Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar

Depunerea online a declaratiilor fiscale

15 octombrie 2013
 

Reprezentantii Accace vorbesc despre principalele conditii care stau la baza depunerii online a declaratiilor fiscale. Citeste opinia lor direct in articolul publicat de AvocatNet in luna Octombrie: Depunerea online a declaratiilor fiscale este posibila si fara sa ai propria ta semnatura electronica

Principalele aspecte prezentate publicatiei online au fost:

Costurile suportate de contribuabil pentru a depune online declaratiile

Daniela Popa, Junior Accountant in cadrul Accace mentioneaza ca “Tinand cont de faptul ca pentru o firma timpul este cel mai important, orice modalitate prin care acesta poate fi valorificat este binevenita. In aceste conditii chiar daca initial costurile pe care aceasta le suporta pot fi initial relativ mari, ulterior acestea ajuta la reducerea timpului petrecut cu transmiterea declaratiilor fiscale catre autoritatile competente. Astfel, prin Ordinul ANAF nr. 2520/2010, cu completarile si modificarile ulterioare se simplifica modul de interactiune al contribuabililor mari si mijlocii cu institutiile statului. Actul normativ reglementeaza modalitatea de depunere prin mijloace electronice a declaratiilor fiscale, incepand cu cele avand termen de declarare 25 noiembrie 2010 (obligatoriu pentru contribuabilii mari si mijlocii, optional pentru restul).”

Costurile pe care o firma le suporta in vederea activarii serviciului de depunere online a declaratiilor fiscale se compun din:

1. Costul de  autentificare, despre care Nicoleta Boaru, Corporate Services Manager mentioneaza: “Costul de  autentificare a procurii variaza intre 50 RON si 100 RON per document, in functie de notarul ales. In cazul societatilor din mediul international, daca procura se semneaza in afara Romaniei, intervin si costuri suplimentare, cum ar fi: supralegalizarea (apostilarea documentului, in cazul in care se semneaza intr-o tara cu care Romania nu a semnat un tratat pentru scutirea de supralegalizare) si traducerea legalizata (de la 20 lei pana la 85 lei pentru 2000 caractere cu spatii, in functie de limba in care a fost redactat documentul).”

2. Costul certificatului digital, cu ajutorul caruia este posibila semnarea si depunerea electronica a declaratiilor fiscale este de aproximativ 205 lei+ TVA (45 EUR +TVA), dispozitiv ce poate fi achizitionat doar de la furnizori acreditat pentru servicii de certificare.

Mai mult, in conditiile in care contabilul are deja propriul sau certificat digital, firma in cauza nu suporta decat costurile procurii. Titularul unui astfel de dispozitiv poate fi autorizat pentru utilizarea acestuia in numele mai multor entitati, contabilul fiind cel care se va ocupa mai departe de inregistrarea si activarea serviciul pentru depunerea online a declaratiilor fiscale.

Timpul necesar depunerii declaratiilor  electronice

Daniela Popa precizeaza ca timpul alocat depunerii online a declaratiilor fiscale este de aproximativ 10 minute per declaratie. Acesta se compune din:

  • semnarea electronica a formularelor PDF validate
  • depunerea online prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro
  • salvarea confirmarilor/ recipiselor electronice aferente fiecarei declaratii in parte.

Timpul insa poate varia foarte mult, existand situatii in care site-ul are un timp de raspuns mai mare, in special in privinta obtinerii recipiselor.

Cine poate depune declaratiile fiscale online?

“Orice persoana care detine un certificat calificat si o imputernicire notariala primita de la reprezentatul legal al societatii, va avea dreptul de a depune online declaratii fiscale in numele firmei in cauza. In momentul in care se doreste retragerea dreptului de depunere online a declaratiilor fiscale sau blocarea accesului la dosarul fiscal al companiei, se vor depune formularele  151, respectiv 153.  Prin aceste formulare nu se anulează certificatul digital, ci doar drepturile de acces existente” a adaugat Daniela Popa.

Nu se poate incarca online imputernicirea de a depune declaratii fiscale. Accesul este acordat astfel:

  • Obtinerea formularului 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat” de pe site-ul www.anaf.ro, sectiunea Inregistrare certificate calificate persoane juridice/reprezentant fiscal
  • Formularul mai sus mentionat, in doua exemplare, se va depune la oricare unitate fiscală teritorială din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, insotit de urmatoarele documente:

-documentul de identitate al titularului certificatului calificat, in original si in copie;
-documentul, in original si in copie, care atesta calitatea titularului certificatului calificat de reprezentant legal al contribuabilului;
-in situatia in care titularul certificatului calificat nu are calitatea de reprezentant legal al contribuabilului reprezentat, se va depune imputernicirea, autentificata de notarul public, din care rezulta dreptul titularului certificatului calificat de a semna declaraţiile fiscale pentru contribuabil.
Dupa depunerea tuturor documentelor necesare si verificarea lor, ANAF notifica pe adresa de e-mail atasata certificatului digital activarea serviciului.

Pe langa serviciul de depunere online a declaratiilor fiscale, ANAF a introdus si alte servicii utile, cum ar fi cele de consultare dosar fiscal sau de accesare informatii fiscale prin SMS.

Ce riscuri trebuie avute in vedere cand alegem persoana responsabila cu depunerea declaratiilor?

Conform Danielei Popa, “depunerea online a declaratiilor se poate realiza numai de catre persoane imputernicite direct de catre reprezentantul Societatii, prin urmare consideram ca la momentul acordarii acestui drept au fost luate in considerare riscurile asociate unei delegari. In primul rand trebuie avuta in vedere confidentialiatatea informatiilor; se intelege ca reprezentantul a acordat incredere delegatului sau ca nu va dezvalui informatiile la care are inevitabil acces. Totodata, depunerea declaratiilor fiscale trebuie sa respecte termenele prevazute de lege, pentru a evita plata amenzilor pentru depunerea cu intarziere. Astfel, pe langa imputernicirea acordata, se recomanda existenta unei relatii contractuale intre parti, care sa enumere si aceste obligatii ale imputernicitului (confidentialitate, seriozitate, profesionalism).”

Pentru mai multe detalii va rugam sa ne contactati.

GHID FISCAL
Afla mai multe
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram