Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1013 din data de 19.10.2022, a fost publicată Legea nr. 283/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, lege care intră în vigoare la data de 22.10.2022.
Acest act normativ a fost adoptat ca urmare a necesității transpunerii Directivei (UE) 2019/1.152 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană și a Directivei (UE) nr. 2019/1.158, privind echilibrul dintre viața profesională și cea privată a părinților și îngrijitorilor și de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului.
Astfel, în continuare vom prezenta, principalele modificări aduse Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, respectiv:
Angajatorul trebuie să acorde informații suplimentare față de vechea reglementare, viitorilor angajați și/sau salariaților, după cum urmează:
Informările trebuie prevăzute și în contractul individual de muncă, cu excepția dreptului şi condiţiile privind formarea profesională oferită de angajator, indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condiţiile de muncă ale salariatului, precum și procedurile privind utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate şi semnăturii electronice calificate.
În situaţia în care angajatorul nu informează persoana selectată în vederea angajării sau salariatul despre toate elementele prevăzute de lege, acesta poate sesiza Inspecţia Muncii, putând sesiza și instanţa de judecată competentă în vederea obținerii unor despăgubiri corespunzătoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neîndeplinirii de către angajator a obligaţiei de informare.
Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a Legii nr. 283/2022, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.
Drepturile dobândite de către salariat anterior concediilor prevăzute de art. 51 alin. (1), a concediului de îngrijitor ori a absentării la locul de muncă în cazul unor urgențe familiale, se menţin pe toată durata concediului, respectiv a perioadei de absenţă.
Angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp. Orice refuz al solicitării salariatului, trebuie motivat, în scris, de către angajator, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării
Salariatul care consideră că a fost concediat pentru exercitarea diferitor drepturi reglementate de lege, poate solicita angajatorului să prezinte, în scris, motivele pe care s-a fundamentat decizia privind concedierea sa.
Pe lângă categoriile de dispoziții stabilite anterior de vechea reglementare, Regulamentul Intern trebuie să cuprindă și reguli referitoare la preaviz și informaţii cu privire la politica generală de formare a salariaţilor, dacă există.
Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.
Aducerea la cunoştinţa salariaţilor a prevederilor regulamentului intern se poate realiza pe suport hârtie sau în format electronic, cu condiţia ca, în acest din urmă caz, documentul să fie accesibil salariatului şi să poată fi stocat şi printat de către acesta.
Regulamentul intern îşi produce efectele faţă de salariat de la momentul luării la cunoştinţă a acestuia.
Inspecţia Muncii va pune la dispoziţia angajaţilor şi a angajatorilor modelul-cadru al contractului individual de muncă, stabilit prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, prin publicarea pe site-ul instituţiei.
Multe companii pot întâmpina dificultăți mai ales când este necesară implementarea și aplicarea unor modificări legislative complexe. Serviciile noastre de salarizare și de administrare de personal sunt concepute astfel încât sa preia povara administrativă de pe umerii angajatorilor, sa le ofere sprijin din perspectiva legislativă, să asigure un schimb de informații sigure despre angajați și o prelucrare precisă a datelor.
Descoperiți detalierea serviciilor Accace România aici.Codul Fiscal suporta periodic modificari menite sa sustina mediul de afaceri din Romania, atat prin alinierea cu prevederile instituite la nivel international, cat si prin introducerea unor mecanisme fiscale care sa atraga dezvoltarea anumitor arii de activitate economica.
Pentru ca ne dorim sa te tinem in stransa legatura cu noutatile legislative pe masura ce astea sunt publicate, te invitam sa te abonezi la newsletter-ul nostru.
Servicii salarizare | Servicii administrare personal | Intocmirea fiselor de post si evaluarea performantei angajatului | Consultanta privind impozitul pe venit | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Portal online salarizare & HR