrontaliere.
Subiectele raportarii sunt aranjamentele fiscale transfrontaliere care indeplinesc cel putin una sau mai multe caracteristici specifice identificate ca potential indicative pentru planificarea fiscala agresiva – asa-numitele semne distinctive.
Semnele distinctive sunt urmatoarele:
Persoana principala obligata sa depuna informatiile este asa-numitul intermediar.
Acesta poate fi orice persoana care:
Obligatia poate reveni si contribuabilului relevant (in alti termeni, utilizatorul), adica orice persoana care:
Contribuabilul sau utilizatorul relevant este obligat sa raporteze aranjamentul transfrontalier atunci cand propun aranjamentul raportabil pe cont propriu (asa-numitul intern), atunci cand intermediarul nu este dintr-un stat membru UE sau cand intermediarului ii este impusa o obligatie legala de confidentialitate.
Nerespectarea regulilor DAC6 poate duce la penalitati.
Mai jos este o scurta prezentare generala a modului in care sunt implementate regulile DAC6 in Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia.
Cehia | Ungaria | Polonia | Romania | Slovacia | |
Punerea in aplicare a Directivei Consiliului (UE) 2018/822 (DAC6) | Legea nr. 343/2020
Prin acest act a fost modificata Legea nr. 164/2013 privind cooperarea internationala in domeniul fiscal. | Legea nr. 72/2019. Prin acest act a fost modificata Legea nr. 37/2013 privind regulile de cooperare administrativa internationala in materie de impozite si alte taxe. | Legea Ordonantei Fiscale | Codul de procedura fiscala | Legea nr. 305/2019
Prin acest act a fost modificata Legea nr. 442/2012 privind cooperarea |
Data efectiva | 29 August 2020 | 1 Iulie 2020 | 1 Ianuarie 2019 | 1 Iulie 2020 | 1 Iulie 2020 |
Implementarea regimului tranzitoriu al Directivei (UE) 2020/876 a Consiliului | Da, se aplica urmatoarele reguli:
Un acord transfrontalier raportabil in care primul pas in implementarea sa a fost facut intre 25 iunie 2018 si 30 iunie 2020 – pana la 28 februarie 2021 Un acord transfrontalier raportabil in care primul pas in implementarea sa a fost facut intre 1 iulie 2020 si 29 august 2020 – pana la 30 ianuarie 2021 Raportarea periodica a acordurilor transfrontaliere raportabile puse la dispozitie pentru implementare pana la 31 decembrie 2020 – pana la 30 ianuarie 2021 | Da | Da, diverse termene, in functie de obligatie | Da | Da, 6 luni |
Definitia aranjamentului transfrontalier raportabil | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6. De asemenea, aranjamentele interne trebuie raportate in Polonia | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Definitia semnului distinctiv | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Definitia intreprinderii asociate | Da, similar cu definitia „partilor afiliate” din Legea privind impozitul pe venit | Definitia unei intreprinderi asociate este prevazuta in Legea 37 din 2013 | Trimitere la definitia „partilor afiliate” din Legea privind impozitul pe venit, care este utilizata in scopuri de TP | Respecta Directiva DAC6 | Trimitere la definitia „partilor afiliate” din Legea privind impozitul pe venit, care este utilizata in scopuri de TP |
Taxe acoperite | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 + TVA | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Cehia | Ungaria | Polonia | Romania | Slovacia | |
Sunt semnele distinctive acoperite de legislatia nationala aceleasi ca in anexa IV partea a II-a a Directivei DAC6? | Da | Da | Da (catalogul din Codul fiscal polonez este mai larg) | Da | Da |
Exista si alte semne distinctive suplimentare incluse in legislatia interna? | Nu | Nu | Da (24 semne distinctive in total) | Nu | Nu |
Indrumari/Exemple incluse pe lista alba pentru fiecare semn distinctiv | Da | Nu | Da (indrumare) | Autoritatea Fiscala a publicat un ghid legat de DAC6 | Nu |
Indrumare/Exemple pe lista neagra pentru fiecare semn distinctiv | Nu | Nu | Da (indrumare) | Autoritatea Fiscala a publicat un ghid legat de DAC6 | Nu |
A fost inclus testul principal al beneficiului in legislatia nationala? | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Da | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Cehia | Ungaria | Polonia | Romania | Slovacia | |
Intermediari | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Contribuabili relevanti | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Alte masuri | Nu | Nu | Trimitere la definitia „partilor afiliate” din Legea privind impozitul pe venit, care este utilizata in scopuri de TP | Nu | Nu |
Cehia | Ungaria | Polonia | Romania | Slovacia | |
Cum se depune o declaratie DAC6? | Electronic, folosind formularul DAC6 specific | Electronic, printr-un portal al Oficiului Fiscal maghiar folosind formularul specific KONSTR | Electronic, printr-un portal al Administratiei Financiare poloneze, folosind formularul DAC6 specific | Electronic, printr-un portal al Autoritatii Fiscale romane, folosind formularul DAC6 specific | Electronic, printr-un portal al Administratiei Financiare slovace, folosind formularul DAC6 specific |
Limba | Ceha sau engleza (poate fi necesara o traducere suplimentara in ceha) | Maghiara | Poloneza | Romana | Slovaca |
Informatii de comunicat | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 | Respecta Directiva DAC6 |
Limite de timp pentru raportarea generala | Perioada de 30 de zile | Perioada de 30 de zile | Perioada de 30 de zile | Perioada de 30 de zile | Perioada de 30 de zile |
Cehia | Ungaria | Polonia | Romania | Slovacia | |
Sanctiuni pentru nerespectare | Pana la 500.000 CZK pentru fiecare incalcare a obligatiilor | Pana la 5.000.000 HUF | Pana la 5.800.000 EUR | Variaza intre 20.000 – 100.000 RON | Variaza intre 20.000 – 100.000 RON |
Tabelul arata ca unele tari, atunci cand au implementat regulile DAC6, au depasit cerintele minime impuse de directiva UE. De exemplu, Polonia a extins domeniul de aplicare al tranzactiilor raportabile si la tranzactiile interne. Mai mult, au definit semne distinctive suplimentare, care vizeaza si TVA-ul.
De asemenea, sanctiunile pentru nerespectare, desi difera de la o tara la alta, pot fi semnificative. Prin urmare, recomandam contribuabililor sa fie atenti la aceste reguli si sa evalueze aranjamentele transfrontaliere in care au fost/sunt implicati din punct de vedere al caracteristicilor mentionate mai sus, pentru a identifica o eventuala obligatie de raportare si pentru a verifica prezenta cerintelor specifice de raportare DAC6 prevazute de legislatia locala.
Obligatia de raportare apare numai in cazul in care sunt identificate aranjamente care fac obiectul raportarii. Pastrarea dosarului de aparare poate ajuta la dovedirea faptului ca societatea actioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare.
Disclaimer: Chestionarul nostru nu reprezinta o analiza completa a aranjamentelor transfrontaliere. Chestionarul este menit sa determine daca o persoana este obligata sa depuna documentatia corespunzatoare doar pe baza unor criterii generale. Accace nu este responsabila pentru deciziile luate de orice persoana sau entitate pe baza rezultatelor chestionarului nostru. Inainte de a intreprinde orice actiune, iti recomandam sa vorbesti cu un consultant fiscal.
Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile
Ai acces gratuit la expertiza de specialitate si sfaturi utile. Te poti dezabona in orice moment de la newsletterul nostru. Datele tale personale vor fi in siguranta: Termeni si Conditii & Politica GDPR
Te-ai abonat deja? Confirma adresa de e-mail mai jos si primesti PDF-ul direct in inbox.