Înapoi la secțiunea de NOUTĂȚi
Mailchimp - subscribe form sidebar

Cum să fii conform când organizezi un concurs cu premii: regulamente & obligații

18 octombrie 2023

Organizarea de concursuri cu premii a devenit un instrument popular de marketing în România pentru a promova servicii sau produse. Cine nu ar fi tentat să câștige 1000 de sticle de bere, 100 de kit-uri de mers pe munte sau premiul cel mare: un automobil 4×4 doar înscriindu-se în concurs pe baza codului de pe bonul de cumpărături? Cu toate acestea, pentru a te asigura că strategia ta este nu doar eficientă, dar și conformă cu legislația în vigoare, este esențial să înțelegi obligațiile ce revin în contextul organizării unei loterii publicitare.

Te invităm să parcurgi acest material în care specialiștii Accace România își propun să clarifice aceste aspecte și să informeze despre regulamente, obligații și tot ceea ce trebuie să știi ca organizator pentru a beneficia la maxim de potențialul acestor campanii, evitând în același timp capcanele legale.

Ce reprezintă loteria publicitară?

Baza legală a acestei activități se regăsește în Ordonanța de Guvern nr. 99/2000. Potrivit art. 41 din OUG 99/2000, loteria publicitară este acea practică de promovare a produselor/serviciilor care tinde să stimuleze în rândul participanților speranța unui câștig prin tragere la sorți. Importante sunt și detaliile specificate la alin. 2, mai precis faptul că loteriile publicitare sunt admise numai în condițiile în care participanților nu le este impusă în contrapartidă nicio cheltuială directă sau indirectă, suplimentară achiziționării produsului/serviciului

Secretul unei promoții de succes: respectarea obligațiilor

Dacă te gândești să organizezi o loterie publicitară, iată care sunt obligațiile principale: 

  • Prezentarea transparentă și exhaustivă a premiilor: Este esențial să se precizeze natura, numărul și valoarea comercială a câștigurilor. 
  • Întocmirea unui regulament de participare/desfășurare: În cuprinsul acestuia se va preciza cu exactitate mecanismul loteriei, câștigurile și faptul că este disponibil gratuit oricărui solicitant. De asemenea, numele câștigătorilor trebuie făcute publice, precum și câștigurile acordate. 
  • Autentificarea notarială: Organizatorul trebuie să autentifice notarial regulamentul de organizare. 

 Autoritățile investite cu atribuții de control al corectei desfășurări a loteriei publicitare sunt: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Ministerul Finanțelor Publice (MFP), Ministerul Administrației și Internelor (MAI). 

Ce NU este considerat loterie publicitară?

Este important de menționat că nu toate concursurile sunt tratate ca loterii publicitare. Un exemplu îl constituie concursurile în cadrul cărora premiile sunt câștigate exclusiv datorită abilității, cunoștințelor și perspicacității participanților, câștigătorul fiind desemnat în funcție de valoarea prestației sale.  

De asemenea, nu reprezintă loterie publicitară dar este considerată practică comercială permisă alocarea de premii în mod aleator, înainte de oferirea la vânzare a produselor/serviciilor sau atribuirea câștigurilor la achiziționarea produselor/serviciilor, chiar dacă intrarea în posesie a premiilor are loc la o dată ulterioară. 

 Cu alte cuvinte, ce distinge o loterie publicitară de un simplu concurs cu premii sunt mecanismul de desfășurare și maniera de stabilire a câștigătorului: atunci când câștigul este datorat unor abilități, respectiva promoție nu reprezintă loterie publicitară. Pe de altă parte, atunci când câștigătorul este desemnat prin tragere la sorți, ne vom afla în situația loteriei publicitare așa cum este ea definită de lege.   

Consecințele nerespectării regulilor. Atenție la sancțiuni!

Nerespectarea regulilor poate atrage sancțiuni financiare, variind de la 1.000 lei la 5.000 lei. În plus, veniturile obținute în mod ilicit pot fi confiscate. Mai exact:  

  • În cazul în care comerciantul impune participanților cheltuieli suplimentate în contrapartidă, se aplică amenzi de la 2.000 lei la 5.000 lei, iar veniturile realizate ilicit din această practică se confiscă și se fac venit la bugetul de stat. 
  • Dacă organizatorul nu prezintă în termen de 5 zile autorităților cu atribuții de control documentele solicitate de acestea (ex. regulamentul de desfășurare și anunțurile adresate publicului), se aplică amenzi de la 1.000 lei la 2.000 lei.  

 Organizarea de concursuri cu premii poate fi o strategie excelentă de marketing, dar este esențial să se respecte legislația în vigoare. Dacă ai nevoie de asistență sau consiliere pentru a te asigura că îndeplinești toate cerințele legale, te invităm să contactezi specialiștii Accace România pentru suportul necesar. 

Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram