• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: romania.office@accace.com

Tel.: + 40 314 050 440

Contacteaza-ne
Abonare newsletter
  • Locatii
  • Websites
    • Website global (Engleza)
    • Website global (Germana)
    • Africa de Sud
    • Cehia
    • Germania
    • Ungaria
    • Polonia
    • Romania
    • Rusia
    • Slovacia
    • Ucraina
    • USA

Accace Romania

Companie de consultanta si externalizare servicii

  • Despre Noi
    • Cine suntem
    • Intalneste echipa noastra
    • Accace Circle
    • Responsabilitate sociala corporativa
  • Servicii
    • EXTERNALIZARE
    • Contabilitate si raportare
    • Portal online contabilitate
    • Salarizare si administrare de personal
    • Portal online salarizare si administrare de personal
    • Portal online Time & Attendence
    • CONSULTANTA
    • Consultanta fiscala
    • Consultanta juridica
    • Consultanta corporate
    • Consultanta in cadrul tranzactiilor
    • Portal online consultanta
  • COVID-19
  • Cariere
    • Oportunitati cariera
    • Cine suntem
    • Povesti de succes
    • Valorile noastre
    • Cum ne pasa
    • #accacelife
    • Voluntariat
  • Noutati
  • Evenimente
  • Locatii

Examenul medical la angajare. Implicatii in relatia angajat – angajator

26 mart. 2018

Sunteti angajator si urmeaza sa incadrati in munca persoane noi? In acest caz, nu trebuie sa neglijati faptul ca, inainte de a incepe activitatea, orice salariat nou trebuie sa fie supus unui control medical obligatoriu.

Potrivit art. 27, alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii republicat, o persoana poate fi angajata in munca numai in baza unui certificat medical, care constata faptul ca cel in cauza este apt pentru prestarea acelei munci.

In acest sens, angajatorul are obligatia sa asigure accesul candidatilor/salariatilor la serviciul medical de medicina a muncii, astfel cum prevede art. 186 din Codul muncii.

Medicul de medicina muncii, conform art. 189, alin. (1), lit. c) din Codul muncii, coroborat cu art. 8, lit. a) din Legea nr. 418/2004 privind statutul profesional specific al medicului de medicina a muncii, asigura controlul medical al salariatilor atat la angajarea in munca, cat si pe durata executarii contractului individual de munca.

Medicul de medicina a muncii evalueaza aptitudinea pentru munca in relatie cu starea de sanatate si promoveaza adaptarea muncii la posibilitatile angajatilor.

Contractul individual de munca incheiat in lipsa unui certificat medical, respectiv fara avizul medicului de medicina muncii, atrage dupa sine nulitatea contractului de munca.

Conform prevederilor Directivei 89/391/CEE din 1989 art. 5 alin. (1), coroborat cu art. 6 alin. (1) din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 si art. 175 alin. (1) din Codul muncii, angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea salariatilor, in toate aspectele legate de munca.

Angajatorul este obligat, potrivit prevederilor art. 7 din HG nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, sa asigure fondurile si conditiile efectuarii tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii salariatilor.

Prin servicii medicale profilactice, astfel cum este prevazut la art. 8 din HG nr. 355/2007, se intelege:

  1. examenul medical la angajarea in munca;
  2. examenul medical de adaptare;
  3. examenul medical periodic;
  4. examen medical la reluarea activitatii;
  5. supraveghere speciala;
  6. promovarea sanatatii la locul de munca.

Examenul medical la angajarea in munca se efectueaza pentru:

  • lucratorii care urmeaza a fi angajati cu contract individual de munca pe perioada determinata sau nedeterminata;
  • lucratorii care isi schimba locul de munca sau sunt detasati in alte locuri de munca ori alte activitati;
  • lucratorii care isi schimba meseria sau profesia.

Controlul medical la angajarea in munca se face la solicitarea angajatorului, care trebuie sa completeze urmatoarele formulare:

  • fisa de solicitare a examenului medical la angajare;
  • fisa de identificare a factorilor de risc profesional.

Potrivit HG nr. 355/2007, aptitudinea sau inaptitudinea unei persoane se stabileste de catre medicul de medicina a muncii, pe baza urmatoarelor criterii:

  • compatibilitatea/incompatibilitatea dintre eventualele afectiuni prezente in momentul examinarii si viitorul loc de munca;
  • existenta/inexistenta unei afectiuni ce pune in pericol sanatatea si securitatea celorlalti lucratori de la acelasi loc de munca;
  • existenta/inexistenta unei afectiuni ce pune in pericol securitatea unitatii si/sau calitatea produselor realizate sau a serviciilor prestate;
  • existenta/inexistenta unui risc pentru sanatatea populatiei careia ii asigura servicii.

In functie de rezultatul examenului medical la angajarea in munca, medicul de medicina muncii poate face propuneri pentru:

  1. adaptarea postului de munca la caracteristicile anatomice, fiziologice, psihologice si la starea de sanatate a lucratorului (in situatia salariatilor care isi schimba locul de munca sau sunt detasati in alte locuri de munca ori alte activitati);
  2. indrumarea persoanei care urmeaza a fi angajata catre alte locuri de munca;
  3. includerea in circuitul informational si operational din sistemul sanitar a acelor persoane care necesita o supraveghere medicala deosebita.

Rezultatul examenului medical se inregistreaza intr-un dosar medical.

Fisa de aptitudine

Medicul specialist de medicina muncii, in baza fisei de solicitare a examenului medical la angajare, fisei de identificare a factorilor de risc profesional, dosarului medical si a examenelor medicale efectuate, completeaza fisa de aptitudine cu concluzia examenului medical la angajare: apt, apt conditionat, inapt temporar sau inapt pentru locul de munca respectiv.

O persoana este considerata apta din punct de vedere medical daca aceasta poate desfasura activitatea la locul de munca, in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical.

In conditiile in care medicul de medicina muncii face recomandari de tip medical, aptitudinea este conditionata de respectarea acestora, iar in fisa de aptitudine, avizul medical va fi apt conditionat.

Este considerata inapta temporar persoana care, din cauza unei boli, se afla in incapacitate medicala de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical de medicina muncii. Inaptitudinea medicala este stabilita de catre medicul de medicina a muncii pana la reevaluarea sanatatii, respectiv pana la disparitia cauzei medicale.

Inaptitudinea permanenta in munca reprezinta incapacitatea medicala permanenta a persoanei de a desfasura activitatea la locul de munca in profesia/functia pentru care se solicita examenul medical privind aptitudinea in munca. In această situatie, avizul medical al medicului de medicina a muncii va fi inapt.

Potrivit art. 27, alin. (4) din Codul muncii, la angajare, este interzisa solicitarea testelor de graviditate. In acest sens, certificatul medical emis de medicul de medicina muncii nu trebuie sa contina informatii cu privire la starea de graviditate, acest lucru putand constitui un impediment in procesul de angajare.

Medicul de medicina muncii poate solicita medicului de familie adeverinta/scrisoare medicala care sa ateste starea de sanatate a viitorului angajat.

Fisa de aptitudine care finalizeaza examenul medical la angajarea in munca se completeaza numai de catre medicul de medicina muncii, in doua exemplare, unul pentru angajator si celalalt pentru angajat.

Dosarul medical si fisa de identificare a factorilor de risc profesional se pastrează la structura de medicina muncii pe durata derularii contractului cu angajatorul.

Contestarea rezultatului

Persoana examinata are dreptul de a contesta rezultatul dat de catre medicul specialist de medicina muncii privind aptitudinea in munca. Contestatia se adreseaza autoritatii de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti, in termen de 7 zile lucratoare de la data primirii fisei de aptitudine in munca.

Potrivit Codului muncii, art. 260, alin. (1), lit. m), angajatorii pot fi sanctionati contraventional cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei, in cazul in care incadreaza in munca persoane fara un examen medical in prealabil si fara avizul medicului de medicina muncii cu privire la capacitatea persoanei de a presta activitatea.

Conform art. 13, lit. j) din Legea nr. 319/2006, angajatorul are obligatia sa angajeze numai persoane care, in urma examenului medical si, dupa caz, a testarii psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de munca pe care urmeaza sa o execute si sa asigure controlul medical periodic si, dupa caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajarii.

Nerespectarea acestei obligatii de catre angajator constituie contraventie si se sanctionează conform Legii nr. 319/ 2006 art. 39, alin. (4), cu amenda contraventionala de la 4.000 lei la 8.000 lei.

Candidatul/angajatul are obligatia, potrivit art. 39 din HG nr. 355/2007, sa se prezinte la examenele medicale de supraveghere a sanatatii la locul de munca, conform planificarii efectuate de catre medicul de medicina muncii cu acordul angajatorului.

Costurile examinarii medicale

Costurile implicate in procesul de examinare medicala trebuie sa fie suportate integral de angajator. In practica, exista situatii in care angajatorii trimit viitorii angajati sa isi faca control medical la un centru de medicina muncii, contravaloarea controlului medical fiind suportata de catre persoana care urmeaza sa fie angajata.

Astfel, trebuie reținut faptul ca, asa cum prevede si legislatia in vigoare, conform art. 175, alin. (4) din Codul muncii coroborat cu art. 7, alin. (6) din Legea nr. 319/2006, masurile privind securitatea, sanatatea si igiena in munca nu trebuie sa determine in nicio situatie obligatii financiare pentru salariati, in caz contrar angajatorii pot fi sanctionati contraventional cu amenda de la 3.500 lei la 7.000 lei (conform cap. IX, art. 39, alin. (5) din Legea nr. 319/2006).

Pentru mai multe informatii privind examenul medical la angajare, nu ezitati sa contactati specialistii nostri!

CONTACT

Andreea Paun
Payroll Supervisor | Accace Romania
Tel: +40 314 050 440
E-mail: andreea.paun@accace.com

Te-ar putea interesa si:

Salariul minim brut pe economie a crescut la 2.300 lei | News Flash

on 15 ianuarie 2021, in NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

Companiile isi pot ajuta angajatii incadrati in telemunca cu sume in limita unui plafon de 400 RON | News Flash

on 05 ianuarie 2021, in COVID-19, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

OUG nr. 192/2020: Noi prevederi privind munca la domiciliu sau in regim de telemunca | News Flash

on 13 noiembrie 2020, in COVID-19, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

OUG nr. 147/2020: Zile libere platite pentru parinti, daca scolile se inchid din cauza COVID-19 | News Flash

on 31 august 2020, in COVID-19, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

Legea nr. 193/2020: Noutati pentru angajatori privind contributia la fondul de handicap | News Flash

on 27 august 2020, in NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

OUG 132/2020: Noi masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor | News Flash

on 23 iulie 2020, in COVID-19, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

Munca suplimentara: amenzi de pana la 3.000 lei pentru nerespectarea legislatiei | News Flash

on 22 iunie 2020, in Juridic si Corporate, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

COVID-19: Masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor | News Flash

on 03 iunie 2020, in COVID-19, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

Ghid PFA 2020 | eBook

on 25 mai 2020, in Fiscalitate si Contabilitate, Ghiduri, Juridic si Corporate, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

Noi reguli privind purtarea obligatorie a mastii si efectuarea triajului epidemiologic | News Flash

on 25 mai 2020, in COVID-19, Juridic si Corporate, NOUTATI LOCALE, Salarizare si HR
Afla mai multe

Primary Sidebar

<< Inapoi la sectiunea de NOUTATI
E-mail

Footer

Despre Accace Romania

Accace Romania a fost infiintata in 2007, in Bucuresti. Intelegand nevoia clientilor nostri de a avea toate procesele interne gestionate sub o singura umbrela, ne-am dezvoltat intr-un furnizor complet si inovator de consultanta si externalizare. In prezent, oferim servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum si consultanta fiscala, corporate si juridica, prin intermediul unui cabinet de avocatura afiliat. La nivel de grup, dispunem de experienta a peste 600 de specialisti in gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scara mica si mare, avand un portofoliu cu peste 2.000 de clienti din diverse industrii.

Despre Accace Circle

Accace opereaza, pe plan international, ca Accace Circle, o comunitate de business formata din consultanti si furnizori de servicii BPO, care asigura clientilor sai o experienta unificata, personalizata si de inalta calitate. Acoperind aproape 40 de locatii prin intermediul celor peste 2.000 de profesionisti, sprijinim peste 10.000 de clienti, in mare parte companii locale si internationale din topul Fortune 500 si procesam cel putin 170.000 de fluturasi de salariu pe luna la nivel global.

Locatii globale | Accace Circle

Portofoliu servicii

Contabilitate si raportare
Salarizare si administrare de personal
Consultanta fiscala
Consultanta juridica
Consultanta corporate
Consultanta tranzactii

Portaluri online

Portal contabilitate
Portal salarizare si HR admin
Portal T&A
Portal consultanta

Ti-ar putea fi de ajutor

Contact si Locatii
Scrie-ne
Abonare newsletter
Noutati
Cariere
Evenimente


Alatura-te comunitatii noastre online

Facebook LinkedIn Youtube Instagram


Accace Circle

© Accace toate drepturile rezervate |  Disclaimer General | Disclaimer Stiri   |  Politica Cookies  |  Termeni si Conditii   |  Politica Accace privind GDPR

ACCES GRATUIT LA
SFATURI UTILE
EXPERTIZA DE SPECIALITATE

Afla in timp util care sunt cele mai importante schimbari ce ar putea sa-ti influenteze afacerea! Iti oferim GRATUIT acces la ultimele modificari legislative, analize si studii de caz, sfaturi utile, invitatii la evenimente, informatii despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct in inbox-ul tau.

Viziteaza sectiunea noastra de Noutati!

Avem nevoie doar de adresa ta de e-mail

Iti vom trimite doar informatii relevante pe care le vom considera de interes pentru tine, iar datele tale personale vor fi in siguranta, conform termenilor & conditiilor si politicii noastre privind GDPR.

Acest site utilizeaza cookie-uri pentru a va oferi o experienta mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor dumneavoastra. Prin accesarea acestui site sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.