Anul trecut, Consiliul UE a aprobat Directiva 2021/514, cunoscuta sub numele de DAC7, modificand Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal. Directiva DAC7 introduce noi obligatii de raportare pentru operatorii de platforme digitale fata de Administratia Financiara si, in consecinta, se extinde domeniul de aplicare al schimbului automat de informatii intre autoritatile fiscale ale statelor membre. Operatorii de platforme digitale vor fi obligati sa raporteze veniturile generate de vanzatorii care utilizeaza platforma digitala. Activitatile raportabile desfasurate prin intermediul platformelor digitale vor include:
Noile norme vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2023 si se vor aplica platformelor digitale operate de operatori din jurisdictiile din Uniune, precum si din afara Uniunii. Statele membre au timp sa transpuna noile norme in legislatia nationala pana la 31 decembrie 2022.
Descarca studiul nostru despre Directiva DAC sau descopera mai jos informatii utile privind obligatiile impuse operatorilor de platforme din Europa.

Implementarea DAC7
Care e scopul masurilor DAC7?
Scopul principal este de a sprijini transparenta fiscala, de a preveni evaziunea si evitarea obligatiilor fiscale in activitatile comerciale desfasurate prin intermediul platformelor digitale. Standardizarea cerintelor de raportare pentru operatorii de platforme la nivelul Uniunii ar trebui sa evite sarcinile administrative excesive prin intermediul cerintelor individuale de administrare fiscala si al obligatiilor unilaterale de raportare puse in aplicare de unele state membre.
Schimbul de informatii intre autoritatile fiscale va permite operatorilor de platforme sa respecte obligatia de raportare a veniturilor generate de vanzatorii care utilizeaza platforma digitala intr-un singur stat membru.
Ce intra sub incidenta platformelor digitale?
Este important sa intelegem termenul de platforma digitala in sens larg. Aceasta poate fi orice software sau interfata electronica care permite crearea unei conexiuni intre vanzator si cumparator in scopul furnizarii de activitati relevante selectate. De exemplu, site-uri web sau parti ale acestora, diferite aplicatii, inclusiv aplicatii mobile.
Cu toate acestea, site-ul web al unei companii care faciliteaza exclusiv vanzarea online a bunurilor proprii ale companiei respective nu este considerat o platforma in sensul prevederilor DAC7.
Ce operatori de platforme digitale se vor conforma masurilor DAC7?
peratorul platformei este o entitate care pune platforma la dispozitia vanzatorilor pe baza unui contract incheiat. Cu toate acestea, forma contractului nu este specificata in mod expres, acesta putand lua orice forma, nu doar in scris. Persoanele fizice sunt excluse din sfera de aplicare a operatorilor de platforme DAC7.
Obligatia de raportare se va aplica urmatorilor operatori de platforme digitale care sunt:
Operatorii de platforme calificati din afara Uniunii sunt exclusi de la obligatia de raportare, deoarece acestia se conformeaza obligatiei de raportare intr-un stat non-membru calificat de stabilire care coopereaza cu statele membre si aplica schimbul automat de informatii echivalente.
In cazul in care un operator, care altfel ar fi trebuit sa raporteze informatii, demonstreaza in prealabil si anual autoritatii competente a statului membru ca intregul model de afaceri al platformei este de asa natura incat nu are vanzatori care trebuie raportati, acesta va fi exclus de la obligatia de raportare.
Ce se califica pentru raportare din veniturile vanzatorului?
Veniturile vanzatorului care se califica pentru raportare includ veniturile din inchirierea de bunuri imobile, inclusiv a proprietatilor rezidentiale si comerciale, precum si a oricaror alte bunuri imobile si spatii de parcare. Mentionam ca este vorba atat de inchirieri pe termen lung, cat si pe termen scurt, indiferent de forma drepturilor de proprietate ale vanzatorului asupra bunurilor inchiriate.
In plus, este vorba si de venituri din servicii personale – servicii prestate de persoane fizice care actioneaza fie in mod independent, fie in numele unei entitati, si care sunt furnizate fie online, fie fizic, dupa ce au fost facilitate prin intermediul unei platforme.
Este vorba, de asemenea, si de venituri din vanzarea de bunuri si din inchirierea oricarui mijloc de transport.
Prin venit se intelege o remuneratie sub orice forma, cu exceptia taxelor, comisioanelor si impozitelor retinute sau percepute de catre operatorul platformei de raportare, care este platita sau creditata vanzatorului in legatura cu activitatea relevanta, iar operatorul platformei cunoaste sau poate determina in mod rezonabil remuneratia.
Obligatia de raportare ar trebui sa se aplice atat activitatilor transfrontaliere, cat si activitatilor care nu au un caracter transfrontalier.
Ce vanzatori se califica drept raportabili?
Un vanzator calificat ca fiind raportabil este o persoana fizica sau o entitate juridica inregistrata pe platforma in perioada de raportare si care desfasoara o activitate relevanta. Obligatia de raportare se aplica vanzatorilor cu resedinta intr-un stat membru sau celor care inchiriaza bunuri imobile situate intr-un stat membru.
Vanzatorii care nu trebuie raportati sunt:
Au operatorii de platforme digitale o obligatie speciala de verificare a vanzatorilor?
Operatorii platformei vor fi obligati sa colecteze informatii despre vanzator (date de identificare de baza, cum ar fi numele, adresa, data nasterii, toate codurile de identificare fiscala atribuite in Uniune, numarul de TVA, codul de inregistrare al societatii, informatii privind sediile permanente, informatii imobiliare, daca este cazul), sa verifice datele primite de la vanzatori (cu exceptia informatiilor privind sediile permanente) si sa se asigure ca sunt indeplinite conditiile pentru obtinerea definitiei de vanzator exclus.
Acestia trebuie sa pastreze timp de cel putin 5 ani o evidenta a masurilor luate si a informatiilor pe baza carora au efectuat verificarea.
Procedura de due diligence va trebui sa fie finalizata pana la data de 31 decembrie a perioadei de raportare. De asemenea, se introduce o perioada de tranzitie; pentru vanzatorii care vor fi inregistrati pe platforma la 1 ianuarie 2023, operatorii de platforme vor trebui sa efectueze procedura de due diligence pana la 31 decembrie 2024.
Ce date vor raporta operatorii catre autoritatea fiscala?
The platform operators shall report the following data:
In ce state membre vor trebui sa se conformeze operatorii obligatiei de raportare?
In cazul in care operatorul platformei se califica pentru raportare in mai mult de un singur stat membru, acesta alege unul dintre statele in care se va conforma si informeaza autoritatile din celelalte state membre cu privire alegerea sa.
Care va fi termenul limita de conformare la obligatia de raportare pentru operatorii de platforme digitale?
Perioada de raportare va fi de un an calendaristic. Pentru perioada raportabila, operatorii de platforme vor fi obligati sa faca raportarea relevanta catre autoritatea fiscala pana la data de 31 ianuarie a anului urmator, adica, pentru 2023, care va fi prima perioada raportabila, va fi necesar sa indeplineasca obligatia de raportare pana la 31 ianuarie 2024.
In aceeasi perioada, operatorul va trebui, de asemenea, sa furnizeze anumite informatii vanzatorului raportabil.
Va fi penalizata lipsa conformarii?
Alegerea sanctiunilor ramane la latitudinea statelor membre, dar sanctiunile ar trebui sa fie eficiente, proportionale si menite sa descurajeze neconformarea.
Ce le recomandam operatorilor de platforme digitale?
Operatorii de platforme digitale ar trebui sa aiba in vedere actualizarea sistemelor interne si a relatiilor contractuale cu vanzatorii pentru a putea colecta datele necesare si pentru a se conforma obligatiilor DAC7.