Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
Arbitrajul comercial reprezenta o jurisdictie alternativa fata de instantele de judecata de drept comun, conform paragrafului (1) art. 542 din Codul de Procedura Civila si nu se aplica pentru litigiile cu privire la starea civila, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorala, relatiile de familie, precum si pentru drepturile asupra carora partile nu pot sa dispuna.Partile contractante pot insera clauza privind arbitrajul in contract. Curtea de arbitraj sau arbitrul pot fi stabiliti in baza legii sau prin consimtamantul dintre partile care doresc sa numeasca o anumita persoana sau anumite persoane care sa decida cu privire la litigiul lor. In Romania, se poate alege ca litigiul sa fie judecat, de exemplu, de Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie din Romania ( www.arbitration.ccir.ro).
Procedura in fata Curtii de Arbitraj va fi decisa de unul sau trei arbitri.
Pentru remunerarea serviciilor de arbitraj furnizate de Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie din Romania, se va percepe o taxa de inregistrare in valoare de 150 EUR, precum si o taxa de arbitraj constand dintr-o taxa administrativa si onorariul arbitrului.
Onorariul arbitrului are o parte fixa si o suma care poate varia intre 0,3 si 5% din valoarea obiectului cererii. Pentru a calcula onorariul, te invitam sa consulti link-ul www. arbitration.ccir.ro
Decizia arbitrului are titlu executoriu si poate fi pusa in aplicare la fel ca o decizie a instantei.
In cazul sumelor de pana la 10.000 RON (aprox. 2.000 EUR), exista o procedura speciala, respectiv cererea cu valoare redusa. Prin completarea unui formular tipizat, anexarea probelor scrise relevante si plata unei taxe de timbru de 200 RON (aprox. 42 EUR), investesti judecatorul pentru solutionarea cazului. Prezenta partilor nu este necesara, iar decizia va fi pronuntata in aproximativ 3-4 luni.
In cazul in care creditorul are dovezi clare cu privire la cererea sa si suma nu este contestata de debitor, este lichida si executorie, se va depune o cerere de ordonanta de plata. Taxa de timbru este aceeasi ca cea mentionata pentru procedura privind cererile cu valoare redusa, respectiv 200 RON (aprox. 42 EUR), dar procedura este mai formala si poate dura pana la 6-7 luni. Partile pot fi prezente la audieri si pot prezenta argumente orale/scrise.
Daca este nevoie sa prezinti mai multe dovezi instantei, ai optiunea de a urma procedura civila comuna. Taxa de timbru este calculata in functie de valoarea cererii (o baza fixa si o parte procentuala), conform prevederilor Ordonantei de Guvern nr. 80/2013. Durata procedurii depinde de dovezile prezentate. In dosarele complexe, procedura poate durata pana la 1 an sau mai mult. Din cauza complexitatii procesului, este necesar si recomandat sa fii asistat de un avocat.
Executarea silita poate fi initiata de creditor dupa ce decizia instantei este definitiva si executorie. Daca debitorul nu se supune deciziei instantei in mod voluntar, creditorul va solicita sprijinul unui executor judecatoresc. Pentru Bucuresti, lista executorilor judecatoresti poate fi gasita aici: www.cejbuc.ro.
Dupa deschiderea dosarului, executorul judecatoresc solicita judecatorului competent incuviintarea executarii.
Cu privire la costuri, taxa de timbru pentru solicitare este de 20 RON (pentru fiecare titlu executoriu).
Cu privire la onorariul executoriului judecatoresc numit, de obicei, exista un onorariu fix care este platit in avans de creditor, iar restul sumei este platit doar dupa recuperarea datoriei. Daca este posibil, costurile vor fi recuperate de la debitor.
O simpla cautare pe portalul instantelor de judecata din Romania, portalul autoritatilor fiscale si solicitarea de informatii de la Oficiul Registrului Comertului la care este inregistrat partenerul tau pot oferi informatii care vor influenta decizia de a intra sau nu intr-o relatie de afaceri.
Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Imigrari | Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc