Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Este o practica uzuala ca la inceputul sau la renegocierea unui contract de leasing operational, proprietarul (locator) sa acorde chiriasului (locatar) anumite gratuitati sau stimulente.
Exemple de astfel de stimulente sunt rambursarea ori asumarea de catre locator a costurilor locatarului (cum ar fi costuri de reamplasare, modernizari si amenajari si costuri aferente unui angajament anterior de contract de leasing al locatarului). Alternativ, se poate conveni ca, in perioadele initiale ale duratei contractului de leasing, locatarul sa plateasca o chirie mai mica sau sa nu plateasca deloc.Din punct de vedere contabil, aceste stimulente trebuie recunoscute atat la locator, cat si la locatar pe o baza liniara, diminuand venitul lunar, respectiv cheltuiala lunara. Baza legala a acestor operatiuni este redata in OMFP 1802/2014 la pct.221-225. Astfel, potrivit pct 223-224 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, vom dezvolta doua exemple concrete.
La incheierea unui contract de inchiriere pe o perioada de 2 ani (ianuarie N – decembrie N+1), entitatea care are calitatea de proprietar (locator) acorda chiriasului (locatar), persoana juridica romana, un stimulent care consta in acordarea unei perioade de gratie de la plata chiriei, pentru primele 6 luni (ianuarie N – iunie N). Chiria lunara prevazuta in contract este in valoare de 1000 RON. Locatorul opteaza pentru inchiere spatiu fara TVA.
Avand in vedere prevederile mentionate, precum si cele referitoare la contabilitatea de angajamente (efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit), locatarul/locatorul va evidentia in contabilitate cheltuielile/veniturile din inchiriere inclusiv in perioada de gratie a contractului, urmand ca de la data primirii/intocmirii facturii sa evidentieze datoria/creanta corespunzatoare.
Astfel, locatorul trebuie sa recunoasca valoarea stimulentului drept o diminuare a venitului din inchiriere, iar locatarul trebuie sa recunoasca valoarea drept o diminuare a cheltuielii cu chiria.
Prin urmare, venitul din chirii obtinut de locator este obtinut numai pentru o perioada de 18 luni, avand in vedere acordarea perioadei de gratie de 6 luni (ianuarie N – iunie N).
Presupunem ca esalonarea stimulentelor primite/acordate de catre entitati se efectueaza pe o baza liniara, astfel incat in fiecare perioada se recunosc drept cheltuieli/venituri urmatoarele sume:
Avand in vedere prevederile legale (OMFP 1802/2014), investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. Astfel, investitia efectuata de o societate pentru amenajarea spatiului inchiriat reprezinta o imobilizare corporala si va fi amortizata pe durata contractului de inchiriere.
Contributia pentru amenajarea de catre chirias a spatiului inchiriat este tratata in conformitate cu prevederile legale din OMFP 1802/2014, precum si prevederile contractului de inchiriere si anume:
In acest caz, investitia efectuata de chirias la activul in regim de leasing este considerata stimulent la contractul de inchiriere si se aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 – punctele 221-225.
Toate stimulente sunt recunoscute drept o reducere a cheltuielilor cu chiria pe toata durata contractului de leasing, pe o bază liniara. In acest caz, toate imbunatatirile efectuate de chirias sunt inregistrate ca mijloace fixe si sunt amortizate in mod corespunzator.
Astfel, chiriasul refactureaza proprietarului lucrarile asa cum s-a convenit in contractul de inchiriere si inregistreaza aceasta tranzacție ca cedare a mijloacelor fixe.
Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile