In vigoare din 25 iunie 2018, Directiva Consiliului UE 2011/16 sau, pe scurt, directiva DAC6, acopera divulgarea obligatorie si schimbul automat de informatii intre statele membre UE in domeniul fiscalitatii aferente aranjamentelor transfrontaliere raportabile. Obligatia de raportare are ca scop consolidarea transparentei fiscale si prevenirea evaziunii fiscale.
Descarca studiul nostru comparativ sau descopera mai jos informatii utile privind obligatia de raportare a aranjamentelor transfrontaliere.

Cand se raporteaza aranjamentele transfrontaliere
Subiectele raportarii sunt aranjamentele fiscale transfrontaliere care indeplinesc cel putin una sau mai multe caracteristici specifice identificate ca potential indicative pentru planificarea fiscala agresiva – asa-numitele semne distinctive.
Semnele distinctive sunt urmatoarele:
- Semne distinctive generice legate de testul principal al beneficiului (conditii de confidentialitate, modalitati de taxare, documentatie standardizata)
- Caracteristici specifice legate de testul principal al beneficiului (achizitionarea unei companii cu pierderi, conversia veniturilor in capital, cadouri sau alte categorii de venituri care sunt impozitate la un nivel mai scazut sau scutite de impozit, tranzactii circulare care au ca rezultat trecerea dus-intors a fondurilor)
- Caracteristici specifice legate de tranzactiile transfrontaliere (plati transfrontaliere deductibile efectuate intre doua sau mai multe intreprinderi asociate in care o intreprindere este rezidenta intr-o jurisdictie cu regim fiscal nul sau preferential (nota: acesta este, de asemenea, legat de testul principal al beneficiului), plati transfrontaliere deductibile efectuate intre doua sau mai multe intreprinderi asociate in care beneficiarul nu este rezident fiscal in nicio jurisdictie fiscala sau este rezident in scopuri fiscale intr-un stat enumerat de UE sau OCDE ca fiind necooperant, deduceri de amortizare pentru acelasi activ revendicat in mai multe jurisdictii, scutirea de la dubla impozitare in ceea ce priveste acelasi element de venit sau capital este solicitata in mai multe jurisdictii, transferurile de active care genereaza o diferenta semnificativa in suma fiind tratata ca platibila)
- Semne distinctive specifice privind schimbul automat de informatii si proprietatea efectiva (aranjamente care submineaza obligatia de raportare, aranjamente care implica un lant legal sau de proprietar efectiv netransparent)
- Semne distinctive specifice privind preturile de transfer (utilizarea regulilor unilaterale privind sfera de siguranta, transferul de active necorporale greu de evaluat, transferul transfrontalier intragrup de functii si/sau riscuri si/sau active)
Cerinte pentru intermediari si contribuabili
Persoana principala obligata sa depuna informatiile este asa-numitul intermediar.
Acesta poate fi orice persoana care:
- proiecteaza, vinde, organizeaza aranjamente transfrontaliere supuse raportarii;
- pune la dispozitie pentru implementare sau gestioneaza punerea in aplicare a unui acord transfrontalier supus raportarii;
- indeplineste anumite conditii suplimentare.
Obligatia poate reveni si contribuabilului relevant (in alti termeni, utilizatorul), adica orice persoana care:
- este prevazuta cu un acord transfrontalier care face obiectul raportarii in vederea implementarii sau
- este pregatita sa implementeze un acord transfrontalier care face obiectul raportarii ori
- a implementat prima etapa a unui astfel de aranjament.
Contribuabilul sau utilizatorul relevant este obligat sa raporteze aranjamentul transfrontalier atunci cand propun aranjamentul raportabil pe cont propriu (asa-numitul intern), atunci cand intermediarul nu este dintr-un stat membru UE sau cand intermediarului ii este impusa o obligatie legala de confidentialitate.
Nerespectarea regulilor DAC6 poate duce la penalitati.
Comparatie intre regulile DAC6 implementate in 5 tari europene
Mai jos este o scurta prezentare generala a modului in care sunt implementate regulile DAC6 in Cehia, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia.
Prezentare generala
Cehia Ungaria Polonia Romania Slovacia Punerea in aplicare a
Directivei Consiliului
(UE) 2018/822 (DAC6)Legea nr. 343/2020 Prin acest act a fost modificata Legea nr. 164/2013 privind cooperarea internationala in domeniul fiscal.
Legea nr. 72/2019. Prin acest act a fost modificata Legea nr. 37/2013 privind regulile de cooperare administrativa internationala in materie de impozite si alte taxe. Legea Ordonantei
FiscaleCodul de procedura
fiscalaLegea nr. 305/2019 Prin acest act a fost modificata Legea nr. 442/2012 privind cooperarea
internationala in domeniul fiscal.Data efectiva 29 August 2020 1 Iulie 2020 1 Ianuarie 2019 1 Iulie 2020 1 Iulie 2020 Implementarea
regimului tranzitoriu al
Directivei (UE)
2020/876 a ConsiliuluiDa, se aplica urmatoarele reguli: Un acord transfrontalier raportabil in care primul pas in implementarea sa a fost facut intre 25 iunie 2018 si 30 iunie 2020 – pana la 28 februarie 2021 Un acord transfrontalier raportabil in care primul pas in implementarea sa a fost facut intre 1 iulie 2020 si 29 august 2020 – pana la 30 ianuarie 2021 Raportarea periodica a acordurilor transfrontaliere raportabile puse la dispozitie pentru implementare pana la 31 decembrie 2020 – pana la 30 ianuarie 2021
Da Da, diverse termene, in functie de obligatie Da Da, 6 luni Definitia aranjamentului transfrontalier raportabil Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva
DAC6. De asemenea,
aranjamentele interne
trebuie raportate in
PoloniaRespecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Definitia semnului distinctiv Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Definitia intreprinderii asociate Da, similar cu definitia „partilor afiliate” din Legea privind impozitul
pe venitDefinitia unei intreprinderi asociate este prevazuta in Legea
37 din 2013Trimitere la definitia
„partilor afiliate” din
Legea privind impozitul pe venit, care este utilizata in scopuri de TPRespecta Directiva DAC6 Trimitere la definitia
„partilor afiliate” din
Legea privind impozitul pe venit, care este utilizata in scopuri de TPTaxe acoperite Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 + TVA Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Semne distinctive
Cehia Ungaria Polonia Romania Slovacia Sunt semnele distinctive
acoperite de legislatia nationala aceleasi ca in anexa IV partea a II-a a
Directivei DAC6?Da Da Da (catalogul din Codul fiscal polonez este mai larg) Da Da Exista si alte semne
distinctive suplimentare
incluse in legislatia interna?Nu Nu Da (24 semne distinctive in total) Nu Nu Indrumari/Exemple
incluse pe lista alba
pentru fiecare semn
distinctivDa Nu Da (indrumare) Autoritatea Fiscala a publicat un ghid legat de DAC6 Nu Indrumare/Exemple pe lista neagra pentru fiecare semn distinctiv Nu Nu Da (indrumare) Autoritatea Fiscala a publicat un ghid legat de DAC6 Nu A fost inclus testul principal al beneficiului in legislatia nationala? Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Da Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Obligatii de raportare
Cehia Ungaria Polonia Romania Slovacia Intermediari Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Contribuabili relevanti Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Alte masuri Nu Nu Trimitere la definitia
„partilor afiliate” din
Legea privind impozitul pe venit, care este utilizata in scopuri de TPNu Nu Ghid de raportare
Cehia Ungaria Polonia Romania Slovacia Cum se depune o declaratie DAC6? Electronic, folosind
formularul DAC6 specificElectronic, printr-un
portal al Oficiului Fiscal maghiar folosind formularul specific KONSTRElectronic, printr-un
portal al Administratiei Financiare poloneze,
folosind formularul DAC6 specificElectronic, printr-un
portal al Autoritatii
Fiscale romane, folosind formularul DAC6 specificElectronic, printr-un
portal al Administratiei
Financiare slovace,
folosind formularul DAC6 specificLimba Ceha sau engleza (poate fi necesara o traducere suplimentara in ceha) Maghiara Poloneza Romana Slovaca Informatii de comunicat Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Respecta Directiva DAC6 Limite de timp pentru raportarea generala Perioada de 30 de zile Perioada de 30 de zile Perioada de 30 de zile Perioada de 30 de zile Perioada de 30 de zile Sanctiuni pentru nerespectare
Cehia Ungaria Polonia Romania Slovacia Sanctiuni pentru nerespectare Pana la 500.000 CZK pentru fiecare incalcare a obligatiilor Pana la 5.000.000 HUF Pana la 5.800.000 EUR Variaza intre 20.000 – 100.000 RON Variaza intre 20.000 – 100.000 RON
Tabelul arata ca unele tari, atunci cand au implementat regulile DAC6, au depasit cerintele minime impuse de directiva UE. De exemplu, Polonia a extins domeniul de aplicare al tranzactiilor raportabile si la tranzactiile interne. Mai mult, au definit semne distinctive suplimentare, care vizeaza si TVA-ul.
De asemenea, sanctiunile pentru nerespectare, desi difera de la o tara la alta, pot fi semnificative. Prin urmare, recomandam contribuabililor sa fie atenti la aceste reguli si sa evalueze aranjamentele transfrontaliere in care au fost/sunt implicati din punct de vedere al caracteristicilor mentionate mai sus, pentru a identifica o eventuala obligatie de raportare si pentru a verifica prezenta cerintelor specifice de raportare DAC6 prevazute de legislatia locala.
Obligatia de raportare apare numai in cazul in care sunt identificate aranjamente care fac obiectul raportarii. Pastrarea dosarului de aparare poate ajuta la dovedirea faptului ca societatea actioneaza in conformitate cu legislatia in vigoare.
Vrei sa stii daca obligatia de raportare se aplica si pentru tine? Afla raspunsul in chestionarul nostru
Disclaimer: Chestionarul nostru nu reprezinta o analiza completa a aranjamentelor transfrontaliere. Chestionarul este menit sa determine daca o persoana este obligata sa depuna documentatia corespunzatoare doar pe baza unor criterii generale. Accace nu este responsabila pentru deciziile luate de orice persoana sau entitate pe baza rezultatelor chestionarului nostru. Inainte de a intreprinde orice actiune, iti recomandam sa vorbesti cu un consultant fiscal.
Declaratii fiscale si alte servicii fiscale administrative (compliance) | Asistenta in timpul inspectiilor fiscale | Tax review | Consultanta fiscala cetateni nerezidenti | Consultanta fiscala tip abonament sau ad-hoc | Planificare fiscala internationala | Administrare si procesare documente contabile | Servicii de raportare financiara, contabila si statistica | Consultanta financiar-contabila | Scanare, extragere, validare si arhivare a documentelor financiar-contabile | Raportare financiara internationala | Microsoft Dynamics NAV | Recrutare de personal in domeniul financiar-contabil | Portal online contabilitate | Traininguri financiar-contabile