Acces gratuit la
Află în timp util care sunt cele mai importante schimbări ce ar putea să-ți influențeze afacerea! Îți oferim GRATUIT acces la ultimele modificări legislative, analize și studii de caz, sfaturi utile, invitații la evenimente, informații despre noile noastre servicii sau despre tool-urile interne, totul direct în inbox-ul tău.
Vizitează secțiunea noastră de Noutăți!
Îți vom trimite doar informații relevante pe care le vom considera de interes pentru ține, iar datele tale personale vor fi în siguranță, conform termenilor & condițiilor și politicii noastre privind GDPR.
Nu reușești să te abonezi? Încearcă această pagină.
În contextul economic extrem de dinamic din ultimii ani, o situație des întâlnită este cea în care persoanele care și-au desfășurat activitatea în cadrul unor companii, care au fost lichidate sau radiate, întâmpină dificultăți în obținerea documentelor care să le ateste vechimea în muncă.
Astfel, întâlnim, în practică, două situatii distincte, după cum urmează:
În caz de refuz, persoana interesată are posibilitatea de a-l acționa în instanță pe cel care deține arhiva fostului angajator pentru a-i elibera adeverința necesară. Astfel, pe această cale, există posibilitatea ca instanța judecătorească să îl oblige să elibereze un document/adeverință din care să rezulte datele constatatoare aferente raportului de muncă.
Printr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) s-a stabilit cine poate fi acționat în judecată în cazul în care fostul angajator nu mai există și nu există nici documente/arhive ale fostului angajator.
Acțiunea în instanță poate fi demarată și întemeiată, în cazul existenței documentelor primare, de către persoana interesată care nu posedă dovezi privind vechimea în muncă, având în vedere dispozițiile art. 279 alin. (2), art. 34 alin. (5) și art. 40 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 53/2003 — Codul Muncii, republicată cu modificările și completările ulterioare, cu referire și coroborate cu art. 35 din Codul de procedură Civilă și art. 18 alin. 3 din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996 actualizată și republicată.
Mai mult, ICCJ, prin Decizia nr. 2 din 2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 263 din 7 aprilie 2016, a decis că în situația în care angajatorul a fost lichidat sau radiat și nu există documente din care să rezulte raporturile de muncă, persoana interesată să-și reconstituie vechimea în muncă are posibilitatea de a chema în judecată Casa Națională de Pensii Publice, pentru că aceasta este singura instituție publică abilitată să emită deciziile de pensie în baza datelor centralizate la nivel instituțional care certifică stagiile de cotizare, iar o hotărâre judecatorească prin care se recunoaște vechimea în muncă este un document în baza căruia Casa Națională de Pensii Publice este în măsură să emită o decizie de pensionare.
Este important de menționat că atât angajatorii, cât și alți deținători de arhive sunt răspunzători, conform prevederilor legale, de exactitatea și corectitudinea conținutului adeverințelor emise și eliberate în vederea stabilirii vechimii în muncă și implicit a drepturilor de pensie.
Infiintare si inregistrare societate | Lichidare societate | Reprezentare in fata autoritatilor locale | Sediu social virtual | Modificari in statutul juridic al companiei | GDPR | Company health check | Consultanta in legislatia muncii | Imigrari | Proprietati imobiliare | Litigii | Proprietate intelectuala | Insolventa, reorganizare si faliment | Due diligence | Abonamente si consultanta ad-hoc