Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Piata de e-commerce este in plina dezvoltare in Romania, in mare parte datorita faptului ca un magazin online poate fi infiintat si dezvoltat cu o investitie mai mica decat in cazul magazinelor fizice.
Ghidul nostru prezinta aspectele legale de care trebuie sa tii cont atunci cand intentionezi sa pornesti o afacere online, ce presupune vanzare de produse sau servicii.
Primul pas ce trebuie indeplinit inainte de a deschide magazinul online propriu-zis il reprezinta inregistrarea la Registrul Comertului a entitatii care va detine si administra magazinul, iar pentru aceasta exista mai multe optiuni.
Forma juridica
Alegerea formei juridice sub care va functiona magazinul online este necesara pentru a emite facturi si pentru a opera in conformitate cu legislatia romana.
Poti opta sa functionezi ca persoana juridica sau persoana fizica:
Infiintarea unui SRL-D este similara cu infiintarea unui SRL.
Procedura de infiintare
Atat pentru infiintarea unui SRL-D, cat si pentru un SRL, actele ce urmeaza a fi depuse la Registrul Comertului sunt:
In functie de actele depuse in sustinerea cererii, pot fi solicitate documente suplimentare de catre Registrul Comertului.
In ceea ce priveste infiintarea unui PFA, trebuie avute in vedere prevederile OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, fiecare forma de activitate avand specificul ei. Aceasta forma de comercializare se regaseste, de cele mai multe ori, in cadrul celor care au o anumita pregatire (ex. programatori), OUG 44/2008 precizand conditiile ce trebuie indeplinite pentru fiecare forma juridica in parte.
Dupa obtinerea certificatului de inregistrare de la Registrul Comertului, se vor obtine si celelalte autorizatii (in functie de tipul produselor comercializate prin magazinul online), precum, dar nu limitate la:
Acest aspect este reglementat de Legea nr. 365 din 7 iunie 2002 republicata, iar la articolul 5 sunt enumerate cel putin urmatoarele informatii:
Toate aceste informatii, precum si oricare altele care ar putea fi necesare sau relevante, trebuie sa fie accesibile in mod facil, permanent si gratuit. Furnizorul de servicii trebuie sa afiseze aceste informatii intr-o forma clara, vizibila, in interiorul paginii web prin intermediul careia este oferit serviciul respectiv.
Alte obligații legale ale comerciantilor
Incepand cu luna august 2022, comerciantii au o noua obligatie legala referitoare la relatia cu consumatorii. Astfel, prin Ordinul nr. 449/2022 privind unele
masuri de informare a consumatorilor cu privire la solutionarea alternativa a litigiilor, Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorilor a instituit obligatia tuturor comerciantilor de a publica pe site o placheta informativa cu privire la procedura solutionarii alternative a litigiilor.
Astfel, conform articolului 2 alin. 1 din Ordin: Comerciantii care administreaza site-uri de vanzari, preluare comenzi online si/sau publicitate la produse si /sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comert electronic, sunt obligati sa afiseze pe prima pagina a site-ului – home page, pe bara de meniu a paginii, pictogramele prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
Un aspect deosebit de important de retinut si de implementat pentru orice comerciant ce isi desfasoara activitatea online este cel al implementarii dispozitiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016, privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
Datele personale reprezinta orice informatie care se refera la o persoana fizica, cum ar fi numele si prenumele, CNP-ul, adresa, e-mailul, locatia, numarul de telefon si orice alta informatie de natura a ajuta la identificarea ei.
In desfasurarea activitatii de comert online, comerciantul prelucreaza datele cu caracter personal ale clientilor sai, devenind astfel operator de date personale. In aceasta calitate, comerciantul are cateva obligatii esentiale care, incalcate, pot duce la aplicarea unora dintre cele mai mari amenzi din UE.
Cea mai importanta obligatie ar fi aceea de a publica pe site o Politica de confidentialitate actualizata, in care sa se prevada intr-un limbaj simplu, clar si accesibil oricui, detaliile prelucrarii datelor cu caracter personal ale clientilor: ce tipuri de date se prelucreaza, care e temeiul prelucrarii, durata de stocare a datelor, drepturile persoanelor vizate cu privire la prelucrarea datelor personale.
De asemenea, comerciantul va avea obligatia de a furniza o adresa, un numar de telefon sau e-mail la care poate fi contactat in legatura cu protectia datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate.
Cu cat exista mai multe modalitati de plata, cu atat mai mare este confortul posibilului cumparator.
Se poate opta pentru: plata ramburs, plata cu cardul, plata prin PayPal sau plata prin transfer bancar.
Livrarea prin curier este cel mai des folosita, chiar daca acest serviciu inseamna practic un cost mai mare al produsului. Se mai folosesc, insa, si trimiterea pachetului prin posta sau ridicarea produsului direct de la vanzator sau de la oficiul postal.
In plus, pot fi oferite reduceri de transport, posibilitatea de urmarire a coletului, pot fi setate taxe de livrare in functie de pret, volum sau greutate si nu numai.
Rubrica Termeni si conditii este, poate, cea mai importanta sectiune ce trebuie inclusa obligatoriu in orice magazin online, deoarece aceasta reprezinta, de fapt, contractul la distanta dintre vanzator si consumator.
Ca orice contract, acesta trebuie sa contina, printre altele, urmatoarele:
Clauzele necesare sunt numeroase, motiv pentru care, pentru a fi convinsi ca nu se omite nimic important, este recomandata apelarea la un specialist care poate redacta sectiunea de Termeni si Conditii, avand in vedere toate prevederile legale referitoare la comertul electronic.
Legislatia aplicabila nu prevede obligativitatea clientului de a returna produsul in ambalajul original, aceasta reprezentand o limitare a clientului de a-si exercita dreptul de retragere din contract si, din pacate, cele mai multe magazine online impun aceasta conditie. Conform noilor reglementari, mai exact a art. 16, punctul 12 din Legea nr. 249/2015, „Se interzice conditionarea, sub orice forma, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la garantia produsului cumparat de pastrarea ambalajului.” De precizat ar mai fi si faptul ca produsul trebuie returnat cu toate accesoriile cu care a fost livrat.
In baza legislatiei UE, daca produsele cumparate se dovedesc a fi defectuoase sau nu arata conform descrierii, comerciantul trebuie sa le repare, sa le inlocuiasca, sa le reduca pretul sau sa inapoieze banii clientului.
Cumparatorii au dreptul de a anula si returna comanda in termen de 14 de zile, indiferent de motiv si fara nicio justificare.
Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Imigrari | Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc
Ai acces gratuit la expertiza de specialitate si sfaturi utile. Te poti dezabona in orice moment de la newsletterul nostru. Datele tale personale vor fi in siguranta: Termeni si Conditii & Politica GDPR
Te-ai abonat deja? Confirma adresa de e-mail mai jos si primesti PDF-ul direct in inbox.