• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: romania.office@accace.com

Tel.: + 40 314 050 440

Contacteaza-ne
Abonare newsletter
  • Locatii
  • Websites
    • Website global (Engleza)
    • Website global (Germana)
    • Africa de Sud
    • Cehia
    • Ungaria
    • Polonia
    • Romania
    • Rusia
    • Slovacia
    • Ucraina
    • USA

Accace Romania

Companie de consultanta si externalizare servicii

  • Despre Noi
    • Cine suntem
    • Intalneste echipa noastra
    • Accace Circle
    • Responsabilitate sociala corporativa
  • Servicii
    • EXTERNALIZARE
    • Contabilitate si raportare
    • Portal online contabilitate
    • Salarizare si administrare de personal
    • Portal online salarizare si administrare de personal
    • Portal online Time & Attendence
    • CONSULTANTA
    • Consultanta fiscala
    • Consultanta juridica
    • Consultanta corporate
    • Consultanta in cadrul tranzactiilor
    • Portal online consultanta
  • COVID-19
  • Cariere
    • Oportunitati cariera
    • Cine suntem
    • Povesti de succes
    • Valorile noastre
    • Cum ne pasa
    • #accacelife
    • Voluntariat
  • Noutati
  • Evenimente
  • Locatii

Ce sunt bunurile de capital si ce tratament li se aplica din perspectiva TVA?

25 mai 2017

Termenul de bunuri de capital este cel mai des folosit intr-un context fiscal si, in mod special, in conexiune cu taxa pe valoare adaugata, deoarece, fiind bunuri cu o durata de viata lunga, necesita o atentie speciala pe toata aceasta perioada, in sensul urmaririi modului de folosire a acestora.

In acest articol, ne propunem sa clarificam ce inseamna bunurile de capital, cum ar trebui evidentiate de catre companii cu ajutorul registrului bunurilor de capital, implicatiile asupra TVA cand detinem acest tip de bunuri, precum si un exemplu practic numeric privind ajustarea dreptului de deducere a TVA aferenta acestor bunuri.

Ce intra in categoria bunurilor de capital?

Conform legislatiei fiscale aplicabile la acest moment, in categoria bunurilor de capital intra urmatoarele:

  • Totalitatea activelor corporale fixe amortizabile detinute pentru a fi utilizate in productia sau livrarea de bunuri ori in prestarea de servicii (de exemplu, constructii, terenuri, echipamente)
  • Operatiunile de transformare/modernizare a bunurilor imobile/parti de bunuri imobile, respectand conditia ca valoarea fiecarei transformari/modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii din bunul imobil dupa transformare/modernizare

In practica, trebuie sa se acorde o atentie sporita privind tipul activitatilor incadrate in operatiuni de transformare/modernizare, deoarece activitati precum reparatiile/lucrarile de intretinere efectuate bunurilor nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital, chiar daca operatiunile sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau alt tip de contract.

In cazul operatiunilor de transformare/modernizare a bunurilor imobile/parti de bunuri imobile care intra in categoria bunurilor de capital, efectuate de beneficiarul unui astfel de contract, acele bunuri apartin pana la sfarsitul contractului beneficiarului.

In cazul bunurilor care sunt subiectul unui contract de inchiriere/leasing/concesiune/alt tip de contract si care sunt puse la dispozitia unei persoane, sunt considerate bunuri de capital apartinand persoanei care le inchiriaza.

Cum se poate ajusta taxa deductibila aferenta bunurilor de capital?

Tinand cont ca aceste bunuri pot fi folosite pe o perioada indelungata, legislatia prevede ca TVA dedusa la momentul achizitiei poate fi ajustata ulterior pe o anumita perioada de timp, daca bunurile de capital se folosesc in scopuri care nu ar da drept de deducere in aceasta perioada de ajutare.

Mai concret, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital se poate ajusta astfel:

  • Pe o perioada de 20 ani, pentru constructia/achizitia unui bun imobil sau transformarea/modernizarea unui bun imobil (daca aceste lucrari se califica ca bunuri de capital)
  • Pe o perioada de 5 ani, pentru orice alte bunuri achizitionate/fabricate, altele decat cele prezentate mai sus

Registrul bunurilor de capital

In vederea unei evidente a taxei deductibile si a ajustarilor efectuate,  societatile trebuie sa detina un Registru al bunurilor de capital. Acesta reprezinta o situatie a taxei deductibile din momentul in care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si inca 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii, insotit de alte documente referitoare la bunurile de capital (inregistrari, jurnale).

Registrul trebuie sa contina date referitoare la:

  • Data achizitie, fabricarii, finalizarii construirii, modernizarii, transformarii bunului
  • Valoarea bunului de capital
  • Taxa deductibila aferenta bunului de capital
  • Taxa dedusa
  • Ajustarile de taxa deductibila

Cand este necesara ajustarea taxei deductibile?

Ajustarea taxei deductibile se efectueaza in diverse situatii. In practica, cele mai des intalnite situatii in care este necesara ajustarea taxei sunt:

  • Persoana impozabila utilizeaza bunul de capital in alte scopuri decat activitatile economice sau in cadrul unor activitati care nu dau drept de deducere a taxei (servicii de natura financiar-bancara, spitalizare, ingrijire medicala, activitati de invatamant prevazute de Legea educatiei nationale etc.)
  • In cazul in care bunul de capital a facut obiectul unei livrari
  • In cazul in care bunul de capital isi inceteaza existenta, exceptand situatiile cand bunul a fost furat, pierdut, distrus, insa aceste situatii trebuie sa fie dovedite

Perioada de ajustare incepe de la data de 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate, fabricate sau receptionate, cu conditia ca aceste eveniment sa fi avut loc dupa anul 2007 (anul aderarii Romaniei la UE).

In cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA de catre organele fiscale, se considera ca in perioada in care societatea nu detine un cod valabil de TVA, bunurile de capital nu sunt alocate unei activitati economice, astfel incat este necesara ajustarea taxei. Cu toate acestea, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu primul decont depus dupa reinregistrare, se poate realiza ajustarea pozitiva a taxei pe perioada de ajustare ramasa.

In vederea unei mai bune intelegeri a celor prezentate mai sus, finalizam acest subiect cu un exemplu asa cum este el prezentat si in Normele de aplicare a Codului Fiscal.

Exemplu de ajustare a TVA aferenta bunurilor de capital

O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA achizitioneaza un imobil in anul 2011 in vederea desfasurarii de operatiuni cu drept de deducere si deduce integral TVA la data achizitiei in suma de 2.000.000 lei.

In anul 2016, societatea inchiriaza 30% din suprafata imobilului in regim de scutire de TVA.

Perioada de  ajustare este de 20 ani, cu incepere de la 1 ianuarie 2011 si pana in anul 2030 inclusiv. Ajustarea trebuie sa se efectueze pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, adica 15 ani, si persoana respectiva trebuie sa restituie 15/20 din TVA dedusa initial, proportional cu suprafata inchiriata in regim de scutire.

 TVA ajustata = 2.000.000 lei*30%*15/20 = 450.000 lei

Daca in anul 2018 persoana impozabila renunta la inchirierea acestei parti de 30% din imobilul in regim de scutire, vor fi efectuate ajustari pozitive pentru perioada ramasa din perioada de ajustare, respective 13 ani, astfel:

TVA ajustata pozitiv  = 2.000.000 lei*30%*13/20 = 390.000 lei

In concluzie, societatea trebuie sa aiba o evidenta corecta si clara a activelor care intra in categoria bunurilor de capital, in special in cazul celor a caror destinatie se modifica, astfel fiind necesare ajustari de TVA, conform directivelor fiscale pe care societatea trebuie sa le respecte.

 

Aveti nevoie de consultanta fiscala? Contactati-ne!


V-ar putea interesa si:

  • Calendar taxe 2017 | Romania
  • 10 informatii despre taxe in Romania | Infografic
  • Tax review: un instrument eficient in a identifica zonele de risc fiscale

Primary Sidebar

<< Inapoi la sectiunea de NOUTATI
E-mail

Footer

Despre Accace Romania

Accace Romania a fost infiintata in 2007, in Bucuresti. Intelegand nevoia clientilor nostri de a avea toate procesele interne gestionate sub o singura umbrela, ne-am dezvoltat intr-un furnizor complet si inovator de consultanta si externalizare. In prezent, oferim servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum si consultanta fiscala, corporate si juridica, prin intermediul unui cabinet de avocatura afiliat. La nivel de grup, dispunem de experienta a peste 600 de specialisti in gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scara mica si mare, avand un portofoliu cu peste 2.000 de clienti din diverse industrii.

Despre Accace Circle

Accace opereaza, pe plan international, ca Accace Circle, o comunitate de business formata din consultanti si furnizori de servicii BPO, care asigura clientilor sai o experienta unificata, personalizata si de inalta calitate. Acoperind aproape 40 de locatii prin intermediul celor peste 2.000 de profesionisti, sprijinim peste 10.000 de clienti, in mare parte companii locale si internationale din topul Fortune 500 si procesam cel putin 170.000 de fluturasi de salariu pe luna la nivel global.

Locatii globale | Accace Circle

Portofoliu servicii

Contabilitate si raportare
Salarizare si administrare de personal
Consultanta fiscala
Consultanta juridica
Consultanta corporate
Consultanta tranzactii

Portaluri online

Portal contabilitate
Portal salarizare si HR admin
Portal T&A
Portal consultanta

Ti-ar putea fi de ajutor

Contact si Locatii
Scrie-ne
Abonare newsletter
Noutati
Cariere
Evenimente


Alatura-te comunitatii noastre online

Facebook LinkedIn Youtube Instagram


Accace Circle

© Accace toate drepturile rezervate |  Disclaimer General | Disclaimer Stiri   |  Politica Cookies  |  Termeni si Conditii   |  Politica Accace privind GDPR

ACCES GRATUIT LA
SFATURI UTILE
EXPERTIZA DE SPECIALITATE

Afla in timp util care sunt cele mai importante schimbari ce ar putea sa-ti influenteze afacerea! Iti oferim GRATUIT acces la ultimele modificari legislative, analize si studii de caz, sfaturi utile, invitatii la evenimente, informatii despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct in inbox-ul tau.

Viziteaza sectiunea noastra de Noutati!

Avem nevoie doar de adresa ta de e-mail

Iti vom trimite doar informatii relevante pe care le vom considera de interes pentru tine, iar datele tale personale vor fi in siguranta, conform termenilor & conditiilor si politicii noastre privind GDPR.

Acest site utilizeaza cookie-uri pentru a va oferi o experienta mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor dumneavoastra. Prin accesarea acestui site sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.