• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: romania.office@accace.com

Tel.: + 40 314 050 440

Contacteaza-ne
Abonare newsletter
  • Locatii
  • Websites
    • Website global (Engleza)
    • Website global (Germana)
    • Africa de Sud
    • Cehia
    • Ungaria
    • Polonia
    • Romania
    • Rusia
    • Slovacia
    • Ucraina
    • USA

Accace Romania

Companie de consultanta si externalizare servicii

  • Despre Noi
    • Cine suntem
    • Intalneste echipa noastra
    • Accace Circle
    • Responsabilitate sociala corporativa
  • Servicii
    • EXTERNALIZARE
    • Contabilitate si raportare
    • Portal online contabilitate
    • Salarizare si administrare de personal
    • Portal online salarizare si administrare de personal
    • Portal online Time & Attendence
    • CONSULTANTA
    • Consultanta fiscala
    • Consultanta juridica
    • Consultanta corporate
    • Consultanta in cadrul tranzactiilor
    • Portal online consultanta
  • COVID-19
  • Cariere
    • Oportunitati cariera
    • Cine suntem
    • Povesti de succes
    • Valorile noastre
    • Cum ne pasa
    • #accacelife
    • Voluntariat
  • Noutati
  • Evenimente
  • Locatii

Cum se face dovada vechimii in munca daca societatea angajatoare a fost radiata sau lichidata?

15 mart. 2017

Cum se face dovada vechimii in munca daca societatea angajatoare a fost radiata sau lichidata?

In contextul economic extrem de dinamic din ultimii 27 de ani, o situatie des intalnita este cea in care persoanele care si-au desfasurat activitatea in cadrul unor companii, care au fost lichidate sau radiate, intampina dificultati in obtinerea documentelor care sa le ateste vechimea in munca.

Intalnim, in practica, doua situatii distincte, astfel:

  • Exista documente din care sa rezulte vechimea in munca a unei persoane, insa persoana interesata nu le detine
  • Fostul angajator nu mai exista si nu exista nici documente/arhive ale fostului angajator

Pentru solutionarea acestei probleme in ambele contexte, persoanele interesate au posibilitatea de a demara procedurile prevazute de legislatia in vigoare.

1. In situatia in care exista documente din care sa rezulte vechimea in munca a unei persoane, insa persoana interesata nu le detine, aceasta are posibilitatea de a solicita eliberarea adeverintei constatatoare a raporturilor de munca detinatorului autorizat al arhivei fostului angajator.

In caz de refuz, persoana interesata are posibilitatea de a-l actiona in instanta pe cel care detine arhiva fostului angajator pentru a-i elibera adeverinta necesara. Astfel, pe aceasta cale, exista posibilitatea ca instanta judecatoreasca sa il oblige sa elibereze un document/adeverinta din care sa rezulte datele constatatoare aferente raportului de munca.

2. In situatia in care o persoana care a fost angajata in cadrul unei companii care ulterior a fost lichidata/radiata si nu detine documentele doveditoare privind vechimea in munca, aceasta are posibilitatea de a demara o actiune in justitie, actiune in realizare (obligatia de a face) care va avea  ca obiect obligarea detinatorului arhivei fostului angajator de a emite si elibera adeverinta constatatoare a vechimii in munca/incadrarii.

Printr-o decizie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ) s-a stabilit cine poate fi actionat in judecata in cazul in care fostul angajator nu mai exista si nu exista nici documente/arhive ale fostului angajator.

Actiunea in instanta poate fi demarata si intemeiata,  in cazul existentei documentelor primare, de catre persoana interesata care nu poseda dovezi privind vechimea in munca, avand in vedere dispozitiile art. 279 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 — Codul Muncii, art. 34 alin. (5) si art. 40 alin. (2) lit. h din Legea nr. 53/2003 — Codul Muncii, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, cu referire si coroborate cu art. 35 din Codul de procedura Civila si art. 18  alin. 3 din Legea Arhivelor Nationale nr. 16/1996 actualizata si republicata.

Mai mult, ICCJ, prin Decizia nr. 2 din 2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 263 din 7 aprilie 2016, a decis ca in situatia in care angajatorul a fost lichidat sau radiat si nu exista documente din care sa rezulte raporturile de munca, persoana interesata sa-si reconstituie vechimea in munca are posibilitatea de a chema in judecata Casa Nationala de Pensii Publice, pentru ca aceasta este singura institutie publica abilitata sa emita deciziile de pensie in baza datelor centralizate la nivel institutional care certifica stagiile de cotizare, iar o hotarare judecatoreasca prin care se recunoaste vechimea in munca este un document in baza caruia Casa Nationala de Pensii Publice este in masura sa emita o decizie de pensionare.

Este important de mentionat ca atat angajatorii, cat si alti detinatori de arhive sunt raspunzatori, conform prevederilor legale, de exactitatea si corectitudinea continutului adeverintelor emise si eliberate in vederea stabilirii vechimii in munca si implicit a drepturilor de pensie.

Daca ai nevoie de consultanta in legatura cu acest subiect, contacteaza specialistii nostri!

 

Te-ar putea interesa si:
  • Compensarea in bani a zilelor de concediu neefectuate de catre angajat
  • Cazurile si conditiile de suspendare a contractului individual de munca
  • Noutati legislative privind obtinerea dreptului de munca pentru cetatenii straini

Primary Sidebar

<< Inapoi la sectiunea de NOUTATI
E-mail

Footer

Despre Accace Romania

Accace Romania a fost infiintata in 2007, in Bucuresti. Intelegand nevoia clientilor nostri de a avea toate procesele interne gestionate sub o singura umbrela, ne-am dezvoltat intr-un furnizor complet si inovator de consultanta si externalizare. In prezent, oferim servicii de contabilitate, raportare, salarizare, administrare de personal, precum si consultanta fiscala, corporate si juridica, prin intermediul unui cabinet de avocatura afiliat. La nivel de grup, dispunem de experienta a peste 600 de specialisti in gestionarea proiectelor de BPO multi-country la scara mica si mare, avand un portofoliu cu peste 2.000 de clienti din diverse industrii.

Despre Accace Circle

Accace opereaza, pe plan international, ca Accace Circle, o comunitate de business formata din consultanti si furnizori de servicii BPO, care asigura clientilor sai o experienta unificata, personalizata si de inalta calitate. Acoperind aproape 40 de locatii prin intermediul celor peste 2.000 de profesionisti, sprijinim peste 10.000 de clienti, in mare parte companii locale si internationale din topul Fortune 500 si procesam cel putin 170.000 de fluturasi de salariu pe luna la nivel global.

Locatii globale | Accace Circle

Portofoliu servicii

Contabilitate si raportare
Salarizare si administrare de personal
Consultanta fiscala
Consultanta juridica
Consultanta corporate
Consultanta tranzactii

Portaluri online

Portal contabilitate
Portal salarizare si HR admin
Portal T&A
Portal consultanta

Ti-ar putea fi de ajutor

Contact si Locatii
Scrie-ne
Abonare newsletter
Noutati
Cariere
Evenimente


Alatura-te comunitatii noastre online

Facebook LinkedIn Youtube Instagram


Accace Circle

© Accace toate drepturile rezervate |  Disclaimer General | Disclaimer Stiri   |  Politica Cookies  |  Termeni si Conditii   |  Politica Accace privind GDPR

ACCES GRATUIT LA
SFATURI UTILE
EXPERTIZA DE SPECIALITATE

Afla in timp util care sunt cele mai importante schimbari ce ar putea sa-ti influenteze afacerea! Iti oferim GRATUIT acces la ultimele modificari legislative, analize si studii de caz, sfaturi utile, invitatii la evenimente, informatii despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct in inbox-ul tau.

Viziteaza sectiunea noastra de Noutati!

Avem nevoie doar de adresa ta de e-mail

Iti vom trimite doar informatii relevante pe care le vom considera de interes pentru tine, iar datele tale personale vor fi in siguranta, conform termenilor & conditiilor si politicii noastre privind GDPR.

Acest site utilizeaza cookie-uri pentru a va oferi o experienta mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor dumneavoastra. Prin accesarea acestui site sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.