Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
OMFP nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile reprezintă ordinul prin care sunt reglementate aspectele referitoare la întocmirea și utilizarea documentelor financiar-contabile, inclusiv la păstrarea și arhivarea documentelor financiar-contabile.
Pe lângă arhivarea pe suport hârtie, OMFP nr. 2.634/2015 prevede și posibilitatea păstrării documentelor în format electronic. Astfel, companiile au libertatea de a alege una dintre cele două metode, dar fiecare dintre acestea implică respectarea unor reguli.
Entitățile au obligația păstrării în arhiva lor a registrelor de contabilitate a celorlalte documente contabile, precum și a documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate a operațiunilor economico-financiare.
Legea nr. 36/2023 modifică Legea contabilității nr. 82/1991, în ceea ce privește termenul de păstrare a datelor înregistrate în contabilitate, a registrelor obligatorii și documentelor justificative. Actul normativ are ca scop armonizarea prevederilor legate de perioada de păstrare și arhivare a documentelor și registrelor pe care operatorii economici le pun la dispoziția organelor de control fiscal cu cele de efectuare a inspecțiilor fiscale.
Menționăm că prevederile Legii nr. 36/2023 se aplică pentru documentele emise începând cu data de 01.01.2023.
Mai jos vom prezenta principalele prevederi referitoare la arhivarea documentelor financiar–contabile precum și perioada de păstrare a documentelor emise înainte și după 1 Ianuarie 2023.
De la 1 ianuarie 2023, ca urmare a modificărilor aduse de Legea 36/2023, registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhivă timp de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii.
De asemenea, persoanele care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligația sa asigure prelucrarea datelor înregistrate in contabilitate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, controlul și păstrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite.
Documentele financiar-contabile care atestă proveniența unor bunuri cu durată de viață mai mare de 5 ani se păstrează pe perioada corespunzătoare duratei de viață utilă a acestora.
Legea contabilității nr. 82/1991 precizează că situațiile financiare anuale, situațiile financiare anuale consolidate, precum și situațiile financiare interimare se păstrează timp de 10 ani.
Art. 25 din Legea contabilității nr.82/1991, a fost completat prin Legea 195/2022. Astfel începând cu 1 ianuarie 2023, statele de salarii se păstrează de către angajatori timp de 5 ani. Această prevedere înlocuiește termenul de 50 ani prevăzut de forma anterioară a Legii 82/1991, pentru păstrarea acestor documente. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declarație informativă privind impozitul reținut la sursă, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligația legală de a depune declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, la Agenția Națională de Administrare Fiscală, se păstrează timp de 5 ani. Termenul de 5 ani se calculează de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar pentru care au fost întocmite.
Documentele cu valoare practică (dosarul de personal, contractul de muncă), în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurările sociale ale cetățenilor, se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice. Legea nr. 16/1996 a Arhivelor Naționale precizează că dosarele de personal și contractele de muncă se păstrează timp de 75 de ani în vederea cercetării.
Până la data de 1 ianuarie 2023, pentru documentele financiar-contabile termenul de păstrare este de 10 ani, începând de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, cu excepția celor prevăzute mai jos.
Documentele prevăzute în anexa nr. 4 din OMFP nr. 2.634/2015 se păstrează pe o perioadă de 5 ani în condițiile în care necesitățile proprii ale entității nu impun păstrarea acestora pe o perioadă de timp mai mare:
Astfel, până la 31 decembrie 2022 termenele de păstrare a documentelor financiar-contabile erau următoarele:
În ceea ce privește declarațiile fiscale nu este prevăzut un termen, dar în opinia noastră acestea trebuie sa fie păstrate cel puțin pe o perioadă de 5 ani (termenul de prescripție a dreptului de a stabili obligații fiscale). Termenul general de prescripție fiscală este de cinci ani, iar acesta începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care este datorată o obligație fiscală.
Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile